REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami i „łapkami”?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami  Fot. Fotolia
Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


W starszych modelach aut stosowano głownie dwa rodzaje docisków sprzęgła: ze sprężyną centralną, czyli tzw. słoneczkiem, i z kilkoma sprężynami, rozmieszczonymi symetrycznie w pobliżu krawędzi obudowy sprzęgła. Pierwszy rodzaj docisków sprzęgieł był całkowicie bezobsługowy. Z drugim były zwykle pewne problemu.

Obsługa takiego sprzęgła i jego naprawy wymaga specjalistycznego oprzyrządowania, na tyle prostego, że można je wykonać nawet w domowych warunkach. Jednak bez niego jakiekolwiek prace przy sprzęgle są bardzo trudne, a często – niemożliwe do wykonania.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

Podczas wymontowywania takiego sprzęgła z koła zamachowego samochodu pod jego dźwigienki należy wsunąć specjalne jarzma montażowe, które unieruchamiają sprężyny dźwigienek, zwanych popularnie „łapkami”, zapobiegając w ten sposób ich przeciążaniu. Po ponownym zamontowaniu sprzęgła należy jarzma usunąć, przywracając pełną sprawność dźwigienkom.

Zobacz także: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

REKLAMA

Aby odłączyć tarczę dociskową od osłony sprzęgła, trzeba dysponować specjalnym przyrządem do napinania jej sprężyn. W razie jego braku należy taką tarczę położyć na gładziej, czystej i twardej powierzchni a następnie silnie nacisnąć na jej tarczę wyciskową (centralny pierścień), która w warunkach eksploatacyjnych współpracuje z łożyskiem wyciskowym. Zwykle wystarczy nacisk rzędu kilkunastu kilogramów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce naciska się na ten pierścień nogą i wówczas można swobodnie odkręcić nakrętki mocujące i zarazem regulacyjne dźwigienek. Stały nacisk napinający sprężyny jest konieczny także przy montażu sprzęgła. Bez niego nie jest możliwe nałożenie nakrętek na sworznie dźwigienek. Po ich nałożeniu i wyregulowaniu tak, aby pokrywa sprzęgła znajdowała się w idealnie jednakowej odległości od płaszczyzny roboczej tarczy dociskowej, należy je odpowiednio zabezpieczyć przed samoistnym odkręceniem.

Regulację takiego typu sprzęgła przeprowadza się na gładkiej i bardzo równej powierzchni, najlepiej na płycie traserskiej lub grubej płycie z tekstolitu. Po położeniu na niej obudowy sprzęgła tarczą dociskową do dołu należy przy pomocy głębokościomierza (jest częścią suwmiarki) zmierzyć w wielu punktach odległość obudowy sprzęgła od płaszczyzny, o którą opiera się tarcza dociskowa.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Jeżeli jest ona niejednakowa, należy skorygować wzajemne ustawienie obudowy sprzęgła i tarczy dociskowej przy pomocy nakrętek mocujących dźwigienki, z tolerancją nie gorszą niż 0,1 mm. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwa poprawna praca sprzęgła, a na dodatek może nastąpić szybsze zużywanie się okładzin ciernych tarczy sprzęgłowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA