REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami i „łapkami”?

Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami  Fot. Fotolia
Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


W starszych modelach aut stosowano głownie dwa rodzaje docisków sprzęgła: ze sprężyną centralną, czyli tzw. słoneczkiem, i z kilkoma sprężynami, rozmieszczonymi symetrycznie w pobliżu krawędzi obudowy sprzęgła. Pierwszy rodzaj docisków sprzęgieł był całkowicie bezobsługowy. Z drugim były zwykle pewne problemu.

Obsługa takiego sprzęgła i jego naprawy wymaga specjalistycznego oprzyrządowania, na tyle prostego, że można je wykonać nawet w domowych warunkach. Jednak bez niego jakiekolwiek prace przy sprzęgle są bardzo trudne, a często – niemożliwe do wykonania.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

Podczas wymontowywania takiego sprzęgła z koła zamachowego samochodu pod jego dźwigienki należy wsunąć specjalne jarzma montażowe, które unieruchamiają sprężyny dźwigienek, zwanych popularnie „łapkami”, zapobiegając w ten sposób ich przeciążaniu. Po ponownym zamontowaniu sprzęgła należy jarzma usunąć, przywracając pełną sprawność dźwigienkom.

Zobacz także: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

REKLAMA

Aby odłączyć tarczę dociskową od osłony sprzęgła, trzeba dysponować specjalnym przyrządem do napinania jej sprężyn. W razie jego braku należy taką tarczę położyć na gładziej, czystej i twardej powierzchni a następnie silnie nacisnąć na jej tarczę wyciskową (centralny pierścień), która w warunkach eksploatacyjnych współpracuje z łożyskiem wyciskowym. Zwykle wystarczy nacisk rzędu kilkunastu kilogramów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce naciska się na ten pierścień nogą i wówczas można swobodnie odkręcić nakrętki mocujące i zarazem regulacyjne dźwigienek. Stały nacisk napinający sprężyny jest konieczny także przy montażu sprzęgła. Bez niego nie jest możliwe nałożenie nakrętek na sworznie dźwigienek. Po ich nałożeniu i wyregulowaniu tak, aby pokrywa sprzęgła znajdowała się w idealnie jednakowej odległości od płaszczyzny roboczej tarczy dociskowej, należy je odpowiednio zabezpieczyć przed samoistnym odkręceniem.

Regulację takiego typu sprzęgła przeprowadza się na gładkiej i bardzo równej powierzchni, najlepiej na płycie traserskiej lub grubej płycie z tekstolitu. Po położeniu na niej obudowy sprzęgła tarczą dociskową do dołu należy przy pomocy głębokościomierza (jest częścią suwmiarki) zmierzyć w wielu punktach odległość obudowy sprzęgła od płaszczyzny, o którą opiera się tarcza dociskowa.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

Jeżeli jest ona niejednakowa, należy skorygować wzajemne ustawienie obudowy sprzęgła i tarczy dociskowej przy pomocy nakrętek mocujących dźwigienki, z tolerancją nie gorszą niż 0,1 mm. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwa poprawna praca sprzęgła, a na dodatek może nastąpić szybsze zużywanie się okładzin ciernych tarczy sprzęgłowej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA