REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda Garde/Rapid: czeskie coupe

Skoda Garde/Rapid Fot. Skoda
Skoda Garde/Rapid Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Garde jest jednym z nielicznych aut z nadwoziem typu coupe, produkowanym za Żelazną Kurtyną. Seryjna produkcje tego modelu uruchomiono w październiku 1981 roku, w filii zakładów Skody w Kvasinach. Garde miał być zastępcą legendarnego modelu 110R.

Tak naprawdę, prace rozwojowe nad nowym coupe Skody, oznaczonym wewnętrznym kodem Š743 i handlową nazwą Garde, rozpoczęto w roku 1977. Głównymi konsumentami mieli być nasi zachodni sąsiedzi. Auto produkowano do 1985 roku, przy czym w ostatnim roku wyszedł tylko 1 model. W kvasińskiej fabryce powstało tylko 8238 sztuk tego modelu. Prawdopodobnie GARDE była montowana w innych zakładach min. w Bratysławie. We wszystkich fabrykach zmontowano łącznie 11088 egzemplarzy.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia Tour – którą wybrać? Poradnik kupującego

REKLAMA

Samochód mimo silnika o pojemności 1200ccm i mocy 54KM sprawiał wrażenie bardzo dynamicznego. Linia nadwozia sugeruje włoskiego stylistę. Mimo, że Garde w znacznej części bazowało na rozwiązaniach technicznych powszechnie znanych z podstawowego modelu sedan 120LS (rodziny Š742), to wniosło kilka opracowań, np. zębatkową przekładnię kierowniczą czy niezależne zawieszenie kół tylnych oparte o układ skośnych wahaczy.

W 1984 roku auto zmodernizowano stosując m.in. mocniejszy silnik o pojemności 1300ccm sprzężony z pięciostopniową przekładnią oraz zwiększony rozstaw kół. Zmodernizowana wersja nosiła nazwę Rapid i była produkowana do 1990 roku. W następnych latach w ofercie handlowej Skody nie było COUPE. Zwiastunem zmian jest prototyp o nazwie Joyster bazujący na podzespołach Fabi II.

Kiedy w 1987 roku zakończono produkcje tego modelu w Bratysławie, postanowiono wszystkim pojazdom nadać nazwę Rapid. Modele posiadały mocniejszy silnik 1.3, który w wybranych wersjach był przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej lub nawet (wyłącznie na eksport) zasilany wtryskiem paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wyprodukowano już 100 000 sztuk Skody Yeti

Warto wspomnieć o kilku charakterystycznych cechach tego modelu. Przede wszystkim Garde posiadał silnik z tyłu zaś chłodnicę z przodu co zmuszało kierowców do stosowania ogromnych ilości płynu chłodniczego (12l). Bagażnik, który był umieszczony z przodu, posiadał pokrywę otwierana na bok. W związku z otwieraniem maski na lewą stronę cięgno jej podnoszenia umieszczone było po stronie pasażera, co skutecznie utrudniało otwieranie bagażnika.

Historia modeli Garde/Rapid zakończyła się w pierwszych tygodniach roku 1990 - łącznie powstało około 45 tysięcy egzemplarzy wszystkich odmian tego niezwykłego modelu.

Skoda Garde/Rapid Fot. Skoda
Skoda Garde/Rapid Fot. Skoda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA