REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat 500: ikona lat sześćdziesiątych

Dominik Sowiński
Fiat 500 odniósł wielki sukces jaki mały samochód do użytku codzienngeo.
Fiat 500 odniósł wielki sukces jaki mały samochód do użytku codzienngeo.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500 był produkowany w latach 1957-1975. W ciągu 18 lat produkcji Fiat 500 znalazł blisko 4 miliony nabywców na całym świecie. Dziś Fiat 500 to klasyczne auto zabytkowe cenione nie tylko przez fanów włoskiej marki.

Historia „Pięćsetki”

REKLAMA

REKLAMA

Po raz pierwszy w salonach sprzedaży można było zobaczyć Fiata 500 w 1957 roku. Był to samochód, który miał zastąpić przedwojenny model 500, potocznie nazywany Topolino (po włosku Mysz). Nazwa jaką producent obdarzył swoje najnowsze dziecko wzięła się z pojemności skokowej jaką miał silnik auta. Zaprojektowany przez Dantego Giacoso Fiat miał być konkurencją dla... skutera, dlatego na samym początku mieścił tylko 2 osoby i 70 kilogramów bagażu. Rynek podbiła jednak dopiero wersja czteroosobowa z lepszym wyposażeniem.

W ciągu 18 lat produkcji Fiat przeszedł szereg różnych modyfikacji. W 1958 została zaprezentowana wersja nosząca miano Sport w, której pojemność skokowa silnika została zwiększona z 479 do 499 centymetrów sześciennych. Dwa lata później producent chciał dogodzić również tym którzy cenią sobie przestrzeń i duży bagażnik, dlatego w 1960 roku została wprowadzona wersja kombi nosząca nazwę Giardiniera 500. Ciekawostka: najwięcej egzemplarzy zostało sprzedanych w 1970 roku. Do rąk klientów trafiły wtedy 351 477 sztuk małego auta. Następcą 500-tki został model 126, znany w Polsce pod pseudonimem Maluch. Ostatni samochód tego modelu zjechał z taśm produkcyjnych w 1975 roku.

Zobacz też: Fiat 500 by Gucci

REKLAMA

Fiat 500 jak nietrudno się domyśleć był wyposażony w silnik o pojemności pół litra i mocy wynoszącej 13,5 KM. Późniejsze wersje silnikowe generowały moc rzędu 15 KM. Najmocniejsza jednostka napędowa miała 22 konie mechaniczne. Silnik został umieszczony za tylną osią i napędzał koła tylne. Prędkość maksymalną jaką można było osiągnąć wynosiła 95km/h. Pamiętajmy, że 50 lat temu taka prędkość była uważana za wysoką. Za przeniesienie napędu z dwucylindrowego silnika odpowiadała czterostopniowa manualna skrzynia biegów. Za atut włoskiego auta można uznać jego bardzo małą masę  wynoszącą w zależności od wersji jedyne 470 lub 520 kilogramów. Dlaczego tak mało? Sekret tkwi w wyposażeniu wewnętrznym, a raczej... w jego braku. W samochodach z tamtych czasów na próżno szukać takich udogodnień jak klimatyzacja czy urządzenia elektryczne. Nawet  ręcznie opuszczane szyby zostały nie zostały wprowadzone w pierwszym modelu. Jednak mimo braku w wyposażeniu samochód dzięki swojej stylistyce stał się kultowy, dlatego w 2007 roku do salonów trafiła nowa wersja Fiata 500. Wersja z lat sześćdziesiątych dzisiaj nadal budzi zainteresowanie na ulicy jako pojazd zabytkowy. Samochód jest też ceniony w kręgach koneserów marki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Fiat 600 trafił do Muzeum Techniki

Fiat 500 stał sie flagowym modelem włoskiego koncernu.
Fiat 500 ma silnik umieszczony za tylną osią.
Fiat 500 rozpędzał sie do 95km/h.
Silnik Fiata 500 w najmocniejszej wersji dysponował mocą 22 KM.
Fiat 500 był idealny do krótkich podrózy.
Fiat 500 dzisiaj również ma duże grono sympatyków.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA