REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legendarni kierowcy: Francois Cevert

Subskrybuj nas na Youtube
Francois Cevert
Francois Cevert

REKLAMA

REKLAMA

Fransois Cevert to legenda Formuły 1. Zginął w wieku 29 lat na torze Watkins Glen w USA. Odszedł w chwili, kiedy dostał od losu największą szansę.

Fransois Cevert urodził się w roku 1944 w Paryżu. Samochodami zaczął się interesować dopiero w 1966 roku. Wtedy to postanowił zapisać się na kurs do słynnej szkoły przy torze Le Mans. Po jego ukończeniu, trafił do szkoły Magny-Cours, w której zdobył stypendium gwarantujące mu start w jednym wyścigu Formuły 3, w barwach Alpine. Cevert jako młody jeszcze kierowca zdominował ten wyścig. W nagrodę, od firmy Alpine, otrzymał bolid, w którym kontynuował starty w Formule 3. Jeden z jego rywali, Henri Pescarolo powiedział, że: ,,Nie był playboyem z okładek tabloidów, jak James Hunt. Był natomiast piekielnie szybki, wyjątkowo przystojny i miał charyzmę. Na torze wygrywał dzięki umiejętnościom, w życiu - za sprawą uroku i męskiego wdzięku. (...) W Dayona Cevert w niecałe 10 minut poderwał trzy dziewczyny i zaraz zabrał się do rzeczy. Jedną miał w sypialni, drugą w samochodzie, trzecią w ogrodzie".

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Historia motoryzacji: Skoda w powojennej Czechosłowacji cz. I

Awans do Formuły 2 w 1969 roku był dla kariery Ceverta punktem kulminacyjnym. Zależało mu na udziale w tych wyścigach ze względu na ich prestiż. Stanowiły one bowiem bezpośrednie zaplecze Formuły 1. Podczas jednego z wyścigów został zauważony przez Jacka Stewarta – jednego z kierowców Formuły 1, który namówił Kena Tyrrella na angaż Ceverta do F1. Sam Tryrrell został partnerem w zespole Ceverta w 1971 r. Szkot, ówcześnie wielka osobowość Formuły 1, traktował Ceverta jak ucznia i przyjaciela. Od niego młody Fransois przejął technikę jazdy. Początki kariery Ceverta w Formule 1 nie były łatwe, głównie ze względu na liczne wypadki w RPA, Monaco, Zandvoort. Wiele wyczerpujących treningów sprawiło, że nastąpiła poprawa wyników. Była ona tak znaczna, że  Francji i w Niemczech uznany został za młody talent. Pierwsze zwycięstwo Cevert odniósł w ostatnim wyścigu sezonu 1971 roku, podczas Grand Prix USA. Pierwsze miejsce zajął jako drugi w historii kierowca francuski, powtarzając sukces swojego idola z dzieciństwa - Maurice'a Trintignanta. Po sezonie 1973 Cevert miał przejąć rolę lidera silnego wówczas zespołu.

Zobacz też: Historia motoryzacji: legendy niemieckiej motoryzacji

REKLAMA

Cevert w kwalifikacjach do ostatniej rundy roku, w Watkins Glen w USA, walczył o pole position. Na wejściu w zakręt popełnił błąd, co spowodowało, że jego bolid wbił się w stalową bandę. W wyniku zderzenia poniósł śmierć na miejscu. Świadkiem zdarzenia był jego partner z zespołu Stewart, który po wypadku Ceverta wycofał się z wyścigu i już nigdy nie wystartował w Formule 1.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA