REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legendarni kierowcy: Francois Cevert

Subskrybuj nas na Youtube
Francois Cevert
Francois Cevert

REKLAMA

REKLAMA

Fransois Cevert to legenda Formuły 1. Zginął w wieku 29 lat na torze Watkins Glen w USA. Odszedł w chwili, kiedy dostał od losu największą szansę.

Fransois Cevert urodził się w roku 1944 w Paryżu. Samochodami zaczął się interesować dopiero w 1966 roku. Wtedy to postanowił zapisać się na kurs do słynnej szkoły przy torze Le Mans. Po jego ukończeniu, trafił do szkoły Magny-Cours, w której zdobył stypendium gwarantujące mu start w jednym wyścigu Formuły 3, w barwach Alpine. Cevert jako młody jeszcze kierowca zdominował ten wyścig. W nagrodę, od firmy Alpine, otrzymał bolid, w którym kontynuował starty w Formule 3. Jeden z jego rywali, Henri Pescarolo powiedział, że: ,,Nie był playboyem z okładek tabloidów, jak James Hunt. Był natomiast piekielnie szybki, wyjątkowo przystojny i miał charyzmę. Na torze wygrywał dzięki umiejętnościom, w życiu - za sprawą uroku i męskiego wdzięku. (...) W Dayona Cevert w niecałe 10 minut poderwał trzy dziewczyny i zaraz zabrał się do rzeczy. Jedną miał w sypialni, drugą w samochodzie, trzecią w ogrodzie".

REKLAMA

Zobacz też: Historia motoryzacji: Skoda w powojennej Czechosłowacji cz. I

Awans do Formuły 2 w 1969 roku był dla kariery Ceverta punktem kulminacyjnym. Zależało mu na udziale w tych wyścigach ze względu na ich prestiż. Stanowiły one bowiem bezpośrednie zaplecze Formuły 1. Podczas jednego z wyścigów został zauważony przez Jacka Stewarta – jednego z kierowców Formuły 1, który namówił Kena Tyrrella na angaż Ceverta do F1. Sam Tryrrell został partnerem w zespole Ceverta w 1971 r. Szkot, ówcześnie wielka osobowość Formuły 1, traktował Ceverta jak ucznia i przyjaciela. Od niego młody Fransois przejął technikę jazdy. Początki kariery Ceverta w Formule 1 nie były łatwe, głównie ze względu na liczne wypadki w RPA, Monaco, Zandvoort. Wiele wyczerpujących treningów sprawiło, że nastąpiła poprawa wyników. Była ona tak znaczna, że  Francji i w Niemczech uznany został za młody talent. Pierwsze zwycięstwo Cevert odniósł w ostatnim wyścigu sezonu 1971 roku, podczas Grand Prix USA. Pierwsze miejsce zajął jako drugi w historii kierowca francuski, powtarzając sukces swojego idola z dzieciństwa - Maurice'a Trintignanta. Po sezonie 1973 Cevert miał przejąć rolę lidera silnego wówczas zespołu.

Zobacz też: Historia motoryzacji: legendy niemieckiej motoryzacji

Cevert w kwalifikacjach do ostatniej rundy roku, w Watkins Glen w USA, walczył o pole position. Na wejściu w zakręt popełnił błąd, co spowodowało, że jego bolid wbił się w stalową bandę. W wyniku zderzenia poniósł śmierć na miejscu. Świadkiem zdarzenia był jego partner z zespołu Stewart, który po wypadku Ceverta wycofał się z wyścigu i już nigdy nie wystartował w Formule 1.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA