Legendarni kierowcy: Rauno Aaltonen
REKLAMA
REKLAMA
Rauno Aaltonen urodził się w roku 1938. Zanim jednak został nazwany „Rajdowym Profesorem”, startował w wyścigach łodzi motorowych zdobywając tytuły mistrza Finlandii i Skandynawii. Aaltonen zasłynął przede wszystkim dzięki unikalnemu stylowi jazdy. To właśnie on wymyślił hamowanie lewą stopą oraz obrót samochodem o 360 stopni zwany dziś „altonenem”. Hamowanie lewą stopą pozwoliło kierowcom na bardziej dynamiczną jazdę, ponieważ prawa stopa ciągle była na gazie, a lewa pomagała w precyzyjnym odchyleniu pojazdu względem drogi. Dzięki temu, kierowca mógł lepiej panować nad autem. Pomysł – w tamtych czasach uznawany był za szalony, a dziś ten styl jazdy, ćwiczą wszyscy kierowcy wyczynowi. Aaltonen wprowadził ten rodzaj hamowania wspólnie z kolegą z zespołu BMC - Timo Makinenem. Według Fina, dobry kierowca musi być jak dobry piłkarz – „strzelać” obiema nogami. Obrót natomiast umożliwiał kierowcy wyjście z poślizgu wszystkich kół. Ten styl jazdy uratował już niejednego kierowcę.
REKLAMA
Zobacz też: Historia motoryzaji: Mercedes Klasy C AMG w DTM
REKLAMA
Możemy zastanawiać się skąd pseudonim „Radowy Profesor”? Otóż Rauno Aaltonen bardzo lubił doradzać innym, szczególnie mniej doświadczonym kierowcom. Jego słynne słowa - „zawsze patrz tam, gdzie chcesz jechać. Jak się będziesz gapił na traktor, który ci wyjeżdża przed nos, to na pewno w niego trafisz” – zna prawie każdy miłośnik wyścigów.
Dla Aaltonena złotym okresem były lata 60. Dzięki treningom w trudnych warunkach pogodowych jeździł tak dobrze, że konkurenci zaczęli się go obawiać. Zdobywał wtedy prawie wszystkie możliwe tytuły. W 1965 roku wygrał: Rajd Europy, Rajd Wełtawy, Rajd RAC, Rajd Genewski, 1000 Jezior oraz Monachium – Wiedeń – Budapeszt. Został także dwukrotnie mistrzem w Rajdzie Polski. Pierwszy raz w 1961 roku pilotując w mercedesie niemieckiego kierowcę Eugena Bohrimgera. Drugi raz w 1965 roku w Morrisie Cooperze pilotowanym przez Rauno Ambroze.
Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty
W 1967 roku Aaltonen zdobył tytuł mistrza w Rajdzie Monte Carlo jadąc Mini Cooperem. Po latach wspomina: „To było wtedy piekielne pudełko. Zachwycało błyskawicznymi zmianami kierunku jazdy bez użycia hamulca ręcznego. Żaden samochód rajdowy nie miał wtedy tak szybkiej reakcji”.
Rauno Aaltonen startował nie tylko w wyścigach samochodowych lecz także w wyścigach żużlowych, motocyklowych i motocrossowych. Po zakończeniu kariery prowadził szkołę jazdy sportowej. Dziś ma 74 lata.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.