REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój silników samochodów Skoda

Subskrybuj nas na Youtube
Test Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI
Test Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Historia rozwoju silników Skody pokazuje jak ogromny postęp nastąpił w jednostkach napędowych aut. Zobacz jak zmieniły się silniki w czeskich w samochodach.

Od siedmiokonnego silnika z początku XX wieku, po 220-konne TSI w roku 2014: za silnikami z czeskiego miasta Mladá Boleslav stoi 119 lat doświadczenia i pracy wielu pokoleń ekspertów.

REKLAMA

REKLAMA

Historia silników benzynowych ŠKODY i poprzedzającej jej marki Laurin & Klement jest nawet dłuższa, niż historia produkowanych przez nie samochodów. Założona przez dwóch wizjonerów firma była jednym ze światowych pionierów motoryzacji i silników spalinowych. Jeszcze na etapie produkcji rowerów zainteresowanie silnikami spalinowymi popchnęło Václava Laurina i Václava Klementa do połączenia swojego wyrobu z tym rodzajem napędu. Tak powstał jeden z pierwszych na świecie motocykli współczesnego typu, który dał początek wielu popularnym i notującym niesłychane sukcesy sportowe jednośladów marki.

" W pionierskich dla motoryzacji czasach, na przełomie wieków marka Laurin & Klement badała różne rozwiązania konstrukcyjne: eksperymentowała z miejscem montażu podzespołów samochodu i konfiguracją. Miała na swoim koncie silniki jedno- i wielocylindrowe, widlaste i rzędowe."

Połączenie technicznego kunsztu Laurina i odważnej strategii Klementa zaowocowało powstaniem w 1905 roku pierwszego ich samochodu. Model „Voiturette A” napędzany był już dojrzałym, nowoczesnym, czterosuwowym motorem z dwoma dolnozaworowymi cylindrami ustawionymi rzędowo, o pojemności skokowej jednego litra. Moc 7 KM przekazywana na tylną oś za pośrednictwem łańcucha lub wału Kardana pozwalała osiągać prędkości rzędu 40 km/h.

Już w 1908 marka potwierdza swój nieprzeciętny kunszt inżynieryjny, z dwóch silników modelu F tworząc jeden z pierwszych w historii motorów V8.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Uzyskanie patentu na produkcję i samodzielny rozwój rozrządu suwakowego dało samochodom z logo L&K przepustkę do powożenia światowej elity: arystokracji i przedsiębiorców całej Europy, a nawet z dalekiej Australii. Luksusowymi samochodami tej marki jeżdżono na dworach Japonii i Chin.

Po drugiej wojnie światowej ŠKODA odnalazła się w nowej rzeczywistości, jako jedna z najsilniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie firm Bloku Wschodniego. Modele takie jak Octavia z silnikiem 1089 cm³ lub 1221 cm³ z powodzeniem sprzedawano na rynkach eksportowych np. w Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii, a zaprezentowany w 1964 roku 1000 MB po obydwu stronach Żelaznej Kurtyny, zgodnie uznawany był za jeden z najlepszych samochodów z silnikiem o pojemności do jednego litra.

Model zdobył ogromną popularność dzięki osiągnięciu tych samych wartości, z których czeskie samochody są nieprzerwanie znane i cenione po dziś: połączeniu dynamicznych osiągów z niskimi kosztami eksploatacji. To z tej konstrukcji wyprowadzono legendarny model 130 RS, który z silnikiem o pojemności 1228 cm³ i mocy 140 KM przy 8500 obr./min rozpoczął pasmo sukcesów ŠKODY w sporcie motoryzacyjnym.

W 2012 roku zakończono wartą 34 miliony euro rozbudowę Centrum Technologii i Rozwoju Česana, dając ŠKODZIE cenne narzędzie do rozwijania kolejnych nowoczesnych jednostek. Wiele z silników montowanych w ŠKODACH zostało opracowanych przez Grupę Volkswagen, niemniej czeska marka zachowuje w ofercie autorskie jednostki, z których korzystają teraz także pozostałe marki koncernu.

"W roku dwutysięcznym ŠKODA powróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata z modelem ŠKODA Octavia WRC. Wyczynowy model z silnikiem o określonej regulaminem mocy 300 KM zajął w 2001 roku trzecie miejsce w morderczym Rajdzie Safari. "

Przez ostatnie 23 lata współpracy z Grupą Volkswagen, ŠKODA doczekała się aż pięciu typów jednostek benzynowych: 16V, HTP, MPI, FSI i TSI.Pierwszym krokiem ŠKODY w zwiększaniu wydajności swoich silników był niezwykle udany motor HTP. Skrót ten oznacza High Torque Performance i wskazuje na wysokie osiągi płynące z dużego momentu obrotowego. Ten oszczędny i dynamiczny silnik jest prawdziwym hitem ŠKODY: w tym roku bramy jej fabryki opuścił trzymilionowy egzemplarz motoru 1.2 HTP.

Wśród silników wolnossących niesłabnącą popularnością cieszą się także silniki typu MPI. Ich nazwa wskazuje na wielopunktowy wtrysk paliwa, który pozwala na bardzo wydajne dawkowanie benzyny. To niezawodne i przystępne cenowo, a przy tym zaawansowane i bardzo wydajne jednostki. W modelu Superb pojawia się także wolnossący motor typu FSI, wykorzystujący nowoczesne i oszczędne rozwiązanie w postaci bezpośredniego wtrysku paliwa.Ostatnim słowem w zakresie wydajności silników benzynowych jest technologia TSI. To najnowocześniejsze obecnie stosowane rozwiązanie, występujące w samochodach ŠKODA od sześciu lat. Są to silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką.

Rozwiązanie to umożliwia osiąganie bardzo dużej mocy jednostkowej i korzystnego przebiegu charakterystyki mocy i momentu obrotowego, gdzie samochód jest w stanie dynamicznie rozpędzać się nawet pod dużym obciążeniem od najniższych obrotów silnika.

"Latem 2011 roku specjalnie przygotowana Octavia RS z silnikiem 2.0 TSI o mocy 600 KM rozpędziła się na wyschniętym jeziorze Boneville do prędkości 365 km/h, stając się najszybszym samochodem z silnikiem tej wielkości na świecie."

Źródło: materiały prasowe Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA