Historia silników wysokoprężnych w marce Skoda
REKLAMA
REKLAMA
Historia silników wysokoprężnych ŠKODY zaczyna się w momencie nawiązania współpracy z Volkswagenem w połowie lat 90. Krok ten otworzył czeskiej marce dostęp do najnowocześniejszych technologii. Pierwszy diesel marki pojawił się w modelu Felicia. Był to stosunkowo prosty, ale oszczędny i bardzo wytrzymały motor 1.9 D. Jeszcze niewyposażony w turbosprężarkę, generował 64 KM i 124 Nm od 2500 obr./min.
REKLAMA
Za dopływ paliwa odpowiadała rotacyjna pompa rozdzielaczowa. Już w tej konstrukcji wykorzystano wiele nowoczesnych rozwiązań, jak na przykład głowicę silnika i kolektor dolotowy wykonane z aluminium. Niemiec Peter Kirchhoff kupił w 2000 roku ŠKODĘ Fabia 1.9 TDI. Przez kolejne trzynaście lat jeździł nią, w 2013 roku przekraczając przebieg miliona kilometrów. Kierowca jeździ nią do dziś, przez cały czas zachowując fabryczny silnik, sprzęgło, skrzynię biegów i układ wydechowy.
Zobacz też: Skoda: co oznacza symbol RS?
REKLAMA
Wobec dobrego przyjęcia Felicii 1.9 D przez rynek, szybko w samochodach czeskiej marki zaczęto korzystać z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które przynosiły Klientom dalsze oszczędności w eksploatacji i były coraz bardziej przyjazne środowisku. W debiutującym w 1996 roku bardzo popularnym modelu Octavia zadebiutowały silniki 1.9 SDI (Suction Diesel Injection) – wolnossący diesel z bezpośrednim wtryskiem do komory spalania - i 1.9 TDI (Turbodiesel/Turbocharged Diesel Injection) - turbodoładowany diesel bezpośrednim wtryskiem do komory spalania. Różniła je obecność turbosprężarki. Dzięki niej drugi z tych silników miał znacząco lepsze osiągi - moc podskoczyła z 68 KM do 90 KM, a nawet 130 KM w najmocniejszej wersji. Silniki SDI i TDI łączyła za to podkreślana już w nazwie obecność wtrysku bezpośredniego, który przyniósł kolejne oszczędności w zużyciu paliwa i znaczącą poprawę w zakresie ekologii.
W 2003 roku zadebiutowała ŠKODA Fabia RS: pierwszy na świecie hot-hatch z silnikiem wysokoprężnym. Szybki czeski hatchback dał początek rozbudowanemu segmentowi. Dziś ŠKODA Octavia RS silnikiem TDI jest jednym z najszybszych samochodów z silnikiem diesla na rynku. Ostatnim przełomem w silnikach grupy Volkswagena, z którego niezwłocznie skorzystały także samochody ŠKODY, było wprowadzenie elektronicznie sterowanego układu wtryskowego w postaci systemu ze wspólnym dla wszystkich wtryskiwaczy wysokociśnieniowym kolektorem paliwa Common Rail.
Zobacz też: Suzuki - historia samochodów 4x4
Oprócz możliwości jeszcze bardziej precyzyjnego dawkowania paliwa do cylindrów, rozwiązanie to przyniosło znaczący wzrost komfortu jazdy - wyposażone w Common Rail silniki odznaczają się zdecydowanie cichszą pracą i mniejszymi drganiami, poziomem kultury pracy zbliżając się już do cenionych za to silników benzynowych. Technologia ta pozwala także na osiąganie jeszcze lepszych osiągów przy zachowaniu stosunkowo niewielkich pojemności skokowych. W ŠKODZIE technika silników wysokoprężnych jest nieustannie rozwijana w Centrum Technologicznym Česana, które współpracuje ze światowymi liderami technologii całej Grupy Volkswagen.
Źródło: Materiały prasowe Skoda
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.