REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auta Jamesa Bonda: historia Aston Martina

Kalinowski Marcin
Auta dla Bonda: historia Aston Martina Fot. Aston Martin
Auta dla Bonda: historia Aston Martina Fot. Aston Martin

REKLAMA

REKLAMA

Aston Martin powstał w 1913 roku. Jego założycielami był Lionel Martin i Robert Bamford, którzy oryginalnie chcieli pod egidą firmy Bamford & Martin sprzedawać samochody produkcji Singera (tej samej firmy, co produkowała maszyny do szycia) i serwisować pojazdy GWK i Calthorpe.

Lionel Martin zabrał jednak firmę w innym kierunku. Jako zapalony kierowca sportowy, brał regularnie udział w wyścigach górskich na Aston Hill. Niedługo po założeniu firmy obaj panowie postanowili zająć się produkcją własnych samochodów. Ich pierwsze dzieło, nazwane Antonem Martinem, powstało, kiedy do podwozia Isotty Fraschini włożyli czterocylindrowy silnik Coventry-Simplex. Niestety, mimo, że w 1915 roku stali się właścicielami małej fabryki w Kensington, nie mogli rozpocząć produkcji (poza jednym egzemplarzem) z powodu wybuchu pierwszej wojny światowej. Obaj panowie poszli do wojska: Martin wstąpił do Admiralicji, zaś Bamford do Royal Army Sernice Cors.

REKLAMA

Zobacz też: Historia motoryzacji: Lagonda, wielka legenda Wysp Brytyjskich

REKLAMA

Po wojnie firma wznowiła swoją działalność. Choć Bamford odszedł w 1920 roku, pieniądze prywatnego inwestora, księcia Louisa Zborowskiego (brytyjski kierowca wyścigowy i inżynier polskiego pochodzenia) umożliwiły firmie dalsze funkcjonowanie. Pierwsze sukcesy marki Aston Martin nadeszły już dwa lata później, kiedy samochody wyścigowe firmy nadal nazywającej się Bamford & Martin wzięły udział w Grand Prix Francji, a także ustaliły światowe rekordy prędkości i jazdy długodystansowej.

W 1926 roku, po serii bankructw, z firmy odszedł drugi z założycieli: Martin. Grupa inwestorów wyłożyła jednak pieniądze na wznowienie firmy. Zmieniono też jej nazwę: na Aston Martin Motors, a fabrykę przeniesiono do Feltham. Od tego momentu historia firmy wyznaczana była przez krótkie okresy doskonałej prosperity, po której następowały problemy finansowe… a potem bankructwo, z którego firma ratowana była przez prywatnych inwestorów. Na czas drugiej wojny światowej Aston Martin zajął się produkcją części do samolotów.

Po drugiej wojnie światowej, w 1947 roku stery firmy objął Sir David Brown. Od jego imienia powstała też najsłynniejsze, sztandarowe oznaczenie samochodów Aston Martin: DB. To właśnie David Brown wyciągnął firmę z powojennej zapaści, zaś sportowe samochody oznaczone literkami DB (od DB2 aż po DBS V8) dołączyły do grona najsłynniejszych aut sportowych świata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Aston Martin Lagonda

W latach 70. i 80. Aston Martin zmieniał właścicieli jeszcze kilkakrotnie, aż w końcu, na początku lat 90. firmę przejął Ford. Koncern szybko zainwestował w angielską markę: w 1994 powstała nowa fabryka w Bandury, zaś w 1995 roku Aston Martin przekroczył rekordową dla siebie granicę 700 produkowanych rocznie aut. Był to okres najbardziej dynamicznego rozwoju marki, jednak w 2007 roku Ford sprzedał Astona Martina szefowi firmy Prodrive, Davidowi Richardsowi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA