REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auta Jamesa Bonda: historia Aston Martina

Kalinowski Marcin
Auta dla Bonda: historia Aston Martina Fot. Aston Martin
Auta dla Bonda: historia Aston Martina Fot. Aston Martin

REKLAMA

REKLAMA

Aston Martin powstał w 1913 roku. Jego założycielami był Lionel Martin i Robert Bamford, którzy oryginalnie chcieli pod egidą firmy Bamford & Martin sprzedawać samochody produkcji Singera (tej samej firmy, co produkowała maszyny do szycia) i serwisować pojazdy GWK i Calthorpe.

Lionel Martin zabrał jednak firmę w innym kierunku. Jako zapalony kierowca sportowy, brał regularnie udział w wyścigach górskich na Aston Hill. Niedługo po założeniu firmy obaj panowie postanowili zająć się produkcją własnych samochodów. Ich pierwsze dzieło, nazwane Antonem Martinem, powstało, kiedy do podwozia Isotty Fraschini włożyli czterocylindrowy silnik Coventry-Simplex. Niestety, mimo, że w 1915 roku stali się właścicielami małej fabryki w Kensington, nie mogli rozpocząć produkcji (poza jednym egzemplarzem) z powodu wybuchu pierwszej wojny światowej. Obaj panowie poszli do wojska: Martin wstąpił do Admiralicji, zaś Bamford do Royal Army Sernice Cors.

REKLAMA

Zobacz też: Historia motoryzacji: Lagonda, wielka legenda Wysp Brytyjskich

REKLAMA

Po wojnie firma wznowiła swoją działalność. Choć Bamford odszedł w 1920 roku, pieniądze prywatnego inwestora, księcia Louisa Zborowskiego (brytyjski kierowca wyścigowy i inżynier polskiego pochodzenia) umożliwiły firmie dalsze funkcjonowanie. Pierwsze sukcesy marki Aston Martin nadeszły już dwa lata później, kiedy samochody wyścigowe firmy nadal nazywającej się Bamford & Martin wzięły udział w Grand Prix Francji, a także ustaliły światowe rekordy prędkości i jazdy długodystansowej.

W 1926 roku, po serii bankructw, z firmy odszedł drugi z założycieli: Martin. Grupa inwestorów wyłożyła jednak pieniądze na wznowienie firmy. Zmieniono też jej nazwę: na Aston Martin Motors, a fabrykę przeniesiono do Feltham. Od tego momentu historia firmy wyznaczana była przez krótkie okresy doskonałej prosperity, po której następowały problemy finansowe… a potem bankructwo, z którego firma ratowana była przez prywatnych inwestorów. Na czas drugiej wojny światowej Aston Martin zajął się produkcją części do samolotów.

Po drugiej wojnie światowej, w 1947 roku stery firmy objął Sir David Brown. Od jego imienia powstała też najsłynniejsze, sztandarowe oznaczenie samochodów Aston Martin: DB. To właśnie David Brown wyciągnął firmę z powojennej zapaści, zaś sportowe samochody oznaczone literkami DB (od DB2 aż po DBS V8) dołączyły do grona najsłynniejszych aut sportowych świata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Aston Martin Lagonda

W latach 70. i 80. Aston Martin zmieniał właścicieli jeszcze kilkakrotnie, aż w końcu, na początku lat 90. firmę przejął Ford. Koncern szybko zainwestował w angielską markę: w 1994 powstała nowa fabryka w Bandury, zaś w 1995 roku Aston Martin przekroczył rekordową dla siebie granicę 700 produkowanych rocznie aut. Był to okres najbardziej dynamicznego rozwoju marki, jednak w 2007 roku Ford sprzedał Astona Martina szefowi firmy Prodrive, Davidowi Richardsowi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA