REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą kolejne podwyżki polis OC!

Subskrybuj nas na Youtube
Kolejne podwyżki składek OC przed nami! Fot. Fotolia
Kolejne podwyżki składek OC przed nami! Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ogromne podwyżki polis OC jakie miały miejsce w ostatnich miesiącach to dopiero początek rewolucji na rynku ubezpieczeń. Duże straty, które zanotowały w ostatnich latach Towarzystwa Ubezpieczeniowe spowodowały, że ceny ubezpieczeń OC będą teraz gwałtownie rosnąć.

Kolejne podwyżki składek OC są jeszcze przed nami

Krajowe media już tak długo informują o podwyżkach składek za polisy OC, że kierowcy czytający kolejne doniesienia na ten temat, mogą się poczuć znużeni. Niestety wszystko wskazuje na to, że podwyżki kosztów obowiązkowych ubezpieczeń będą trwały jeszcze przez dłuższy czas. Najnowsze dane Polskiej Izby Ubezpieczeń sugerują, że polisy OC nadal są mocno deficytowe dla ubezpieczycieli. Dlatego podwyżka cen wspomnianych ubezpieczeń o kolejne 40% - 50%, jest dość prawdopodobnym scenariuszem.  

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki PIU wskazują, że w pierwszej połowie 2015 r. ubezpieczyciele stracili na polisach 327 mln zł, a roczna strata przekroczyła 1 mld zł. To jeden z powodów, dla których rosną ceny polis OC.

Fotolia

Komisja Nadzoru Finansowego co kwartał podaje dokładne informacje o liczbie nowych polis OC i łącznej składce przypisanej brutto dla tych ubezpieczeń. Dzięki danym KNF-u, możemy policzyć, jaka przypisana składka przypadała na jedną polisę od I kw. 2015 r. do II kw. 2016 r. Samodzielne obliczenia wskazują, że od stycznia do czerwca 2015 roku, średnia składka w nowych polisach OC dla kierowców wynosiła 337 zł. Analogiczny wynik z następnego roku wzrósł już do 397 zł. Mieliśmy zatem do czynienia z rocznym wzrostem zebranej składki o 60 zł/jedną polisę (około 18%). „Taka zmiana cenowa nie wystarczyła jednak do przywrócenia rentowności polis OC. Świadczą o tym dane Polskiej Izby Ubezpieczeń” - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.

Zobacz też: Dlaczego polisy OC wciąż drożeją?

Statystyki PIU wskazują, że w pierwszej połowie 2015 r. ubezpieczyciele stracili na polisach 327 mln zł, a roczna strata przekroczyła 1 mld zł. Po sześciu miesiącach 2016 r. okazało się, że strata techniczna na komunikacyjnych polisach OC jest znacznie większa niż rok wcześniej (607 mln zł). Jeżeli takie tempo zmian utrzyma się do końca 2016 roku, to ubezpieczyciele podsumują go ze stratą wynoszącą około 1,85 mld zł. Można jednak przypuszczać, że kolejne podwyżki składek za OC, pozwolą firmom ubezpieczeniowym nieco zmniejszyć techniczną stratę. Droga do odzyskania rentowności, czyli celu postawionego przez KNF, będzie jednak bardzo daleka. „W 2015 r. firmy ubezpieczeniowe mogłyby odnotować minimalny zysk na polisach OC, gdyby każdy klient dopłacił około 50 zł (15%) do przypisanej składki brutto. Taka hipotetyczna dopłata w 2016 r. może być o wiele większa” - zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.

REKLAMA

Zobacz też: Współwłasność samochodu, a ubezpieczenie OC

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nawiązaniu do zaprezentowanych informacji, warto przypomnieć, że problemy ubezpieczycieli ze zbilansowaniem obowiązkowych polis OC, nie wynikają tylko ze wzrostu liczby wypadków, wprowadzenia systemu bezpośredniej likwidacji szkód i podatku bankowego. Istotne jest również wdrożenie zaleceń KNF-u, które zapewniają poszkodowanym bardziej adekwatną wycenę szkód i wyższy standard obsługi. Na uwagę zasługują również zmiany widoczne na sądowej wokandzie. Dzięki aktywności kancelarii prawnych, sądy coraz częściej przyznają wysokie świadczenia za szkody osobowe. Taka zmiana również wpływa na wysokość składek, podobnie jak wydłużenie okresu przedawnienia szkód spowodowanych przez nieznanego kierowcę do 20 lat (zobacz uchwała Sądu Najwyższego z 29 października 2013 r. - sygnatura akt III CZP 50/13). 

Źródło: materiały prasowe Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA