REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autobusy elektryczne w Rzeszowie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
Solaris Urbino 12 electric
Solaris Urbino 12 electric
Solaris

REKLAMA

REKLAMA

Władze Rzeszowa chcą zasilić flotę swoich autobusów w 10 pojazdów zasilanych prądem. Pieniądze na ten cel chcą zaczerpnąć z unijnego programu Polska Wschodnia. Obecnie jeden z tego typu pojazdów jest testowany na ulicach stolicy Podkarpacia.

Elektryczne autobusy w Rzeszowie

Jak podkreślił w środę podczas prezentacji autobusu przed Ratuszem prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie Marek Filip, autobusy elektryczne mają jedną zasadniczą zaletę – nie emitują spalin, a co się z tym wiąże nie zanieczyszczają powietrza i nie przyczyniają się do powstawania smogu.

REKLAMA

Dodał, że egzemplarz elektrycznego autobusu, który przyjechał z Lublina, będzie testowany w Rzeszowie przez dwa tygodnie.

Zobacz też: Więcej ekologicznych autobusów i tramwajów w miastach

REKLAMA

„Ładowanie takiego autobusu z normalnej sieci elektrycznej trwa ok. 5 godzin. Zasięg na pełnych bateriach to ok. 100 km. Koszty eksploatacji to kilkadziesiąt groszy za kilometr, to połowa z tego co w przypadku silników na olej napędowy. Niestety elektryczne autobusy są ok. dwa raz droższe od napędzanych olejem. Koszt jednego to ok. 2 mln zł” - zaznaczył prezes rzeszowskiego MPK.

Problemem w eksploatacji tego typu pojazdów jest również żywotność baterii, które muszą być wymienione po ok. 7 latach. W elektrycznych autobusach jest też mniej miejsca dla pasażerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Filip powiedział, że elektryczne autobusy jeżdżą już w Polsce m.in. w Warszawie i Krakowie. Dodał, że po zakupie autobusów rozważana będzie kwestia czy kupić specjalne, przenośne ładowarki, które zamontowane zostaną na pętlach. „Dzięki temu autobusy nie musiałyby tak często zjeżdżać na ładowanie. Baterie doładowywane byłyby w czasie postoju pojazdu na pętli”- podkreślił.

Wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński dodał, że samorząd chce kupić 100 nowych autobusów. „Jak wiele z tej liczby będą to pojazdy elektryczne zależeć będzie od rozmów prezydenta Rzeszowa, od czwartkowych rozmów w ministerstwie infrastruktury”- powiedział.

Zobacz też: Warszawa będzie mieć 60 nowych autobusów Solaris

Samorząd chce kupić minimum 10 takich pojazdów. Ustrobiński zaznaczył, że w obecnej perspektywie finansowej preferowane są rozwiązanie ekologiczne. „Dlatego liczymy, że łatwiej nam będzie pozyskać dofinansowanie na elektryczne autobusy niż te zasilane tradycyjnymi paliwami”- uważa wiceprezydent.

Program z jakiego władze Rzeszowa chcą pozyskać 85 proc. dofinansowania na zakup autobusów to Polska Wschodnia.

„Po tym, jak w poprzedniej perspektywie zakupiliśmy 80 nowoczesnych autobusów zasilanych m.in. sprężonym gazem, teraz robimy kolejny krok. Stąd pomysł na kupno autobusów elektrycznych. To rozwiązanie jest opłacalne pod względem ekonomicznym, dlatego w to wchodzimy” - przekonywał Ustrobiński.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA