REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdalny system sterowania ruchem pojazdów w Płocku

Subskrybuj nas na Youtube
Zdalny system sterowania ruchem pojazdów w Płocku.
Zdalny system sterowania ruchem pojazdów w Płocku.

REKLAMA

REKLAMA

Płock, przy współpracy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie wprowadza zdalny system sterowania ruchem pojazdów. Pierwszy etap zostanie uruchomiony w połowie grudnia 2015 r.

Płock wprowadzi zdalny system, który poprzez ciągły monitoring liczby i rodzaju pojazdów na ulicach będzie sterował sygnalizacją świetlną tak, by ruch samochodowy odbywał się tam płynnie. Projekt ruszy w grudniu w trzech wybranych punktach miasta.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsięwzięcie ma być realizowane we współpracy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów (IBDiM) w Warszawie w trzech etapach – w ostatnim ma objąć wszystkie płockie węzły komunikacyjne. Jak poinformował we wtorek PAP Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta, pierwszy etap projektu zostanie uruchomiony w połowie grudnia, na razie na trzech skrzyżowaniach o największym natężeniu ruchu samochodowego.

Zobacz też: Co grozi za parkowanie na miejscu dla inwalidy w 2016 r?

Elektroniczny system będzie sterował sygnalizacją świetlną w Płocku

„Na skrzyżowaniach tych działać będą kamery monitorujące natężenie ruchu samochodowego. Dzięki zliczaniu na bieżąco aktualnej liczby pojazdów na całym odcinku drogi, od pierwszego do trzeciego skrzyżowania, możliwe będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją świetlną w taki sposób by ruch był płynny i nie tworzyły się zatory. Będzie to system obsługujący trzy węzły komunikacyjne, współpracujące ze sobą” – powiedział Woźniak.

REKLAMA

Dodał, że na wybranych skrzyżowaniach zamontowane zostaną także kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych oraz modelu pojazdu. „To urządzenia dodatkowe do celów statystycznych, które pozwolą zdobyć wiedzę o tym, jaki rodzaj samochodów przejeżdża najczęściej trasą objętą takim monitoringiem i skąd pojazdy te pochodzą” – wyjaśnił Woźniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie inteligentnego systemu sterowania ruchem pojazdów w pierwszym etapie, czyli na wybranych trzech skrzyżowaniach o największym natężeniu ruchu samochodowego, będzie kosztowało ok. 450 tys. zł, z czego Płock przeznaczy na ten cel 260 tys. zł, IBDiM pozostałą kwotę.

Zobacz też: Co grozi za przewożenie samochodem większej liczby osób w 2016 r.?

Docelowo system obejmie wszystkie skrzyżowania w Płocku

Drugi etap projektu, którego realizacja planowana jest w 2016 r., przewiduje wdrożenie zdalnego systemu sterowania ruchem samochodowym na kilku dodatkowych skrzyżowaniach w Płocku oraz złożenie wniosku o wsparcie tego przedsięwzięcia ze środków unijnych. Zakłada się, że koszt tej części inwestycji to ok. 4 mln zł. Realizacja projektu uzależniona będzie od uzyskania dofinansowania przez IBDiM.

W trzecim etapie przedsięwzięcia inteligentny system regulujący ruch pojazdów ma objąć wszystkie skrzyżowania w Płocku. Ta część projektu przewiduje także budowę odrębnego, centralnego biura do bezpośredniego zarządzania systemem. Termin realizacji tego etapu nie jest na razie ściśle określony.

„To skrzyżowania w dużym stopniu decydują o tym, czy ruch samochodowy na drogach biegnących przez miasto odbywa się płynnie. Zobaczymy na ile system sprawdzi się na wybranych, głównych skrzyżowaniach. Wtedy będziemy mogli określić perspektywę, czy może nawet konieczność, wdrożenia tego trzeciego etapu” – zaznaczył Woźniak. Dodał, że koszt realizacji ostatniej części projektu szacowany jest na „dziesiątki milionów złotych”.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2016 r.

Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów

IBDiM jest autorem Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP), którego celem jest m.in. automatyzacja obliczeń statystycznych związanych z ruchem pojazdów poprzez rozpoznawanie ich typu, marki, a nawet koloru. System opiera się na Autonomicznych Punktach Pomiarowych, które dzięki zainstalowanym kamerom prowadzą stały monitoring dróg i przejeżdżających pojazdów. Zebrane w taki sposób dane są przesyłane do Centralnego Systemu Statystycznego, który przeprowadza obliczenia oraz porównania informacji z różnych punktów pomiarowych.

Partnerem projektu jest spółka Neurosoft, działająca jako spin-off pracowników i absolwentów Uniwersytetu Wrocławskiego i Politechniki Wrocławskiej. Prowadzi ona prace m.in. nad technologią sztucznych sieci neuronowych i algorytmami. Zajmuje się też przetwarzaniem i rozpoznawaniem elementów obrazów i zdjęć cyfrowych. Według danych Neurosoftu, ISKIP wdrożono w ponad 50. punktach pomiarowych w różnych miastach Polski, w tym w Warszawie, Bydgoszczy, Krakowie i Radomiu oraz na drogach krajowych między tymi ośrodkami. Z systemu korzysta także Inspekcja Transportu Drogowego, a także ABW, policja i Straż Graniczna. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA