Hyundai ix35 Fuell Cell - 700 km na jednym baku
REKLAMA
REKLAMA
Z Oslo do Malmö na jednym baku
Model ix35 Fuel Cell, pierwszy na świecie samochód napędzany energią elektryczną uzyskiwaną z wodoru, który trafił do seryjnej produkcji, przejechał z Oslo do Malmö przez Gothenburg i Kopenhagę. Podróż trwała 10 godzin, a średnia prędkość jazdy wyniosła 76 km/h.
REKLAMA
Zgodnie z założeniem producenta zasięg samochodu na jednym tankowaniu wynosi 594 km, tymczasem test udowodnił, że możliwe jest uzyskanie jeszcze lepszego wyniku. Co więcej, po osiągnięciu celu komputer samochodu wskazywał, że może on przejechać kolejnych 10 km.
Zobacz też: Skuter 125 ccm z manualną skrzynią biegów a prawo jazdy kat. B
REKLAMA
"Nasz plan zakładał zakończenie podróży w Kopenhadze, ale po dotarciu na miejsce okazało się, że w zbiorniku nadal jest wodór, co umożliwiło nam kontynuowanie jazdy. Kiedy dojechaliśmy na stację w Malmö mieliśmy jeszcze zasięg na kolejnych, kilka kilometrów. Wynik, jaki udało nam się osiągnąć, pokazuje możliwości modelu ix35 Fuel Cell oraz potencjał tej technologii. Jestem zdania, że to był światowy rekord” - powiedział Marius Bornstein.
Obydwaj kierowcy mają już za sobą długodystansowy test modelu ix35 Fuel Cell. W kwietniu 2012 roku pokonali odległość 2 260 km, podróżując z Oslo do Monako i promując tym samym wodorowe systemy paliwowe oraz rozwijającą się infrastrukturę stacji tankowania.
"Odległość, jaką przebył ix35 Fuel Cell odzwierciedla możliwości i realne korzyści wynikające z wykorzystania technologii wodorowych ogniw paliwowych. Hyundai jest pierwszym na świecie producentem, którego samochód na wodór trafił do produkcji seryjnej i dlatego wspieramy rozwój sieci stacji tankowania wodoru w Europie” - powiedział Frank Meije - Szef Fuel Cell Electric Vehicle w Hyundai Motor Europe.
Zobacz też: Mieszkańcy Grenoble skorzystają z Toyot i-ROAD
Hyundai ix35 Fuell Cell - pojemność bagażnika i osiągi
REKLAMA
Do tej pory producenci samochodów borykali się z problemem magazynowania wodoru. Jeszcze niedawno, by samochód mógł przejechać odległość, którą użytkownicy tradycyjnych samochodów określą jako sensowną z punktu widzenia praktyczności pojazdu, potrzebne były zbiorniki o pojemności kilkuset litrów.
Hyundai ix35 Fuell Cell jest wyposażony w dwa zbiorniki na wodór, które w sumie są w stanie zmagazynować 5,6 kg gazu pod ciśnieniem aż 700 barów. Ta nowatorska wersja koreańskiego SUV-a jest cięższa od tradycyjnych odmian ix35 o około 100 kg. Co istotne - bagażnik ix35 Fuell Cell ma objętość około 436 l.
Według zapewnień producenta Hyundai rozpędza się od 0 do 100 km/h w 12,5 s, a prędkość maksymalna została ustalona na 160 km/h.
Zobacz też: Test Hyundai ix35: dla aktywnych
HyFIVE (Hydrogen for Innovative Vehicles)
W czerwcu tego roku powstała w Malmö kolejna stacja wodorowa, w efekcie europejskiego projektu HyFIVE (Hydrogen for Innovative Vehicles). W ramach tej inicjatywy 110 samochodów wodorowych dostarczonych przez 5 producentów pojawi się na ulicach wybranych europejskich miast - wśród nich będzie 75 samochodów marki Hyundai.
Hyundai ix35 Fuel Cell jest najnowszym modelem, który powstał w ramach programu prowadzonego od 1998 r. w centrum badawczym nad ogniwami paliwowymi w Instytucie Rozwoju Technologii Ekologicznej Hyundaia w Korei. W styczniu 2013 roku firma została pierwszym na świecie producentem motoryzacyjnym, który rozpoczął masową produkcję bezemisyjnego, napędzanego wodorem modelu, podkreślając tym samym pozycję lidera w rozwoju technologii ogniw paliwowych.
Źródło: Hyundai
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.