REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut

Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe
Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W motoryzacji wyścig zbrojeń trwa nieustannie. Producenci aut i części do samochodów ciągle walczą o redukcję masy podzespołów przy jednoczesnym zachowaniu lub zwiększeniu sztywności każdego elementu. Szkło i kompozyty mogą być jednym z rozwiązań.

Materiały prasowe

Branża motoryzacyjna nieustannie się zmienia. Kwestie związane z elektryfikacją układów napędowych, autonomiczną jazdą czy cyfryzacją produkcji stanowią z jednej strony poważne wyzwanie dla producentów, z drugiej ogromne możliwości wprowadzenia na rynek nowych rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu roku na motoryzacyjnym rynku pojawia się przynajmniej kilkanaście nowych modeli samochodów i niezliczona ilość systemów i rozwiązań technologicznych. Te ostatnie mają za zadanie nie tylko poprawić osiągi obecnie produkowanych samochodów, ale przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących. Warto przy tym dodać, że praktycznie każdy z producentów samochodów korzysta z systemów i technologii przygotowanych przez wyspecjalizowane w danej dziedzinie firmy.

- Praktycznie już od wieku nasza firma pracuje na rozwojem technologicznym w branży motoryzacyjnej. Już w latach 30. wyposażyliśmy autobus w pierwszy składanych dach i opracowaliśmy samochodowy system ogrzewania powietrza dla pojazdów z silnikami benzynowymi. Dzisiaj firma Webasto dzieli się na trzy dywizje. „Sunroof & Components” specjalizuje się w szyberdachach i w rozwiązaniach dachowych, „Convertibles” w rozwiązaniach dachów składanych, a „Thermo & Comfort” tworzy systemy ogrzewania i chłodzenia. Inżynierowie pracujący nad nowymi rozwiązaniami opracowują technologie, które mają za zadanie kształtować motoryzacyjną przyszłość. Wspieramy producentów w ich wysiłkach zmierzających do ograniczenia emisji spalin zwiększając ilość wykorzystywanych lekkich materiałów oraz oferujemy rozwiązania dla elektromobilności – mówi Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu firmy Webasto Petemar.

Jednym ze sposobów, które wspierają producentów w dążeniu do ograniczenia emisji szkodliwych substancji jest dążenie do zmniejszenia wagi samego pojazdu poprzez zastosowanie lekkich materiałów, takich jak np. poliwęglan. Jest on stosowany przez firmę Webasto od 2002 roku i wykorzystywany do konstruowania lekkich systemów dachowych. Pierwszym samochodem, w którym Webasto zastosowało to rozwiązanie był samochód Smart Fortwo – dach ma około 1,2 metra kwadratowego powierzchni, co oznacza, że jest to jeden z największych dachów samochodowych na świecie wykonanych z tego materiału.

REKLAMA

- Poliwęglan jest idealną alternatywą dla szkła. Użycie tego materiału pomaga w zmniejszeniu masy konstrukcji nawet o 50 proc. Dodatkowo jest on wyjątkowo odporny na uderzenia, a równocześnie o wiele łatwiej można go formować. Co więcej, jest odporny na zadrapania, działanie warunków atmosferycznych i promieniowanie UV – dodaje Kamil Kleczewski z Webasto Petemar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną ciekawą alternatywą jest Webasto Glas ProTec – szklane i bezpieczne rozwiązanie ze szkła kompozytowego. Na wewnętrznej powierzchni jednowarstwowego szkła znajduje się odporna na rozdarcie folia PET. W przypadku rozbicia szyby utrzymuje ona całą konstrukcję. Webasto Glas ProTec pozwala również na zastosowanie bardzo cienkich – do 3 mm grubości – paneli, co zmniejsza masę o około 15 proc. w stosunku do konwencjonalnych rozwiązań. W przyszłości system ten będzie oferował folię, która odbija promieniowanie podczerwone skutecznie zmniejszając temperaturę wewnątrz pojazdu, co z kolei odciąży układ klimatyzacji i obniży zużycie paliwa.

- Najnowszym osiągnięciem firmy Webasto w dziedzinie lekkich technologii jest kompozyt poliuretanowy. Rdzeń tego materiału składa się z papierowej konstrukcji w kształcie plastrów miodu pokrytych mieszaniną poliuretanu i włókien wzmacniających. Dzięki swojej stabilności i wytrzymałości idealnie nadaje się do tworzenia z niego elementów nadwozia o powierzchni nie przekraczającej dwóch metrów kwadratowych – wyjaśnia Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu firmy Webasto Petemar.

To właśnie w tej technologii został wykonany pierwszy w historii system dachowy wzmacniany włóknami z kompozytu – konstrukcja została wykorzystana w Jeepie Renegade i składa się z dwóch elementów, które można w łatwy sposób zdemontować i schować do bagażnika. Materiał może też być bez problemów stosowany w kabrioletach. Zaletą takiego rozwiązania jest zmniejszenie wagi w stosunku do stalowych dachów o nawet 50 proc oraz doskonała formowalność, a także dobre właściwości akustyczne i termoizolacyjne.

Producenci samochodów stale pracują nad udoskonalaniem swoich konstrukcji. Nowe modele są coraz lepiej wyposażone, coraz bardziej bezpieczne i ekologiczne. Warto przy tym pamiętać, że w parze z nowoczesnymi systemami elektronicznymi, bardziej wydajnymi układami napędowymi i nowoczesnym designem idzie również rozwój mający na celu poprawę nie tyle wyglądu, co mechanicznych właściwości wykorzystywanych w aucie materiałów.

Źródło: Materiały prasowe

Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe
Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA