REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut

Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe
Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W motoryzacji wyścig zbrojeń trwa nieustannie. Producenci aut i części do samochodów ciągle walczą o redukcję masy podzespołów przy jednoczesnym zachowaniu lub zwiększeniu sztywności każdego elementu. Szkło i kompozyty mogą być jednym z rozwiązań.

Materiały prasowe

Branża motoryzacyjna nieustannie się zmienia. Kwestie związane z elektryfikacją układów napędowych, autonomiczną jazdą czy cyfryzacją produkcji stanowią z jednej strony poważne wyzwanie dla producentów, z drugiej ogromne możliwości wprowadzenia na rynek nowych rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu roku na motoryzacyjnym rynku pojawia się przynajmniej kilkanaście nowych modeli samochodów i niezliczona ilość systemów i rozwiązań technologicznych. Te ostatnie mają za zadanie nie tylko poprawić osiągi obecnie produkowanych samochodów, ale przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących. Warto przy tym dodać, że praktycznie każdy z producentów samochodów korzysta z systemów i technologii przygotowanych przez wyspecjalizowane w danej dziedzinie firmy.

- Praktycznie już od wieku nasza firma pracuje na rozwojem technologicznym w branży motoryzacyjnej. Już w latach 30. wyposażyliśmy autobus w pierwszy składanych dach i opracowaliśmy samochodowy system ogrzewania powietrza dla pojazdów z silnikami benzynowymi. Dzisiaj firma Webasto dzieli się na trzy dywizje. „Sunroof & Components” specjalizuje się w szyberdachach i w rozwiązaniach dachowych, „Convertibles” w rozwiązaniach dachów składanych, a „Thermo & Comfort” tworzy systemy ogrzewania i chłodzenia. Inżynierowie pracujący nad nowymi rozwiązaniami opracowują technologie, które mają za zadanie kształtować motoryzacyjną przyszłość. Wspieramy producentów w ich wysiłkach zmierzających do ograniczenia emisji spalin zwiększając ilość wykorzystywanych lekkich materiałów oraz oferujemy rozwiązania dla elektromobilności – mówi Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu firmy Webasto Petemar.

Jednym ze sposobów, które wspierają producentów w dążeniu do ograniczenia emisji szkodliwych substancji jest dążenie do zmniejszenia wagi samego pojazdu poprzez zastosowanie lekkich materiałów, takich jak np. poliwęglan. Jest on stosowany przez firmę Webasto od 2002 roku i wykorzystywany do konstruowania lekkich systemów dachowych. Pierwszym samochodem, w którym Webasto zastosowało to rozwiązanie był samochód Smart Fortwo – dach ma około 1,2 metra kwadratowego powierzchni, co oznacza, że jest to jeden z największych dachów samochodowych na świecie wykonanych z tego materiału.

REKLAMA

- Poliwęglan jest idealną alternatywą dla szkła. Użycie tego materiału pomaga w zmniejszeniu masy konstrukcji nawet o 50 proc. Dodatkowo jest on wyjątkowo odporny na uderzenia, a równocześnie o wiele łatwiej można go formować. Co więcej, jest odporny na zadrapania, działanie warunków atmosferycznych i promieniowanie UV – dodaje Kamil Kleczewski z Webasto Petemar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną ciekawą alternatywą jest Webasto Glas ProTec – szklane i bezpieczne rozwiązanie ze szkła kompozytowego. Na wewnętrznej powierzchni jednowarstwowego szkła znajduje się odporna na rozdarcie folia PET. W przypadku rozbicia szyby utrzymuje ona całą konstrukcję. Webasto Glas ProTec pozwala również na zastosowanie bardzo cienkich – do 3 mm grubości – paneli, co zmniejsza masę o około 15 proc. w stosunku do konwencjonalnych rozwiązań. W przyszłości system ten będzie oferował folię, która odbija promieniowanie podczerwone skutecznie zmniejszając temperaturę wewnątrz pojazdu, co z kolei odciąży układ klimatyzacji i obniży zużycie paliwa.

- Najnowszym osiągnięciem firmy Webasto w dziedzinie lekkich technologii jest kompozyt poliuretanowy. Rdzeń tego materiału składa się z papierowej konstrukcji w kształcie plastrów miodu pokrytych mieszaniną poliuretanu i włókien wzmacniających. Dzięki swojej stabilności i wytrzymałości idealnie nadaje się do tworzenia z niego elementów nadwozia o powierzchni nie przekraczającej dwóch metrów kwadratowych – wyjaśnia Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu firmy Webasto Petemar.

To właśnie w tej technologii został wykonany pierwszy w historii system dachowy wzmacniany włóknami z kompozytu – konstrukcja została wykorzystana w Jeepie Renegade i składa się z dwóch elementów, które można w łatwy sposób zdemontować i schować do bagażnika. Materiał może też być bez problemów stosowany w kabrioletach. Zaletą takiego rozwiązania jest zmniejszenie wagi w stosunku do stalowych dachów o nawet 50 proc oraz doskonała formowalność, a także dobre właściwości akustyczne i termoizolacyjne.

Producenci samochodów stale pracują nad udoskonalaniem swoich konstrukcji. Nowe modele są coraz lepiej wyposażone, coraz bardziej bezpieczne i ekologiczne. Warto przy tym pamiętać, że w parze z nowoczesnymi systemami elektronicznymi, bardziej wydajnymi układami napędowymi i nowoczesnym designem idzie również rozwój mający na celu poprawę nie tyle wyglądu, co mechanicznych właściwości wykorzystywanych w aucie materiałów.

Źródło: Materiały prasowe

Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe
Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA