REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut

Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe
Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W motoryzacji wyścig zbrojeń trwa nieustannie. Producenci aut i części do samochodów ciągle walczą o redukcję masy podzespołów przy jednoczesnym zachowaniu lub zwiększeniu sztywności każdego elementu. Szkło i kompozyty mogą być jednym z rozwiązań.
Webasto

Materiały prasowe

Branża motoryzacyjna nieustannie się zmienia. Kwestie związane z elektryfikacją układów napędowych, autonomiczną jazdą czy cyfryzacją produkcji stanowią z jednej strony poważne wyzwanie dla producentów, z drugiej ogromne możliwości wprowadzenia na rynek nowych rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu roku na motoryzacyjnym rynku pojawia się przynajmniej kilkanaście nowych modeli samochodów i niezliczona ilość systemów i rozwiązań technologicznych. Te ostatnie mają za zadanie nie tylko poprawić osiągi obecnie produkowanych samochodów, ale przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących. Warto przy tym dodać, że praktycznie każdy z producentów samochodów korzysta z systemów i technologii przygotowanych przez wyspecjalizowane w danej dziedzinie firmy.

- Praktycznie już od wieku nasza firma pracuje na rozwojem technologicznym w branży motoryzacyjnej. Już w latach 30. wyposażyliśmy autobus w pierwszy składanych dach i opracowaliśmy samochodowy system ogrzewania powietrza dla pojazdów z silnikami benzynowymi. Dzisiaj firma Webasto dzieli się na trzy dywizje. „Sunroof & Components” specjalizuje się w szyberdachach i w rozwiązaniach dachowych, „Convertibles” w rozwiązaniach dachów składanych, a „Thermo & Comfort” tworzy systemy ogrzewania i chłodzenia. Inżynierowie pracujący nad nowymi rozwiązaniami opracowują technologie, które mają za zadanie kształtować motoryzacyjną przyszłość. Wspieramy producentów w ich wysiłkach zmierzających do ograniczenia emisji spalin zwiększając ilość wykorzystywanych lekkich materiałów oraz oferujemy rozwiązania dla elektromobilności – mówi Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu firmy Webasto Petemar.

Jednym ze sposobów, które wspierają producentów w dążeniu do ograniczenia emisji szkodliwych substancji jest dążenie do zmniejszenia wagi samego pojazdu poprzez zastosowanie lekkich materiałów, takich jak np. poliwęglan. Jest on stosowany przez firmę Webasto od 2002 roku i wykorzystywany do konstruowania lekkich systemów dachowych. Pierwszym samochodem, w którym Webasto zastosowało to rozwiązanie był samochód Smart Fortwo – dach ma około 1,2 metra kwadratowego powierzchni, co oznacza, że jest to jeden z największych dachów samochodowych na świecie wykonanych z tego materiału.

- Poliwęglan jest idealną alternatywą dla szkła. Użycie tego materiału pomaga w zmniejszeniu masy konstrukcji nawet o 50 proc. Dodatkowo jest on wyjątkowo odporny na uderzenia, a równocześnie o wiele łatwiej można go formować. Co więcej, jest odporny na zadrapania, działanie warunków atmosferycznych i promieniowanie UV – dodaje Kamil Kleczewski z Webasto Petemar.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejną ciekawą alternatywą jest Webasto Glas ProTec – szklane i bezpieczne rozwiązanie ze szkła kompozytowego. Na wewnętrznej powierzchni jednowarstwowego szkła znajduje się odporna na rozdarcie folia PET. W przypadku rozbicia szyby utrzymuje ona całą konstrukcję. Webasto Glas ProTec pozwala również na zastosowanie bardzo cienkich – do 3 mm grubości – paneli, co zmniejsza masę o około 15 proc. w stosunku do konwencjonalnych rozwiązań. W przyszłości system ten będzie oferował folię, która odbija promieniowanie podczerwone skutecznie zmniejszając temperaturę wewnątrz pojazdu, co z kolei odciąży układ klimatyzacji i obniży zużycie paliwa.

- Najnowszym osiągnięciem firmy Webasto w dziedzinie lekkich technologii jest kompozyt poliuretanowy. Rdzeń tego materiału składa się z papierowej konstrukcji w kształcie plastrów miodu pokrytych mieszaniną poliuretanu i włókien wzmacniających. Dzięki swojej stabilności i wytrzymałości idealnie nadaje się do tworzenia z niego elementów nadwozia o powierzchni nie przekraczającej dwóch metrów kwadratowych – wyjaśnia Kamil Kleczewski, Dyrektor Handlowy i Marketingu firmy Webasto Petemar.

To właśnie w tej technologii został wykonany pierwszy w historii system dachowy wzmacniany włóknami z kompozytu – konstrukcja została wykorzystana w Jeepie Renegade i składa się z dwóch elementów, które można w łatwy sposób zdemontować i schować do bagażnika. Materiał może też być bez problemów stosowany w kabrioletach. Zaletą takiego rozwiązania jest zmniejszenie wagi w stosunku do stalowych dachów o nawet 50 proc oraz doskonała formowalność, a także dobre właściwości akustyczne i termoizolacyjne.

Producenci samochodów stale pracują nad udoskonalaniem swoich konstrukcji. Nowe modele są coraz lepiej wyposażone, coraz bardziej bezpieczne i ekologiczne. Warto przy tym pamiętać, że w parze z nowoczesnymi systemami elektronicznymi, bardziej wydajnymi układami napędowymi i nowoczesnym designem idzie również rozwój mający na celu poprawę nie tyle wyglądu, co mechanicznych właściwości wykorzystywanych w aucie materiałów.

Źródło: Materiały prasowe

Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe
Szkło i kompozyty coraz częściej trafiają do zwyczajnych aut / Materiały prasowe
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA