Rosną ceny polis OC dla aut z kierownicą po prawej stronie
REKLAMA
REKLAMA
Ubezpieczenie dla auta z kierownicą po prawej stronie
REKLAMA
29 maja weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające przepisy w sprawie dopuszczenia do ruchu pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Od sierpnia b.r. „Angliki“ można rejestrować w wydziałach komunikacji. Wystarczy przystosować reflektory do ruchu prawostronnego, przerobić lusterka wsteczne i zmienić prędkościomierz na wyskalowany w kilometrach. Po spełnieniu tych warunków „anglik” przejdzie pomyślnie badanie techniczne. Warunkiem dopuszczenia do ruchu jest jeszcze obowiązkowe ubezpieczenie OC. Z analizy cen OC przeprowadzonej przez CUK Ubezpieczenia wynika, że polisy OC na „angliki” są droższe niż 3 miesiące temu.
REKLAMA
Od sierpnia bez przeszkód można rejestrować i ubezpieczać pojazdy z kierownicą po prawej stronie. Mimo że każde towarzystwo prowadzi indywidualną politykę cenową, ceny utrzymują się na podobnie wysokim poziomie. W porównaniu do pojazdów z kierownicą po lewej stronie, średnie stawki są trzykrotnie wyższe. Są też towarzystwa, które przewidują niższe zwyżki, faktem natomiast jest, że ceny OC poszły w górę. – tłumaczy Maciej Kuczwalski, ekspert CUK Ubezpieczenia.
Eksperci CUK porównali szczegółowe informacje od towarzystw oferujących ubezpieczenia dla „anglików”. Ubezpieczając pojazd Vauxhall Insignia Hatchback z 2008r, z silnikiem 1.8, brytyjskiego odpowiednika Opla – w opcji z kierownicą z lewej i z prawej strony, polscy kierowcy muszą liczyć się zarówno ze zwyżkami jak i kalkulacjami bazującymi na indywidualnej ocenie towarzystwa. Poniżej zestawienie ofert czterech przykładowych ubezpieczycieli, którzy prezentują różne podejście do ubezpieczenia pojazdów z kierownicą po prawej stronie.
Uniqa podniosła ceny OC, zarówno dla „anglików” jak i ich odpowiednika z kierownicą po lewej stronie o 26%, wynika z porównania z cenami czerwcowymi.
Uniqa |
czerwiec |
październik |
||
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Gdańsk |
790 |
2369 |
995 |
2985 |
Wrocław |
701 |
2104 |
884 |
2652 |
Warszawa |
661 |
1983 |
833 |
2499 |
Kielce |
522 |
1566 |
647 |
1972 |
Gothaer ubezpieczając Insignię z kierownicą po prawej stronie wciąż przewiduje trzykrotnie wyższą składkę. W związku z rynkowym trendem drożejących cen OC, polisy dla obu pojazdów: zarówno z kierownicą po prawej , jak i lewej stronie, wzrosły średnio o 16%.
Gothaer |
czerwiec |
październik |
||
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Gdańsk |
629 |
2036 |
729 |
2188 |
Wrocław |
629 |
1887 |
787 |
2362 |
Warszawa |
629 |
1887 |
729 |
2188 |
Kielce |
586 |
1759 |
652 |
1956 |
Compensa w obecnym zestawieniu jest towarzystwem oferującym najbardziej ulgowe warunki dla posiadaczy „anglików”. Wciąż jednak, w porównaniu do Opla, OC kosztuje dwukrotnie więcej. W porównaniu do cen z czerwca polisy OC podrożały średnio o 17%.
Compensa |
Czerwiec |
październik |
||
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Wrocław |
848 |
1685 |
989 |
1978 |
Gdańsk |
797 |
1583 |
829 |
1857 |
Warszawa |
772 |
1535 |
929 |
1857 |
Kielce |
486 |
962 |
580 |
1160 |
W Warcie „angliki” traktowane były tak samo jak samochody produkowane na ruch prawostronny - bez zwyżki.
Ulgowe traktowanie dobiegło końca - porównując obecne ceny OC Opla i jego brytyjskiego odpowiednika, właściciel „anglika” musi się liczyć z czterokrotnie droższą polisą. W porównaniu z cenami z czerwca, ceny polis OC na Opla wzrosły średnio o 28%.
Warta |
czerwiec |
październik |
||
40 latek, bezszkodowość 10 lat |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Kierownica lewa strona (EU) |
Kierownica prawa strona (UK) |
Warszawa |
654 |
654 |
785 |
3141 |
Gdańsk |
608 |
608 |
812 |
3250 |
Wrocław |
539 |
539 |
706 |
2823 |
Kielce |
443 |
443 |
564 |
2256 |
REKLAMA
Niezmienna polityka cenowa wobec „anglików” wynika najprawdopodobniej z mikroskali zjawiska, jakim jest rejestrowanie pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Faktem natomiast jest, że OC jest coraz droższe. Od kwietnia bieżącego roku rynek ubezpieczeń komunikacyjnych przechodzi istotne przemiany, które stymulują wzrost cen. Wprowadzono w życie zalecenia Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących zasad likwidacji szkód komunikacyjnych, co przełożyło się na wyższe kwoty wypłacanych odszkodowań. We wrześniu, w specjalnym liście szefa KNF, zalecono ubezpieczycielom podniesienie stawek polis OC i AC w związku z pogorszeniem rentowności sektora ubezpieczeń OC. W związku z tym, niewykluczone, że wyższe stawki będą dotykać kierowców coraz mocniej.- podsumowuje Kuczwalski.
Pomijając fakt wysokich stawek OC dla aut z kierownicą po prawej stronie, wyraźnie widać również, że w zależności od towarzystwa ceny OC dla tego samego auta również różnią się od siebie. Decydując się na kupno „anglika”, szukając oszczędności, warto przed zakupem ubezpieczenia porównać ceny polis u różnych ubezpieczycieli, bo ceny mogą różnić się nawet o ponad tysiąc złotych.
Źródło: materiały prasowe CUK
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.