REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najtańsze ubezpieczenia komunikacyjne dla młodych kierowców

młody kierowca Fot. Fotolia
młody kierowca Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi kierowcy traktowania są przez firmy ubezpieczeniowe jako grupa podwyższonego ryzyka. W stosunku do starszych kierowców mają zdecydowanie wyższe składki ubezpieczeniowe za samochód, a różnica potrafi sięgać nawet 500 procent! Są jednak towarzystwa, które oferują im tańsze polisy i to im przyjrzymy się dziś bliżej.

Kto najtaniej ubezpieczy młodego kierowcę?

Kierowcy o najniższym wieku bardzo często przyczyniają się do kolizji czy wypadków drogowych. Zgodnie z danymi Najwyższej Izby Kontroli, Polacy w wieku 20 lat - 29 lat, którzy stanowią zaledwie 15% całej populacji kraju, byli sprawcami 29% wszystkich wypadków (wynik z 2013 r.). Nadmierna pewność siebie i wiara we własne umiejętności sprawiają, że wszyscy młodzi właściciele samochodów muszą płacić wyższe składki. Różnica kosztów ubezpieczenia w stosunku do starszych i doświadczonych kierowców, może być nadspodziewanie duża.

REKLAMA

REKLAMA

Zwyżki OC dla młodego kierowcy nawet 500 %!

Uzależnienie ceny polisy OC od wieku klienta można przeanalizować na konkretnym przykładzie. Prezentuje on sytuację dwóch kierowców, którzy posiadają ten sam samochód (patrz dodatkowe założenia pod tabelą). „Pierwszy z przykładowych kierowców ma bardzo małe doświadczenie (zobacz poniższe objaśnienia). Drugi wariant analizy dotyczy kierowcy posiadającego prawie dwudziestoletni staż „za kółkiem” i sporą zniżkę (-50%)” - wyjaśnia Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Zobacz też: Najtańsze ubezpieczenia OC i AC: czerwiec 2015

Wariant 1: dwudziestoletni klient zakładu ubezpieczeniowego posiada prawo jazdy od 14 marca 2014 r. Właściciel Skody Fabii studiuje, a swój samochód otrzymał od rodziców (w lipcu 2015 r.). Klient ubezpieczyciela jest kawalerem, nie ma dzieci i mieszka w Warszawie (kod pocztowy: 01-001). Początkujący kierowca wcześniej nie użytkował żadnego pojazdu.

REKLAMA

Wariant 2: czterdziestoletni klient zakładu ubezpieczeniowego posiada prawo jazdy od 10 lipca 1996 r. Właściciel Skody Fabii (zakup auta w 2012 r.), jest pracownikiem administracji publicznej. Jego obecna polisa OC właśnie się kończy. Klient ubezpieczyciela jest żonaty, ma dwoje dzieci (13 lat, 10 lat) i mieszka w Warszawie (kod pocztowy: 01-001). Ubezpieczony kierowca wcześniej użytkował cztery samochody (najdłuższy okres użytkowania jednego auta to 8 lat). Do tej pory przykładowy klient firmy ubezpieczeniowej miał 18 rocznych polis. Bonus z aktualnego ubezpieczenia (w Allianz) to 50%. Ostatnia szkoda spowodowana przez kierowcę, miała miejsce 6 lat temu.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wykonaniu przykładowych kalkulacji okazuje się, że różnica wysokości składek ubezpieczeniowych jest bardzo duża. „Początkujący kierowca musi zapłacić nawet o 509% (2108 zł) więcej, niż osoba posiadająca duże doświadczenie za kierownicą (patrz poniższa tabela). Średnia różnica dla porównywanych firm wynosi 390% (1960 zł)” - mówi Nina Kuczyńska z porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Nina Kuczyńska zwraca również uwagę, że średni koszt rocznego ubezpieczenia dla młodego kierowcy (wariant 1) wynosi aż 2463 zł. Analogiczny wynik w drugim wariancie analizy to 503 zł. Na szczęście, wśród porównywanych ubezpieczycieli można znaleźć firmy, które w wariancie 1 proponują składkę niższą od 2000 zł. Najniższy koszt polisy dla początkującego kierowcy, proponuje AXA Direct (1699 zł) oraz Liberty Ubezpieczenia (1799 zł). Największą kwotę za roczne ubezpieczenie (3294 zł) zainkasuje Uniqa. 

Ubezpieczenia OC: przykładowa zależność między doświadczeniem kierowcy i wysokością składki

Nazwa ubezpieczyciela

Roczna składka dla niedoświadczonego kierowcy (wariant 1)

Roczna składka dla doświadczonego kierowcy (wariant 2)

Różnica w wysokości rocznej składki (względem tańszego wariantu)

Kwotowa/Procentowa

AXA Direct

1699 zł

469 zł

1230 zł/262%

Generali Direct

2713 zł

496 zł

2217 zł/447%

Gothaer

2587 zł

517 zł

2070 zł/400%

Liberty Ubezpieczenia

1799 zł

471 zł

1328 zł/282%

Link4

2522 zł

414 zł

2108 zł/509%

MTU

2337 zł

493 zł

1844 zł/374%

Uniqa

3294 zł

659 zł

2635 zł/400%

You Can Drive (Ergo Hestia)

2751 zł

Oferta You Can Drive jest dostępna tylko dla młodych kierowców (do 30 lat).

-

Średnia dla analizowanych towarzystw

2 463 zł

503 zł

1960 zł/390%

*- Pozostałe założenia: ubezpieczane auto to niebieska Skoda Fabia hatchback 1.4 Active (5d) z 2006 r. Samochód został kupiony w polskim salonie Skody. Data jego pierwszej rejestracji to 15 styczeń 2007 r. Auto do tej pory nie miało uszkodzeń, a jego przebieg wynosi 108 000 km. Samochód posiadający fabryczny i sprawny immobilizer, zawsze jest parkowany w garażu indywidualnym (kod pocztowy: 01-001). Klient regularnie użytkuje samochód w kraju i nie wykorzystuje go na potrzeby działalności gospodarczej. Przewidywany przebieg auta to 12 500 km/rok. Ochrona ubezpieczeniowa będzie obowiązywała od 16 sierpnia 2015 r. Polisa zostanie zamówiona przez Internet i opłacona jednorazowym przelewem. Klient akceptuje domyślne warianty ochrony, które proponują mu ubezpieczyciele.                                                                                                                                                                                                                              

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych porównywarki Ubea.pl

Pierwszy samochód warto zarejestrować razem z rodzicem

Składki polis zaprezentowane w powyższej tabeli, mogą spustoszyć kieszeń młodego kierowcy. Istnieją jednak pewne sposoby na obniżenie kosztów ubezpieczenia dla takiego klienta. Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl przypomina, że najbardziej popularnym rozwiązaniem jest rejestracja samochodu wspólnie z doświadczonym kierowcą (np. rodzicem). We wspomnianej sytuacji, ubezpieczyciel zwykle uwzględnia zniżki posiadane przez starszą osobę. Doświadczony kierowca musi się jednak liczyć z większym prawdopodobieństwem utraty zniżek za bezszkodową jazdę.

Część młodych właścicieli aut wybiera jeszcze inne rozwiązanie. Polega ono na wpisaniu tylko doświadczonego kierowcy w dowodzie rejestracyjnym samochodu. Mimo rejestracji auta na starszą osobę, ubezpieczyciele wymagają również podania informacji o innych użytkownikach (np. początkującym kierowcy). W związku z tym, składka nie będzie tak niska, jak w przypadku samochodu użytkowanego przez doświadczonego kierowcę. „Warto pamiętać o tym, że zatajenie współużytkowania pojazdu przez inne osoby, ma poważne konsekwencje po kolizji. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może kwestionować całkowitą odpowiedzialność za wypadek spowodowany przez kierowcę, będącego nieujawnionym użytkownikiem pojazdu” - podsumowuje Nina Kuczyńska z porównywarki Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA