REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalna suma gwaracyjna polis komunikacyjnych OC

Minimalna suma gwarancyjna OC jest w Polsce za niska bo umowy ubezpieczeniowe zawarte przed wejściem w życie 5-tej dyrektywy nie zostały zaktualizowane - tak uważa Komisja Europejska Fot. Fotolia
Minimalna suma gwarancyjna OC jest w Polsce za niska bo umowy ubezpieczeniowe zawarte przed wejściem w życie 5-tej dyrektywy nie zostały zaktualizowane - tak uważa Komisja Europejska Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce wdrożyć spóźnione przepisy dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej polis OC dotyczących szkód komunikacyjnych. To efekt nacisków ze strony Komisji Europejskiej, która zarzuca Ministerstwu niewłaściwe i złe wdrażanie tzw. piątej dyrektywy komunikacyjnej.

Za niskie minimalne sumy gwarancyjne w umowach polis OC

Właściwie wdrożenie regulacji unijnej dyrektywy komunikacyjnej - to cel projektu autorstwa Ministerstwa Finansów. Zmiana dotyczy przepisu przejściowego związanego z minimalnymi sumami gwarancyjnymi w przypadku OC dla szkód komunikacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej z 2007 r. Resort finansów przewidział w projekcie jedynie zmianę przepisu przejściowego. Zgodnie z propozycją MF "do umów ubezpieczenia obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy tej ustawy".

W uzasadnieniu do projektu MF wyjaśniło, że podjęcie prac nad zmianą wynika z wszczętego przez Komisję Europejską postępowania w sprawie niewłaściwego wdrożenia tzw. piątej dyrektywy komunikacyjnej w zakresie minimalnych sum gwarancyjnych.

Ministerstwo Finansów popełniło szereg błędów godzących w ubezpieczonych

REKLAMA

"Komisja Europejska zarzuca stronie polskiej, że mimo podwyższenia odpowiednimi przepisami minimalnych sum gwarancyjnych do poziomów wymaganych przepisami obecnej, ujednoliconej dyrektywy (...) w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczenia od takiej odpowiedzialności, polskie władze nie dopilnowały, aby umowy ubezpieczenia zawarte w przed wejściem w życie aktu prawnego transponującego tę dyrektywę, uwzględniały te zmiany" - wyjaśniło MF.

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami dotyczącymi odszkodowań OC w komunikacji, suma gwarancyjna nie może być niższa niż równowartość: w przypadku szkód na osobie – 5 mln euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych; w przypadku szkód w mieniu – 1 mln euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według KE chociaż nowe progi sum gwarancyjnych nie mogą mieć zastosowania z mocą wsteczną do roszczeń powstałych przed wejściem w życie nowych progów, to same umowy ubezpieczenia powinny zostać dostosowane do nowo obowiązujących progów "na przyszłość", na podstawie krajowych przepisów wprowadzających minimalne sumy gwarancyjne. Tymczasem, jak zauważyła KE, w zmianie przepisów dotyczących sum gwarancyjnych napisano, że do umów ubezpieczenia zawartych przed wejściem w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

W związku z zastrzeżeniami Brukseli resort finansów postanowił zmienić przepisy i wprowadzić regulację, zgodnie z którą do umów ubezpieczenia obowiązujących w dniu wejścia w życie zmiany stosuje się przepisy tej ustawy.

"W wyniku proponowanej zmiany do umów ubezpieczenia OC komunikacyjnego obowiązujących w dniu wejścia w życie ww. ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (...), tj. w dniu 11 czerwca 2007 r. będą miały zastosowanie regulacje zawarte w tej ustawie" - doprecyzowało MF w uzasadnieniu projektu.

Źródło: materiały prasowe PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA