REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska wyprodukuje 615 tys. samochodów w 2015 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Polska wyprodukuje 615 tys. samochodów w 2015 r.? Fot. Fotolia
Polska wyprodukuje 615 tys. samochodów w 2015 r.? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wicepremier Janusz Piechociński jest przekonany, że w 2015 r. produkcja samochodów w Polsce wróci do poziomów z lat prosperity.

"Władze General Motors zatwierdziły program GM Europe. Nowa fabryka silników za kilkaset milionów euro powstanie w Tychach, a od 1 stycznia zakład w Gliwicach zwiększy zatrudnienie docelowo o kolejne 400 osób w związku z dużą dynamiką wzrostu produkcji nowego modelu Astra V. To jest bardzo dobra wiadomość, bo w tych generacjach nowych silników wszystkie nowe będą produkowane w Polsce. Tak stało się z silnikiem do Aygo pod Wałbrzychem, tak samo stało się z silnikiem do Volkswagenów w Polkowicach" - powiedział Piechociński PAP.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomniał też o planowanej inwestycji Volkswagena we Wrześni. "150 hektarów jest w fazie potężnego procesu inwestycyjnego. Nie ma zagrożeń i opóźnień. W związku z tym przewiduję, że przyszły rok będzie istotnym rokiem nie tylko wzrostu potencjału części akcesoriów i podzespołów, bo to się dzieje cały czas - wyrośliśmy tu na pierwszego eksportera w Europie - ale także jeśli chodzi o liczbę nowych montowanych samochodów nowej generacji, dobrze sprzedających się na rynku. Niewątpliwie przekroczymy to magiczne tegoroczne 610-615 tys. i będzie to powrót do tych rekordowych lat, kiedy kraje ościenne zastosowały w czasie kryzysu mechanizm dumpingowy wspierania zakupu nowych samochodów, co pozwoliło istotnie podnieść wielkość produkcji samochodów w Polsce" - powiedział wicepremier.

Zobacz też: Ile osób pracuje w Polsce w branży motoryzacyjnej?

REKLAMA

Koncern General Motors potwierdził w ubiegłym tygodniu, że w Tychach zainwestuje ok. 250 mln euro w zaplecze i linie produkcyjne silników oraz przekładni samochodowych. Projekt związany jest z planami inwestycyjnymi GM w Europie. Oprócz zakładów w Tychach nowe projekty ruszą także w Rüsselsheim i Kaiserslautern w Niemczech. Koncern w Polsce chce zainwestować w produkcję silników wysokoprężnych o pojemności 1,6 l. Produkcja ma ruszyć w 2017 r. - docelowo ma ich tam powstawać do 200 tys. sztuk rocznie. Należący do koncernu General Motors tyski zakład General Motors Manufacturing Poland (dawna fabryka silników Isuzu w Tychach) został w listopadzie ub. roku połączony z fabryką samochodów Opla w Gliwicach, tworząc jedną spółkę z dwoma oddziałami. Po połączeniu zatrudnia ponad 3,5 tys. osób, z czego ok. 3 tys. w fabryce samochodów w Gliwicach, a pozostałą część w Tychach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kamień węgielny pod budowę nowej fabryki koncernu samochodowego Volkswagen wmurowano w czwartek w Białężycach niedaleko Wrześni. Budowa fabryki będzie kosztowała ok. 3,3 mld zł i zakończy się w II połowie 2016 r. Koncern utworzy tu blisko 3 tys. miejsc pracy. Mają tam być produkowane samochody VW Crafter. Docelowo zakład ma opuszczać 85 tys. samochodów rocznie.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

W 2013 r. trzy polskie fabryki opuściło 575 117 samochodów osobowych i lekkich dostawczych (do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej). Produkcja spadła o 9,55 proc. w stosunku do 2012 r. (635 837 szt.). Produkcja Volkswagena wzrosła o 5,52 proc. Pozostałe dwie firmy odnotowały spadki produkcji w stosunku do roku 2012: Fiat o 15,2 proc. i Opel o 13,4 proc.

Fiat Auto Poland wyprodukował w ubiegłym roku 295 700 samochodów (w tym Fiat 500 - 182 697 szt., Lancia Ypsilon - 61 359 szt. i Ford Ka - 51 644 szt.). General Motors Manufacturing Poland (Opel Polska) wyprodukował 108 542 szt. (w tym Opel Astra III - 5 821 szt., Opel Astra IV - 95 275 szt., Opel Cascada - 7 446 szt.). Volkswagen Poznań wyprodukował 82 743 samochodów osobowych i 88 132 samochodów dostawczych (razem: 170 875, w tym VW Caddy - 148 861 szt., VW Transporter - 22 014 szt.)

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Fiat z około 55 proc. rynkowym udziałem jest największym w Polsce producentem samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Kolejne miejsca zajmują Volkswagen - około 30 proc. i Opel - około 15 proc.

Łukasz Osiński (PAP)

luo/ mhr/ je/

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA