REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska wyprodukuje 615 tys. samochodów w 2015 r.?

Polska wyprodukuje 615 tys. samochodów w 2015 r.? Fot. Fotolia
Polska wyprodukuje 615 tys. samochodów w 2015 r.? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wicepremier Janusz Piechociński jest przekonany, że w 2015 r. produkcja samochodów w Polsce wróci do poziomów z lat prosperity.

"Władze General Motors zatwierdziły program GM Europe. Nowa fabryka silników za kilkaset milionów euro powstanie w Tychach, a od 1 stycznia zakład w Gliwicach zwiększy zatrudnienie docelowo o kolejne 400 osób w związku z dużą dynamiką wzrostu produkcji nowego modelu Astra V. To jest bardzo dobra wiadomość, bo w tych generacjach nowych silników wszystkie nowe będą produkowane w Polsce. Tak stało się z silnikiem do Aygo pod Wałbrzychem, tak samo stało się z silnikiem do Volkswagenów w Polkowicach" - powiedział Piechociński PAP.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomniał też o planowanej inwestycji Volkswagena we Wrześni. "150 hektarów jest w fazie potężnego procesu inwestycyjnego. Nie ma zagrożeń i opóźnień. W związku z tym przewiduję, że przyszły rok będzie istotnym rokiem nie tylko wzrostu potencjału części akcesoriów i podzespołów, bo to się dzieje cały czas - wyrośliśmy tu na pierwszego eksportera w Europie - ale także jeśli chodzi o liczbę nowych montowanych samochodów nowej generacji, dobrze sprzedających się na rynku. Niewątpliwie przekroczymy to magiczne tegoroczne 610-615 tys. i będzie to powrót do tych rekordowych lat, kiedy kraje ościenne zastosowały w czasie kryzysu mechanizm dumpingowy wspierania zakupu nowych samochodów, co pozwoliło istotnie podnieść wielkość produkcji samochodów w Polsce" - powiedział wicepremier.

Zobacz też: Ile osób pracuje w Polsce w branży motoryzacyjnej?

REKLAMA

Koncern General Motors potwierdził w ubiegłym tygodniu, że w Tychach zainwestuje ok. 250 mln euro w zaplecze i linie produkcyjne silników oraz przekładni samochodowych. Projekt związany jest z planami inwestycyjnymi GM w Europie. Oprócz zakładów w Tychach nowe projekty ruszą także w Rüsselsheim i Kaiserslautern w Niemczech. Koncern w Polsce chce zainwestować w produkcję silników wysokoprężnych o pojemności 1,6 l. Produkcja ma ruszyć w 2017 r. - docelowo ma ich tam powstawać do 200 tys. sztuk rocznie. Należący do koncernu General Motors tyski zakład General Motors Manufacturing Poland (dawna fabryka silników Isuzu w Tychach) został w listopadzie ub. roku połączony z fabryką samochodów Opla w Gliwicach, tworząc jedną spółkę z dwoma oddziałami. Po połączeniu zatrudnia ponad 3,5 tys. osób, z czego ok. 3 tys. w fabryce samochodów w Gliwicach, a pozostałą część w Tychach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kamień węgielny pod budowę nowej fabryki koncernu samochodowego Volkswagen wmurowano w czwartek w Białężycach niedaleko Wrześni. Budowa fabryki będzie kosztowała ok. 3,3 mld zł i zakończy się w II połowie 2016 r. Koncern utworzy tu blisko 3 tys. miejsc pracy. Mają tam być produkowane samochody VW Crafter. Docelowo zakład ma opuszczać 85 tys. samochodów rocznie.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

W 2013 r. trzy polskie fabryki opuściło 575 117 samochodów osobowych i lekkich dostawczych (do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej). Produkcja spadła o 9,55 proc. w stosunku do 2012 r. (635 837 szt.). Produkcja Volkswagena wzrosła o 5,52 proc. Pozostałe dwie firmy odnotowały spadki produkcji w stosunku do roku 2012: Fiat o 15,2 proc. i Opel o 13,4 proc.

Fiat Auto Poland wyprodukował w ubiegłym roku 295 700 samochodów (w tym Fiat 500 - 182 697 szt., Lancia Ypsilon - 61 359 szt. i Ford Ka - 51 644 szt.). General Motors Manufacturing Poland (Opel Polska) wyprodukował 108 542 szt. (w tym Opel Astra III - 5 821 szt., Opel Astra IV - 95 275 szt., Opel Cascada - 7 446 szt.). Volkswagen Poznań wyprodukował 82 743 samochodów osobowych i 88 132 samochodów dostawczych (razem: 170 875, w tym VW Caddy - 148 861 szt., VW Transporter - 22 014 szt.)

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Fiat z około 55 proc. rynkowym udziałem jest największym w Polsce producentem samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Kolejne miejsca zajmują Volkswagen - około 30 proc. i Opel - około 15 proc.

Łukasz Osiński (PAP)

luo/ mhr/ je/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA