REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Lewandowski
Business Development Manager w CARFAX
samochód, kupno, import
Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu

REKLAMA

Według najnowszych danych prawie 60 proc. aut z bazy CARFAX, obejmującej ponad 23 mln używanych samochodów w Polsce, zostało sprowadzone z zagranicy. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, poziom importu samochodów używanych w ostatnich latach rośnie, osiągając podobne wartości jak w szczytowych pod tym względem latach 2019 i 2021. Ponad połowa używanych aut importowanych do Polski pochodzi z Niemiec, ale największy wzrost odnotowały w ostatnich latach Stany Zjednoczone (w samym 2024 r. aż o 55 proc. względem roku wcześniejszego).

REKLAMA

Popularność importu samochodów używanych do Polski ma solidne podstawy ekonomiczne i konsumenckie. Kluczową rolę w tych decyzjach odgrywa stosunek jakości (przynajmniej tej oczekiwanej) do ceny. Samochody z Niemiec, Holandii czy Belgii często oferują wyższy standard wyposażenia, lepszy stan techniczny i profesjonalne dotychczasowe serwisowanie w autoryzowanych stacjach obsługi w przeciwieństwie do starych aut krajowych, przy porównywalnej cenie. Jednak rzeczywistość czasami czasem boleśnie odbiega od oczekiwań nabywców.

Z zagranicy najchętniej sprowadzamy używane Volkswageny

Polacy chętnie sięgają po marki takie jak Volkswagen, Opel czy Audi – m.in. z uwagi na dostępność części zamiennych, łatwość serwisowania (mechanicy znają te auta) i ugruntowaną opinię, a rynek leasingowy napędza stałą rotację aut używanych. Pomimo ryzyk związanych z brakiem pełnej historii pojazdu, przewaga cenowa i dostępność interesujących modeli – zwłaszcza premium – wciąż przyciągają nabywców. To zjawisko będzie kontynuowane tak długo, jak długo różnice w cenach, jakości i dostępności w stosunku do używanych aut tych samych marek pozostaną znaczące.

Najczęściej sprowadzane z zagranicy marki to:

  • Volkswagen – 21 proc. używanych aut w bazie CARFAX, średni wiek: 20 lat, średni przebieg: 275 tys. km;
  • Opel – 13 proc., średni wiek: 18 lat, średni przebieg: 235 proc.;
  • Audi – 11 proc., średni wiek: 18 lat, średni przebieg: 271 tys. km;
  • Ford – 10 proc., średni wiek: 15 lat, średni przebieg: 213 tys. km;
  • Renault – 9 proc., średni wiek: 17 lat, średni przebieg: 251 tys. km.

Zdecydowanie najczęściej sprowadzanymi do Polski modelami używanych aut są Volkswagen Golf – 4 proc. wszystkich importowanych aut i 26 proc. wszystkich importowanych Volkswagenów – oraz Audi A4 – również 4 proc. wszystkich importowanych aut i aż 41 proc. wszystkich importowanych samochodów tej marki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane auto z importu – starsze i bardziej zużyte?

REKLAMA

Zakup samochodu importowanego może być atrakcyjną opcją, jednak kupujący powinni być świadomi ryzyka związanego z ich stanem technicznym. Średni wiek statystycznego używanego auta sprowadzonego z zagranicy wynosi 17 lat, o 2 lata więcej niż w przypadku ogólnej średniej zarejestrowanych w Polsce pojazdów, a ich przeciętny przebieg jest od niej wyższy o 19 tys. km. Z drugiej strony, co najmniej 37 proc. importowanych aut ma w swojej historii zanotowane wypadki lub uszkodzenia, co stanowi nieco lepszy wynik w porównaniu do ogółu używanych samochodów w kraju, gdzie ten odsetek wynosi 39 proc. Natomiast w przypadku tylko 42 proc. używanych aut z importu odnotowano niejasności i zdarzenia związane z ryzykiem, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem (np. nietypowe wskazania licznika). Wśród ogółu samochodów używanych w Polsce ten odsetek wynosi aż 77 proc.

Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku pojazdów sprowadzonych z zagranicy nie zawsze jest dostępna pełna dokumentacja, co utrudnia ocenę ich rzeczywistej historii i stanu technicznego. W obliczu tego faktu oraz ciągłego, wzrastającego napływu aut używanych z importu na polski rynek kluczowe staje się przemyślane podejście do zakupu, które ma szansę uchronić konsumentów przed konsekwencjami nieznajomości faktycznego stanu auta.

Co dalej z importem używanych aut z USA?

Rynek używanych samochodów w Polsce wkracza w okres dynamicznych zmian. Jak wspomniałem na początku, w ostatnich latach bardzo szybko rośnie liczba używanych aut sprowadzanych do Polski ze Stanów Zjednoczonych, może się to jednak zmienić w związku z rozpoczętą przez USA wojną celną z Unią Europejską. Jeszcze niedawno była mowa o zawieszeniu nowych taryf do lipca, jednak, według najnowszych informacji, mogą się one zmienić już w czerwcu. Może to poważnie zahamować rosnący dotąd import aut zza oceanu.

Dotychczas pojazdy z USA kusiły niższą ceną, ale nowa polityka celna może sprawić, że import stanie się po prostu nieopłacalny. W przypadku wprowadzenia ceł odwetowych przez Unię Europejską należy oczekiwać spadku zainteresowania importem z USA, zwłaszcza że wzrost cen sprowadzanych aut nałoży się na wspomniany wewnętrzny impuls podażowy wewnątrz UE. Obecnie samochody używane ze Stanów są tańsze średnio o 20-30 proc. od europejskich. Polityka odwetowa mogłaby nawet potroić obecne stawki i doprowadzić do zatrzymania zainteresowania importem.

Dodatkowo cały czas aktualny pozostaje problem pułapek związanych z samochodami z USA – „salvage” (odzysk), “rebuilt” (odtworzony) czy „junk” (złom) to niezmiennie najczęstsze terminy pojawiające się w historii aut używanych importowanych ze Stanów. Takie pojazdy, choć atrakcyjne cenowo, bywają źle naprawione, a ich historia nie zawsze jest przejrzysta. Brak jednolitego standardu dokumentacji w USA potęguje ryzyko.

Równolegle na rynku europejskim rośnie presja regulacyjna – przepisy dotyczące emisji oraz strefy czystego transportu będą sukcesywnie eliminować najstarsze auta spalinowe. W rezultacie popyt może przesuwać się w kierunku nowszych, bardziej ekologicznych pojazdów, w tym hybryd i elektryków. Rynek wtórny zmierza ku większej transparentności i profesjonalizacji. W kolejnych latach kluczowe stanie się nie tylko pochodzenie auta, ale przede wszystkim jego udokumentowana historia, stan techniczny i zgodność z normami środowiskowymi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA