REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Lewandowski
Business Development Manager w CARFAX
samochód, kupno, import
Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu

REKLAMA

Według najnowszych danych prawie 60 proc. aut z bazy CARFAX, obejmującej ponad 23 mln używanych samochodów w Polsce, zostało sprowadzone z zagranicy. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, poziom importu samochodów używanych w ostatnich latach rośnie, osiągając podobne wartości jak w szczytowych pod tym względem latach 2019 i 2021. Ponad połowa używanych aut importowanych do Polski pochodzi z Niemiec, ale największy wzrost odnotowały w ostatnich latach Stany Zjednoczone (w samym 2024 r. aż o 55 proc. względem roku wcześniejszego).

REKLAMA

Popularność importu samochodów używanych do Polski ma solidne podstawy ekonomiczne i konsumenckie. Kluczową rolę w tych decyzjach odgrywa stosunek jakości (przynajmniej tej oczekiwanej) do ceny. Samochody z Niemiec, Holandii czy Belgii często oferują wyższy standard wyposażenia, lepszy stan techniczny i profesjonalne dotychczasowe serwisowanie w autoryzowanych stacjach obsługi w przeciwieństwie do starych aut krajowych, przy porównywalnej cenie. Jednak rzeczywistość czasami czasem boleśnie odbiega od oczekiwań nabywców.

Z zagranicy najchętniej sprowadzamy używane Volkswageny

Polacy chętnie sięgają po marki takie jak Volkswagen, Opel czy Audi – m.in. z uwagi na dostępność części zamiennych, łatwość serwisowania (mechanicy znają te auta) i ugruntowaną opinię, a rynek leasingowy napędza stałą rotację aut używanych. Pomimo ryzyk związanych z brakiem pełnej historii pojazdu, przewaga cenowa i dostępność interesujących modeli – zwłaszcza premium – wciąż przyciągają nabywców. To zjawisko będzie kontynuowane tak długo, jak długo różnice w cenach, jakości i dostępności w stosunku do używanych aut tych samych marek pozostaną znaczące.

Najczęściej sprowadzane z zagranicy marki to:

  • Volkswagen – 21 proc. używanych aut w bazie CARFAX, średni wiek: 20 lat, średni przebieg: 275 tys. km;
  • Opel – 13 proc., średni wiek: 18 lat, średni przebieg: 235 proc.;
  • Audi – 11 proc., średni wiek: 18 lat, średni przebieg: 271 tys. km;
  • Ford – 10 proc., średni wiek: 15 lat, średni przebieg: 213 tys. km;
  • Renault – 9 proc., średni wiek: 17 lat, średni przebieg: 251 tys. km.

Zdecydowanie najczęściej sprowadzanymi do Polski modelami używanych aut są Volkswagen Golf – 4 proc. wszystkich importowanych aut i 26 proc. wszystkich importowanych Volkswagenów – oraz Audi A4 – również 4 proc. wszystkich importowanych aut i aż 41 proc. wszystkich importowanych samochodów tej marki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane auto z importu – starsze i bardziej zużyte?

REKLAMA

Zakup samochodu importowanego może być atrakcyjną opcją, jednak kupujący powinni być świadomi ryzyka związanego z ich stanem technicznym. Średni wiek statystycznego używanego auta sprowadzonego z zagranicy wynosi 17 lat, o 2 lata więcej niż w przypadku ogólnej średniej zarejestrowanych w Polsce pojazdów, a ich przeciętny przebieg jest od niej wyższy o 19 tys. km. Z drugiej strony, co najmniej 37 proc. importowanych aut ma w swojej historii zanotowane wypadki lub uszkodzenia, co stanowi nieco lepszy wynik w porównaniu do ogółu używanych samochodów w kraju, gdzie ten odsetek wynosi 39 proc. Natomiast w przypadku tylko 42 proc. używanych aut z importu odnotowano niejasności i zdarzenia związane z ryzykiem, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem (np. nietypowe wskazania licznika). Wśród ogółu samochodów używanych w Polsce ten odsetek wynosi aż 77 proc.

Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku pojazdów sprowadzonych z zagranicy nie zawsze jest dostępna pełna dokumentacja, co utrudnia ocenę ich rzeczywistej historii i stanu technicznego. W obliczu tego faktu oraz ciągłego, wzrastającego napływu aut używanych z importu na polski rynek kluczowe staje się przemyślane podejście do zakupu, które ma szansę uchronić konsumentów przed konsekwencjami nieznajomości faktycznego stanu auta.

Co dalej z importem używanych aut z USA?

Rynek używanych samochodów w Polsce wkracza w okres dynamicznych zmian. Jak wspomniałem na początku, w ostatnich latach bardzo szybko rośnie liczba używanych aut sprowadzanych do Polski ze Stanów Zjednoczonych, może się to jednak zmienić w związku z rozpoczętą przez USA wojną celną z Unią Europejską. Jeszcze niedawno była mowa o zawieszeniu nowych taryf do lipca, jednak, według najnowszych informacji, mogą się one zmienić już w czerwcu. Może to poważnie zahamować rosnący dotąd import aut zza oceanu.

Dotychczas pojazdy z USA kusiły niższą ceną, ale nowa polityka celna może sprawić, że import stanie się po prostu nieopłacalny. W przypadku wprowadzenia ceł odwetowych przez Unię Europejską należy oczekiwać spadku zainteresowania importem z USA, zwłaszcza że wzrost cen sprowadzanych aut nałoży się na wspomniany wewnętrzny impuls podażowy wewnątrz UE. Obecnie samochody używane ze Stanów są tańsze średnio o 20-30 proc. od europejskich. Polityka odwetowa mogłaby nawet potroić obecne stawki i doprowadzić do zatrzymania zainteresowania importem.

Dodatkowo cały czas aktualny pozostaje problem pułapek związanych z samochodami z USA – „salvage” (odzysk), “rebuilt” (odtworzony) czy „junk” (złom) to niezmiennie najczęstsze terminy pojawiające się w historii aut używanych importowanych ze Stanów. Takie pojazdy, choć atrakcyjne cenowo, bywają źle naprawione, a ich historia nie zawsze jest przejrzysta. Brak jednolitego standardu dokumentacji w USA potęguje ryzyko.

Równolegle na rynku europejskim rośnie presja regulacyjna – przepisy dotyczące emisji oraz strefy czystego transportu będą sukcesywnie eliminować najstarsze auta spalinowe. W rezultacie popyt może przesuwać się w kierunku nowszych, bardziej ekologicznych pojazdów, w tym hybryd i elektryków. Rynek wtórny zmierza ku większej transparentności i profesjonalizacji. W kolejnych latach kluczowe stanie się nie tylko pochodzenie auta, ale przede wszystkim jego udokumentowana historia, stan techniczny i zgodność z normami środowiskowymi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

REKLAMA