REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochód, taksówka, telefon, aplikacja
Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

W Rzymie, Barcelonie czy Dublinie nawet połowa zamówień nie dochodzi do skutku z powodu surowych regulacji ograniczających dostęp kierowców do rynku. Podobne problemy występują w Polsce – mimo ujednolicenia przepisów, lokalne licencje i brak cyfryzacji wciąż utrudniają pracę kierowcom, ograniczając rozwój rynku i dostępność usług.

REKLAMA

REKLAMA

Inauguracja europejskiej koalicji Shared Mobility Europe

W odpowiedzi na te wyzwania powstała europejska koalicja Shared Mobility Europe, skupiająca czołowe platformy technologiczne, firmy ride-hailingowe i organizacje kierowców. Jej celem jest modernizacja i ujednolicenie przepisów w krajach UE. Wśród członków są m.in. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA), Bolt, Cachet, leCab, Vay, ANM-TVDE, ANITRAV, MOVEA, MuoverSì, PSNM, TAF i TLP. Inauguracja działalności koalicji odbyła się 22 maja 2025 r. podczas okrągłego stołu w Brukseli z udziałem przedstawicieli Parlamentu Europejskiego.

Celem reform branży transportowej z 2020 i 2023 roku w Polsce było dostosowanie prawa do cyfrowej rzeczywistości i wyrównanie szans wszystkich kierowców - powiedział wiceprezes Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych, uczestnik posiedzenia koalicji Shared Mobilty Europe Adam Mączyński. Dodał, że formalnie zniknął podział na kierowców wykonujących przejazdy taxi poza ekosystemem cyfrowym i tych współpracujących z aplikacjami. W praktyce wiele problemów pozostało nierozwiązanych.

Shared Mobility Europe

Shared Mobility Europe, archiwum prywatne PZPA

Źródło zewnętrzne

Cyfryzacja systemu licencjonowania

Obowiązujący model licencjonowania wciąż stanowi barierę – licencja taksówkarska jest ważna tylko w gminie, która ją wydała. W aglomeracjach, jak Śląsk czy okolice Warszawy, oznacza to konieczność zdobywania wielu oddzielnych zezwoleń, z różnymi opłatami i procedurami. Brakuje przy tym współpracy między gminami, co utrudnia funkcjonowanie usług i szkodzi pasażerom.

REKLAMA

W ocenie członka Zarządu Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych Jarosława Antoniuka jest to sztuczny problem, który utrudnia pracę i podnosi koszty. Potrzebujemy licencji regionalnych albo aglomeracyjnych, które pozwolą kierowcom działać swobodnie w ramach całego, spójnego obszaru. To ułatwi wejście do zawodu, odciąży urzędy i odblokuje rozwój branży - powiedział Antoniuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jego ocenie, kolejnym krokiem powinna być cyfryzacja systemu licencjonowania. Jedna, ogólnopolska baza danych dostępna online usprawniłaby procesy administracyjne, ograniczyła nadużycia i przyspieszyła wydawanie uprawnień - powiedział. Dodał, że w tym zakresie Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych podjął już dialog z Ministerstwem Infrastruktury, wskazując na pilną potrzebę wprowadzenia nowoczesnych, cyfrowych rozwiązań.

Kraje UE: przykłady

W Grecji kierowcy mogą zrealizować przejazd wyłącznie po wcześniejszym – co najmniej trzygodzinnym – zamówieniu oraz podpisaniu papierowej umowy przez pasażera, nawet przy zwykłym kursie na lotnisko. W części regionów Hiszpanii przepisy wymagają, by samochody obsługujące kursy z aplikacji miały minimum 4,9 metra długości. W praktyce oznacza to, że wielu kierowców sztucznie wydłuża pojazdy, np. montując masywne zderzaki, tylko po to, by spełnić formalne wymogi. Na Malcie natomiast każdy kierowca musi dysponować przypisanym do pojazdu garażem, co generuje dodatkowe, często zbędne koszty administracyjne i logistyczne.

Apel koalicji Shared Mobility Europe do Komisji Europejskiej

Koalicja Shared Mobility Europe apeluje do Komisji Europejskiej o pilne wprowadzenie jednolitych, nowoczesnych przepisów dla przejazdów taksówką. Obecny system hamuje rozwój innowacyjnych i dostępnych cenowo usług, które mogłyby odegrać kluczową rolę w przyszłości miejskiego transportu w Europie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA