REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochód, taksówka, telefon, aplikacja
Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

W Rzymie, Barcelonie czy Dublinie nawet połowa zamówień nie dochodzi do skutku z powodu surowych regulacji ograniczających dostęp kierowców do rynku. Podobne problemy występują w Polsce – mimo ujednolicenia przepisów, lokalne licencje i brak cyfryzacji wciąż utrudniają pracę kierowcom, ograniczając rozwój rynku i dostępność usług.

REKLAMA

Inauguracja europejskiej koalicji Shared Mobility Europe

REKLAMA

W odpowiedzi na te wyzwania powstała europejska koalicja Shared Mobility Europe, skupiająca czołowe platformy technologiczne, firmy ride-hailingowe i organizacje kierowców. Jej celem jest modernizacja i ujednolicenie przepisów w krajach UE. Wśród członków są m.in. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA), Bolt, Cachet, leCab, Vay, ANM-TVDE, ANITRAV, MOVEA, MuoverSì, PSNM, TAF i TLP. Inauguracja działalności koalicji odbyła się 22 maja 2025 r. podczas okrągłego stołu w Brukseli z udziałem przedstawicieli Parlamentu Europejskiego.

Celem reform branży transportowej z 2020 i 2023 roku w Polsce było dostosowanie prawa do cyfrowej rzeczywistości i wyrównanie szans wszystkich kierowców - powiedział wiceprezes Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych, uczestnik posiedzenia koalicji Shared Mobilty Europe Adam Mączyński. Dodał, że formalnie zniknął podział na kierowców wykonujących przejazdy taxi poza ekosystemem cyfrowym i tych współpracujących z aplikacjami. W praktyce wiele problemów pozostało nierozwiązanych.

Shared Mobility Europe

Shared Mobility Europe, archiwum prywatne PZPA

Źródło zewnętrzne

Cyfryzacja systemu licencjonowania

Obowiązujący model licencjonowania wciąż stanowi barierę – licencja taksówkarska jest ważna tylko w gminie, która ją wydała. W aglomeracjach, jak Śląsk czy okolice Warszawy, oznacza to konieczność zdobywania wielu oddzielnych zezwoleń, z różnymi opłatami i procedurami. Brakuje przy tym współpracy między gminami, co utrudnia funkcjonowanie usług i szkodzi pasażerom.

REKLAMA

W ocenie członka Zarządu Polskiego Związku Partnerów Aplikacyjnych Jarosława Antoniuka jest to sztuczny problem, który utrudnia pracę i podnosi koszty. Potrzebujemy licencji regionalnych albo aglomeracyjnych, które pozwolą kierowcom działać swobodnie w ramach całego, spójnego obszaru. To ułatwi wejście do zawodu, odciąży urzędy i odblokuje rozwój branży - powiedział Antoniuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jego ocenie, kolejnym krokiem powinna być cyfryzacja systemu licencjonowania. Jedna, ogólnopolska baza danych dostępna online usprawniłaby procesy administracyjne, ograniczyła nadużycia i przyspieszyła wydawanie uprawnień - powiedział. Dodał, że w tym zakresie Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych podjął już dialog z Ministerstwem Infrastruktury, wskazując na pilną potrzebę wprowadzenia nowoczesnych, cyfrowych rozwiązań.

Kraje UE: przykłady

W Grecji kierowcy mogą zrealizować przejazd wyłącznie po wcześniejszym – co najmniej trzygodzinnym – zamówieniu oraz podpisaniu papierowej umowy przez pasażera, nawet przy zwykłym kursie na lotnisko. W części regionów Hiszpanii przepisy wymagają, by samochody obsługujące kursy z aplikacji miały minimum 4,9 metra długości. W praktyce oznacza to, że wielu kierowców sztucznie wydłuża pojazdy, np. montując masywne zderzaki, tylko po to, by spełnić formalne wymogi. Na Malcie natomiast każdy kierowca musi dysponować przypisanym do pojazdu garażem, co generuje dodatkowe, często zbędne koszty administracyjne i logistyczne.

Apel koalicji Shared Mobility Europe do Komisji Europejskiej

Koalicja Shared Mobility Europe apeluje do Komisji Europejskiej o pilne wprowadzenie jednolitych, nowoczesnych przepisów dla przejazdów taksówką. Obecny system hamuje rozwój innowacyjnych i dostępnych cenowo usług, które mogłyby odegrać kluczową rolę w przyszłości miejskiego transportu w Europie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

REKLAMA

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA