REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
zielona strzałka, skrzyżowanie, droga
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

rozwiń >

Zielona strzałka - o co właściwie chodzi?

Mowa o sygnalizatorze S-2, czyli popularnej "zielonej strzałce" umożliwiającej warunkowy skręt w prawo (a rzadziej również w lewo) przy czerwonym świetle. Strzałka działa jak znak „STOP”: kierowca musi bezwzględnie się zatrzymać, upewnić się, że nie zagraża pieszym, rowerzystom ani innym pojazdom i dopiero wtedy ruszyć.

REKLAMA

To rozwiązanie, które łączy bezpieczeństwo z efektywnością ruchu drogowego. Jednak przez wiele lat w Polsce je ignorowano z przyczyn, które z dzisiejszej perspektywy można uznać za co najmniej wątpliwe.

Skąd ta likwidacja? Błąd, który kosztował miliony

REKLAMA

W 2003 roku urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury ogłosili, że zlikwidowanie zielonych strzałek jest konieczne w związku z harmonizacją przepisów z unijnymi regulacjami. Jednak jak się później okazało było to nieporozumienie. Ani Unia Europejska, ani żadne konkretne prawo europejskie nie wymuszało na Polsce eliminacji sygnalizatorów S-2. To błędna interpretacja przepisów przez urzędników doprowadziła do kosztownych zmian. Dopiero kilka lat później rząd przyznał się do pomyłki, a w końcu rozporządzenie zostało zmienione. W międzyczasie jednak wymieniono lub przerobiono tysiące sygnalizatorów generując niepotrzebne wydatki z budżetów lokalnych.

Warto postawić pytanie: czy decyzje drogowe powinny wynikać z niekompetencji, czy z realnej analizy potrzeb transportowych? Może urzędnicy przed wprowadzaniem zmian powinni zapoznać się szczegółowo z przepisami?

Mocne argumenty za przywróceniem zielonych strzałek

1. Usprawnienie ruchu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strzałki pozwalają rozładować napięcie komunikacyjne na skrzyżowaniach, zwłaszcza w godzinach szczytu. Dzięki nim pojazdy mogą skręcać bez konieczności oczekiwania na pełny cykl świateł.

2. Zmniejszenie korków

Warunkowy skręt w prawo eliminuje zbędne przestoje, co w miastach o dużym natężeniu ruchu przekłada się na realne skrócenie czasu przejazdu i ograniczenie kongestii.

3. Niższa emisja spalin

Krótszy czas oczekiwania i mniejsza liczba zatrzymań oznaczają mniejsze zużycie paliwa oraz redukcję emisji CO₂ - korzyść nie tylko dla kierowców, ale i środowiska.

4. Zgodność z praktykami europejskimi

W Niemczech, Austrii warunkowy skręt na czerwonym świetle z użyciem zielonej strzałki jest standardem. Polska nie musi rezygnować z rozwiązań, które na Zachodzie doskonale się sprawdzają.

5. Bezpieczeństwo pod warunkiem edukacji

Zielona strzałka nie daje pierwszeństwa! To wyraźny sygnał "zatrzymaj się, sprawdź, ruszaj tylko wtedy, gdy możesz". Dlatego potrzebna jest lepsza edukacja kierowców, nie zaś eliminacja narzędzi, które poprawiają płynność ruchu.

Czas na refleksję i działanie

Dziś, kiedy Ministerstwo Infrastruktury zliberalizowało przepisy i ponownie umożliwiło stosowanie sygnalizatorów S-2, lokalne samorządy powinny przemyśleć swoje strategie zarządzania ruchem. W wielu miastach strzałki wciąż są zaklejone, wygaszone lub fizycznie usunięte – mimo że ich przywrócenie mogłoby przynieść realne korzyści mieszkańcom.

Zamiast uprawiać drogowy formalizm, zacznijmy słuchać ekspertów i analizować fakty. Strzałki nie są zagrożeniem są szansą na lepszą organizację ruchu.

Uwaga do kierowców

  • Zielona strzałka nie oznacza zielonego światła!
  • Zatrzymaj się.
  • Sprawdź, czy droga jest wolna.
  • Upewnij się, że nie zagrażasz pieszym, rowerzystom, ani pojazdom jadącym na zielonym.
  • Dopiero wtedy rozpocznij manewr skręcania w prawo/lewo.

To nie tylko obowiązek to warunek bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Przywrócenie zielonych strzałek to krok w stronę bardziej inteligentnego, dynamicznego i nowoczesnego zarządzania ruchem w polskich miastach. Ich likwidacja była kosztownym błędem wynikającym z urzędniczej pomyłki wręcz błędem, który dziś możemy i powinniśmy naprawić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA