REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
zielona strzałka, skrzyżowanie, droga
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

rozwiń >

Zielona strzałka - o co właściwie chodzi?

Mowa o sygnalizatorze S-2, czyli popularnej "zielonej strzałce" umożliwiającej warunkowy skręt w prawo (a rzadziej również w lewo) przy czerwonym świetle. Strzałka działa jak znak „STOP”: kierowca musi bezwzględnie się zatrzymać, upewnić się, że nie zagraża pieszym, rowerzystom ani innym pojazdom i dopiero wtedy ruszyć.

REKLAMA

To rozwiązanie, które łączy bezpieczeństwo z efektywnością ruchu drogowego. Jednak przez wiele lat w Polsce je ignorowano z przyczyn, które z dzisiejszej perspektywy można uznać za co najmniej wątpliwe.

Skąd ta likwidacja? Błąd, który kosztował miliony

REKLAMA

W 2003 roku urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury ogłosili, że zlikwidowanie zielonych strzałek jest konieczne w związku z harmonizacją przepisów z unijnymi regulacjami. Jednak jak się później okazało było to nieporozumienie. Ani Unia Europejska, ani żadne konkretne prawo europejskie nie wymuszało na Polsce eliminacji sygnalizatorów S-2. To błędna interpretacja przepisów przez urzędników doprowadziła do kosztownych zmian. Dopiero kilka lat później rząd przyznał się do pomyłki, a w końcu rozporządzenie zostało zmienione. W międzyczasie jednak wymieniono lub przerobiono tysiące sygnalizatorów generując niepotrzebne wydatki z budżetów lokalnych.

Warto postawić pytanie: czy decyzje drogowe powinny wynikać z niekompetencji, czy z realnej analizy potrzeb transportowych? Może urzędnicy przed wprowadzaniem zmian powinni zapoznać się szczegółowo z przepisami?

Mocne argumenty za przywróceniem zielonych strzałek

1. Usprawnienie ruchu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strzałki pozwalają rozładować napięcie komunikacyjne na skrzyżowaniach, zwłaszcza w godzinach szczytu. Dzięki nim pojazdy mogą skręcać bez konieczności oczekiwania na pełny cykl świateł.

2. Zmniejszenie korków

Warunkowy skręt w prawo eliminuje zbędne przestoje, co w miastach o dużym natężeniu ruchu przekłada się na realne skrócenie czasu przejazdu i ograniczenie kongestii.

3. Niższa emisja spalin

Krótszy czas oczekiwania i mniejsza liczba zatrzymań oznaczają mniejsze zużycie paliwa oraz redukcję emisji CO₂ - korzyść nie tylko dla kierowców, ale i środowiska.

4. Zgodność z praktykami europejskimi

W Niemczech, Austrii warunkowy skręt na czerwonym świetle z użyciem zielonej strzałki jest standardem. Polska nie musi rezygnować z rozwiązań, które na Zachodzie doskonale się sprawdzają.

5. Bezpieczeństwo pod warunkiem edukacji

Zielona strzałka nie daje pierwszeństwa! To wyraźny sygnał "zatrzymaj się, sprawdź, ruszaj tylko wtedy, gdy możesz". Dlatego potrzebna jest lepsza edukacja kierowców, nie zaś eliminacja narzędzi, które poprawiają płynność ruchu.

Czas na refleksję i działanie

Dziś, kiedy Ministerstwo Infrastruktury zliberalizowało przepisy i ponownie umożliwiło stosowanie sygnalizatorów S-2, lokalne samorządy powinny przemyśleć swoje strategie zarządzania ruchem. W wielu miastach strzałki wciąż są zaklejone, wygaszone lub fizycznie usunięte – mimo że ich przywrócenie mogłoby przynieść realne korzyści mieszkańcom.

Zamiast uprawiać drogowy formalizm, zacznijmy słuchać ekspertów i analizować fakty. Strzałki nie są zagrożeniem są szansą na lepszą organizację ruchu.

Uwaga do kierowców

  • Zielona strzałka nie oznacza zielonego światła!
  • Zatrzymaj się.
  • Sprawdź, czy droga jest wolna.
  • Upewnij się, że nie zagrażasz pieszym, rowerzystom, ani pojazdom jadącym na zielonym.
  • Dopiero wtedy rozpocznij manewr skręcania w prawo/lewo.

To nie tylko obowiązek to warunek bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Przywrócenie zielonych strzałek to krok w stronę bardziej inteligentnego, dynamicznego i nowoczesnego zarządzania ruchem w polskich miastach. Ich likwidacja była kosztownym błędem wynikającym z urzędniczej pomyłki wręcz błędem, który dziś możemy i powinniśmy naprawić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA