REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochody napędzane autogazem nie tracą na popularności w Polsce, głównie za sprawą relatywnie niskiej ceny paliw tego typu
Samochody napędzane autogazem nie tracą na popularności w Polsce, głównie za sprawą relatywnie niskiej ceny paliw tego typu
Maciej Lubczyński
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Polska Organizacja Gazu Płynnego - POGP, wskazuje, że Polska odgrywa kluczową rolę na europejskim rynku LPG.
W 2024 r. zarejestrowano w Polsce 125 296 nowych samochodów z instalacją LPG – prawie trzykrotnie więcej niż pojazdów elektrycznych (BEV) i hybrydowych (PHEV).

REKLAMA

Autogaz: popularność paliwa utrzymuje stosunkowo niska jego cena

REKLAMA

Wg danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 roku koszt przejechania 100 km na LPG to zaledwie 24,18 zł.
W Polsce 12,7% zarejestrowanych samochodów jest zasilanych LPG, podczas gdy we Włoszech odsetek ten wynosi 7,4%. To dwa największe rynki europejskie w zakresie konsumpcji i użytkowania autogazu. Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA autogaz pozostaje najbardziej rozpowszechnionym w Unii paliwem alternatywnym – po europejskich drogach wciąż porusza się przeszło o połowę więcej samochodów osobowych na LPG niż elektrycznych .

– Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).
– Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG. Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie – w tym Francję. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40% – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) - dodaje ekspert.
Warto zauważyć, że producenci samochodów coraz częściej oferują modele fabrycznie wyposażone w instalacje LPG. W 2022 r. najpopularniejszy samochód w Europie, Dacia Sandero, był w 58% zasilany LPG. W przypadku Dacii Jogger było to aż 77 proc., a w przypadku Dacii Duster 43%. Wśród sprzedawanych w Polsce Renault Clio jeden samochód na pięć ma montowaną fabrycznie instalację autogazową.

Autogaz: rynek samochodów na LPG w Europie

REKLAMA

LPG pozostaje najtańszym paliwem: według danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 r. koszt przejechania 100 km wynosi jedynie 24,18 zł. Samochód kompaktowy z silnikiem Diesla na tym dystansie zużyje oleju napędowego za 28,91 zł. Natomiast koszt przejazdu w aucie z silnikiem benzynowym to 35,38 zł.
Koszt przejechania 100 km samochodem na gaz ziemny CNG wyliczono na 42,54 zł. Podróż samochodem elektrycznym kosztuje 40,55 zł, podczas gdy najdroższym paliwem jest wodór – przejazd pojazdem elektrycznym z ogniwami paliwowymi wynosi ponad 65 zł.

LPG może przynieść szereg korzyści z zastosowania w ciągnikach rolniczych – kwestia ta jest obecnie analizowana przez Ministerstwo Infrastruktury. W 2024 r. Polska Organizacja Gazu Płynnego zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o umożliwienie montażu instalacji autogazowych w ciągnikach rolniczych.
W II połowie minionego roku rozpoczęły się uzgodnienia techniczne w tej sprawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, przepisy dotyczące montażu autogazu w ciągnikach nie są obecnie zharmonizowane na poziomie Unii Europejskiej.
Warto w tym momencie zauważyć precedens, który pojawił się na rynku czeskim – pomimo braku rozwiązań wspólnotowych, Czesi wydali homologację na ciągnik rolniczy zasilany CNG na podstawie tzw. homologacji typu UE. Likwidacja luki prawnej w postaci braku odpowiednich przepisów w Polsce, może w ocenia POGP przynieść szereg pozytywnych konsekwencji, w tym:

  • Możliwość wprowadzenia przez polskich przedsiębiorców nowego asortymentu systemów autogazowych dla ciągników.
  • Spadek kosztów eksploatacji pojazdów rolniczych dzięki wykorzystaniu tańszego paliwa
  • Redukcję emisyjności CO2 z sektora rolnictwa dzięki wykorzystaniu w ciągnikach LPG.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA