REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola jakości paliwa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

UOKiK przedstawił raport o jakości paliwa w 2008 r. Kontrolowano stacje paliw i hurtownie (magazyny) – wyrywkowo, a także w wyniku skarg konsumentów i wniosków policji. W porównaniu z poprzednim raportem jakość paliwa jest niestety statystycznie gorsza.

Jak kontrolowano paliwo

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawiło raport stanu paliwa na stacjach benzynowych oraz hurtowniach i magazynach. Wybór kontrolowanych stacji był częściowo losowy,  a częściowo wynikał z wcześniejszego stwierdzenia naruszeń oraz skarg kierowców czy wniosków Policji.

Kontroli poddano:

  •  pod kątem jakości benzyny i pozostałych paliw płynnych:
    •  1865 stacji paliw (z czego 1127 na podstawie informacji o złej jakości paliw)
    •  33 hurtownie
    •  63 producentów i magazynujących
  •  pod kątem jakości LPG (gazu skroplonego)
    •  1360 stacji paliw (z czego 775 na podstawie informacji o złej jakości paliwa)
    •  35 hurtowni

Przebadano łącznie 2973 próbek paliw płynnych i 1399 próbek LPG.

REKLAMA

Zobacz również: Na Mazowszu powstanie sieć automatycznych stacji paliwowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyniki kontroli w zakresie paliw płynnych

W trakcie kontroli wylosowanych stacji paliw stwierdzono, że:

  • • 31 próbek paliw ciekłych nie spełniało obowiązujących wymagań jakościowych, co stanowi 4,2% wszystkich próbek, w tym:
    •  14 próbek oleju napędowego, co stanowi 4,23% próbek oleju, 
    •  17 próbek benzyn, co stanowi 4,18% próbek benzyny.

W trakcie pozostałych kontroli stacji paliw, które zostały wybrane na podstawie skarg kierowców, informacji z Policji i negatywnych wyników poprzednich kontroli stwierdzono, że:

  • • 129 próbek paliw ciekłych nie spełniało wymagań jakościowych, co stanowi 6,18%, w tym:
    • 79 próbek oleju napędowego, co stanowi 7,45%, 
    • 50 próbek benzyny, co stanowi 4,86%.

W trakcie pozostałych kontroli stwierdzono, że:

  • wśród stacji skontrolowanych na podstawie skarg, badania wykazały, że w 8,94% stacji sprzedawano paliwo nieodpowiadające wymogom rozporządzenia,
  • wśród stacji, na które w roku ubiegłym napłynęły skargi, a przeprowadzona wówczas kontrola nie potwierdziła sprzedaży paliwa niewłaściwej jakości badania wykazały, że 7,5% stacji sprzedawało paliwo niespełniające wymagań jakościowych,
  • wśród stacji oferujących paliwo niespełniające wymagań jakościowych w poprzednich okresach, badania laboratoryjne wykazały, że w okresie objętym kontrolą 20% stacji nadal sprzedawało paliwo niespełniające wymagań jakościowych.

Ogólnie: 

4,2 proc. stacji skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2008 roku sprzedawało benzynę i olej napędowy niespełniające norm jakościowych – to o 2,5 p. proc. więcej niż rok wcześniej.

Najczęstsze przyczyny złej jakości:

  • efekty mieszania wynikające ze zróżnicowanych składów komponentowych paliw ciekłych (szczególnie benzyn silnikowych) zachodzące podczas magazynowania paliw z różnych dostaw w zbiornikach stacji paliw bądź hurtowni,
  • zanieczyszczenia benzyny silnikowej olejem napędowym i zanieczyszczenia oleju napędowego benzyną silnikową, występujące podczas transportowania i przechowywania paliw ciekłych w zbiornikach,
  • w znikomym zakresie, prawdopodobne działania mające charakter nielegalnej produkcji paliw ciekłych.

Zobacz również: Benzyna podrożeje o 20 groszy

Wyniki kontroli w zakresie LPG

W trakcie kontroli stacji paliw oferujących gaz skroplony (LPG), które zostały wylosowane na potrzeby kontroli stwierdzono, że:

34 próbki gazu skroplonego (LPG) nie spełniały obowiązujących wymagań jakościowych, co stanowi 5,81% wszystkich skontrolowanych próbek.

W trakcie pozostałych kontroli stacji paliw oferujących gaz LPG, które zostały wybrane na podstawie skarg kierowców, informacji z Policji i negatywnych wyników poprzednich kontroli stwierdzono, że:

31 próbek gazu LPG nie spełniało wymagań jakościowych, co stanowi 4%.

W trakcie kontroli hurtowni paliw:

3 próbki gazu nie spełniały wymagań jakościowych, co stanowi 7,69% zbadanych. 

Kwestionowane parametry gazu (+ liczba zakwestionowanych próbek):

  •  liczba motorowa (MON) – 4,
  •  całkowita zawartość siarki – 5,
  •  temperatura, w której względna prężność par jest mniejsza niż 150 kPa – 9,
  •  zapach – 5,
  •  badanie działania korodującego na miedź – 43.

 Zobacz listę skontrolowanych stacji paliw

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA