REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Trwający od ponad roku wysoki popyt na nowe samochody zaczyna słabnąć
Trwający od ponad roku wysoki popyt na nowe samochody zaczyna słabnąć
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

Luty 2025 roku przyniósł kolejne interesujące dane dotyczące sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Na rynku motoryzacyjnym widoczne są m.in. wyraźne preferencje konsumentów wobec konkretnych marek i modeli oraz stabilny popyt na samochody z tradycyjnymi silnikami.
– Polski rynek w lutym 2025 roku pokazał, że hybrydy stają się nowym mainstreamem. Widać również, że Toyota utrzymuje silną pozycję – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.

REKLAMA

REKLAMA

Auta z silnikami na benzynę wciąż dominują, ale ustępują miejsca hybrydom

W drugim miesiącu nowego roku w Polsce zarejestrowano łącznie 44 795 nowych samochodów osobowych, co oznacza niewielki spadek względem lutego 2024 roku (-2,6 proc.). Spadek zanotował także rynek samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – o 4,2 proc. do 4 976 egzemplarzy.
Silniki benzynowe, choć nadal są najpopularniejsze wśród nowych samochodów osobowych, z udziałem na poziomie 31,4 proc., tracą grunt pod nogami – w ciągu roku ich udział w rynku zmalał o 5,6 punktu procentowego.

Polacy wciąż cenią sobie benzynę za dostępność i infrastrukturę, ale widoczne jest również coraz większe zainteresowanie hybrydami – pełnymi (HEV, 26 proc.), miękkimi (MHEV, 25,7 proc.) oraz plug-in (3,8 proc.). Co ciekawe, popularność zyskuje również Diesel, który odpowiada za 7,7 proc. rynku, o 0,5 p.p. więcej niż rok wcześniej w analogicznym okresie.
Samochody elektryczne na baterie (BEV) stanowią obecnie 3,1 proc. rynku, wyprzedzając jedynie LPG (2,3 proc.). W dwóch pierwszych miesiącach 2025 roku sprzedano też jeden samochód wodorowy (FCEV), tak samo jak rok wcześniej.

Rynek nowych samochodów: Toyota wciąż wyprzedza konkurencję

Rynek samochodów osobowych w lutym 2025 roku odnotował 44 795 rejestracji nowych egzemplarzy, co oznacza spadek o 2,6 proc. w porównaniu z lutym 2024 roku, ale wzrost o 1,2 proc. względem stycznia 2025 roku.
Toyota utrzymała pozycję lidera, rejestrując 7 840 pojazdów (17,5 proc. udziału), choć jej przewaga nad Skodą (4 144 sztuki, 9,25 proc.) nieco zmalała.

REKLAMA

Trzecie miejsce zajął Volkswagen z 3 088 rejestracjami. Zdecydowanie najpopularniejszą marką premium w lutym było Audi, które znalazło się tuż za podium (2 610 rejestracji). W TOP 10 znalazły się także BMW, Mercedes, Volvo i Lexus, co doskonale pokazuje rosnącą popularność lepiej wyposażonych samochodów.
W czołowej dwudziestce nie doszło do większych sensacji, ale docenić należy marki, które znacząco zwiększyły liczbę rejestracji względem lutego 2024 roku. To: MG (+215,1 proc. rdr, 16. miejsce), Honda (+72,2 proc., 20. Miejsce), Lexus (+39,6 proc., 10. miejsce), wspomniany Volkswagen (+26,7 proc.) czy Ford (+24,5 proc., 13. miejsce). Na drugim biegunie znalazł się Opel z ponad 30-procentowym spadkiem względem ubiegłego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Toyoty: Corolla i C-HR a za nimi Skoda Octavia

Najpopularniejszymi modelami były Toyota Corolla (1 667 rejestracji), Toyota C-HR (1 530 rejestracji) i Skoda Octavia (1 432 rejestracje), co nie dziwi, biorąc pod uwagę ich ugruntowaną pozycję na rynku.
W lutym największym zaskoczeniem była liczba rejestracji dwóch modeli klasy premium: Volvo XC60 z 1 077 rejestracjami (najpopularniejszy model klasy premium i 5. miejsce w ogólnym rankingu) oraz Lexusa NX (890 rejestracji, 8. miejsce). W TOP 20 tym razem nie znalazł się żaden model chińskiej marki.

Samochody dostawcze: Ford umacnia pozycję względem Renault

Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w lutym 2025 roku zarejestrowano 4 976 pojazdów, co oznacza spadek o 4,2 proc. rok do roku.
Ford po objęciu fotela lidera w styczniu, utrzymał prowadzenie także w lutym. Amerykańska marka z 948 rejestracjami wyprzedziła Renault (833) i Toyotę (745).

W przeciwieństwie do rynku samochodów osobowych, Opel poradził sobie znakomicie na rynku „dostawczaków” notując największy wzrost wśród marek TOP 10 (313 egzemplarzy, + 42,3 proc. rdr).
Największy spadek odnotował natomiast Fiat (-45,9 proc.), co oznaczało spadek na 5. Miejsce w rankingu (465 rejestracji). Sytuacja na rynku samochodów dostawczych do 3,5 tony jest więc bardziej dynamiczna niż na rynku „osobówek”.

Wśród modeli prym wiódł Renault Master (564 egzemplarze), wyprzedzając Forda Transita (362 sztuki) i Volkswagena Craftera (303 sztuki).
Mercedes Sprinter (287) i Toyota PROACE Max (280) zamknęły pierwszą piątkę, pokazując, że zdecydowanie najpopularniejsze są duże samochody dostawcze. Największy wzrost popularności odnotował natomiast dziewiąty Ford Ranger z 214 rejestracjami (+205,7 proc.).

Skoda, Mercedes i Ford najpopularniejsze w Superauto.pl

W Superauto.pl najpopularniejszymi markami były odpowiednio: wśród samochodów marek wolumenowych Skoda (21 proc.) przed Kią (15 proc.) i Hyundaiem (14 proc.); wśród samochodów marek premium Mercedes (33 proc.) przed Audi (27 proc.) i BMW (27 proc.), a wśród samochodów dostawczych Ford (21 proc.) przed Oplem (20 proc.) i Renault (19 proc.).
Średnie ceny samochodów sprzedawanych za pośrednictwem platformy Superauto.pl wyniosły w lutym: 135 500 zł brutto dla samochodów marek wolumenowych, 254 021 zł dla samochodów klasy premium i 132 669 zł netto dla samochodów dostawczych.

Najwięcej sprzedano tych ostatnich (39 proc. całkowitej sprzedaży), przed autami marek wolumenowych (38 proc.) i marek premium (23 proc.).

– To co najbardziej zaskakuje w lutym to dynamika MG. Widać, że Chińczycy trafili w punkt z ceną i ofertą. Zaskoczeniem jest także sytuacja Fiata, który wypadł z czołowej dwudziestki w segmencie samochodów osobowych, a sprzedaż aut dostawczych również nie jest rewelacyjna. Pozostaje także kwestia presji elektryfikacji i tego, jak poradzą sobie z nią producenci, ponieważ konsumenci na razie mówią samochodom elektrycznym: „jeszcze nie teraz – podsumowuje Bartosz Chojnacki.

Źródło: Superauto.pl, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA