REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy czystego transportu od lipca 2024 r. [Warszawa i Kraków] Czy spadną ceny najstarszych aut?

Strefy czystego transportu od lipca 2024 r. [Warszawa i Kraków] Czy spadną ceny najstarszych aut?
Strefy czystego transportu od lipca 2024 r. [Warszawa i Kraków] Czy spadną ceny najstarszych aut?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 lipca 2024 r. w Krakowie i Warszawie zaczną obowiązywać pierwsze strefy czystego transportu w Polsce. Od tej daty do wyznaczonych stref tych miast nie będą mogły wjeżdżać samochody z silnikami diesla starsze niż 18 lat (roczniki 2004 i starsze) a także auta z silnikami benzynowymi z rocznika 1997 i starsze. Czy spowoduje to obniżkę cen tych aut na rynku samochodów używanych?

Na razie zapowiedź uruchomienia stref czystego transportu nie wpłynęła na ceny aut używanych

Eksperci AAA AUTO, w oparciu o analizę danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, podsumowali, że w 2023 roku w Polsce na wtórnym rynku oferowano do sprzedaży ponad 180 tys. takich samochodów.

- Na podstawie naszego monitoringu, obejmującego cały rynek samochodów używanych w Polsce, nie jest widoczna zależność pomiędzy planowanymi strefami czystego transportu a cenami aut czy też decyzjami klientów  - mówi w rozmowie z MarketNews24 Paweł Molasy, Business Country Manager PL w AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z.o.o. - Polski rynek jest bardzo duży i dlatego w obecnej sytuacji, gdy planowane są jak dotąd tylko dwie strefy czystego transportu, tego wpływu nie widać.

REKLAMA

180 tys. ponad 18 letnich diesli sprzedawano w zeszłym roku

Z analizy przeprowadzonej przez AAA AUTO wynika, że w 2023 roku w Polsce na wtórnym rynku oferowano do sprzedaży 1 070 814 samochodów z silnikiem diesla, z czego ponad 180 000 miało więcej niż 18 lat. Z kolei ofert samochodów z silnikami benzynowymi było w całym roku 983 701, ale tych w wieku 27 lat i więcej, które nie wjadą do stref czystego transportu, było bardzo mało, dlatego nie zostały ujęte w zestawieniu.

Najczęściej oferowane do sprzedaży marki samochodów z silnikiem diesla na rynku wtórnym w 2023 roku, w wieku powyżej 18 lat to Volkswagen (mediana ceny 7,9 tys. zł), Audi (9.9 tys. zł) i Mercedes (12,8 tys. zł).

Strefa czystego transportu w Krakowie

W Krakowie strefa czystego transportu ma objąć całe miasto, a wyłączanie kolejnych roczników samochodów będzie stopniowe – w pierwszej kolejności z ulic mają zniknąć najbardziej zanieczyszczające i najstarsze diesle. Przepisy w najłagodniejszej wersji wejdą w życie w lipcu 2024 r. Na początku do strefy będą mogły wjeżdżać 17-letnie samochody z silnikiem diesla i 26-letnie auta benzynowe. Natomiast w 2026 roku w życie wejdą ostrzejsze przepisy i wówczas do miasta nie wjadą samochody benzynowe niespełniające norm Euro 3 i diesle poniżej klasy Euro 5, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r.

 

Strefa czystego transportu w Warszawie

Z kolei, w Warszawie pierwszy etap zakłada zakaz wjazdu do strefy dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat (spełniający co najmniej normę Euro 4 - tj. z rocznika 2005 lub nowszy) i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat (spełniający co najmniej normę Euro 2 - z rocznika 1997 lub nowszy). Jeśli pozyskane na temat samochodu dane  z centralnej ewidencji pojazdów będą niewystarczające, kierowca będzie musiał umieścić wydaną przez miasto nalepkę na szybie, informującą o roczniku produkcji i paliwie, jakim zasilany jest silnik.

Dla mieszkańców całej Warszawy, czyli płacących w tym mieście podatki (w przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy), przewidziano odroczenie obowiązku spełnienia wymogów do 2028 r., czyli do momentu wejścia w życie trzeciego etapu działania strefy, wówczas nie będą mogli poruszać się po niej pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat (norma Euro 6) i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata (norma Euro 4). Od lipca 2024 r. ograniczenia dotkną jedynie kierowców wjeżdżających do Warszawy spoza stolicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strefa czystego transportu w Warszawie obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać:

  • aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
  • liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
  • ulicą Wiatraczną;
  • aleją Stanów Zjednoczonych;
  • Mostem Łazienkowskim;
  • aleją Armii Ludowej;
  • ulicą Wawelską;
  • ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.

Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.

Zasady SCT nie będą dotyczyły również posiadaczy aut zabytkowych.

W jaki sposób będzie weryfikowany wjazd pojazdu do SCT? Dla ok. 95 proc. pojazdów, dla których uprawnienie da się potwierdzić za pomocą dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów, nie będą wydawane nalepki. Dla starych pojazdów, które spełniają kryteria dla wyjątków (np. mieszkańcy SCT albo seniorzy, którzy kupili samochód już wcześniej) obowiązkowe będą nalepki.

Przewidziany jest mieszany system kontroli na obszarze projektowanej strefy – obejmujący zarówno patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach, jak i istniejący system kamer (na wjeździe do strefy), który może być rozbudowany, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Jakie będą kary za złamanie przepisu? Zgodnie z Art. 96c Kodeksu wykroczeń: Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 zł.

REKLAMA

Według badań przeprowadzonych na pojazdach europejskich klas emisji od Euro 3 do Euro 5 (najwyższą klasą jest Euro 6) te z silnikami diesla emitują 5-10 razy więcej tlenku i dwutlenku azotu w przedziale prędkości od 20 do 90 km/h. To wzmaga problem zanieczyszczenia szczególnie na ruchliwych wjazdach do miast i ulicach otoczonych wysokimi budynkami. Strefa czystego transportu według ustawy o elektromobilności, może powstać w każdym mieście powyżej 100 tys. mieszkańców.

- Można się spodziewać, że w przyszłości, gdy strefy czystego transportu staną się liczniejsze, będą miały wpływ na ceny samochodów, które nie spełniają wymogów emisyjnych – komentuje Paweł Molasy z AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z.o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: MarketNews24

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA