REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy czystego transportu od lipca 2024 r. [Warszawa i Kraków] Czy spadną ceny najstarszych aut?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Strefy czystego transportu od lipca 2024 r. [Warszawa i Kraków] Czy spadną ceny najstarszych aut?
Strefy czystego transportu od lipca 2024 r. [Warszawa i Kraków] Czy spadną ceny najstarszych aut?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 lipca 2024 r. w Krakowie i Warszawie zaczną obowiązywać pierwsze strefy czystego transportu w Polsce. Od tej daty do wyznaczonych stref tych miast nie będą mogły wjeżdżać samochody z silnikami diesla starsze niż 18 lat (roczniki 2004 i starsze) a także auta z silnikami benzynowymi z rocznika 1997 i starsze. Czy spowoduje to obniżkę cen tych aut na rynku samochodów używanych?

Na razie zapowiedź uruchomienia stref czystego transportu nie wpłynęła na ceny aut używanych

Eksperci AAA AUTO, w oparciu o analizę danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, podsumowali, że w 2023 roku w Polsce na wtórnym rynku oferowano do sprzedaży ponad 180 tys. takich samochodów.

- Na podstawie naszego monitoringu, obejmującego cały rynek samochodów używanych w Polsce, nie jest widoczna zależność pomiędzy planowanymi strefami czystego transportu a cenami aut czy też decyzjami klientów  - mówi w rozmowie z MarketNews24 Paweł Molasy, Business Country Manager PL w AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z.o.o. - Polski rynek jest bardzo duży i dlatego w obecnej sytuacji, gdy planowane są jak dotąd tylko dwie strefy czystego transportu, tego wpływu nie widać.

REKLAMA

180 tys. ponad 18 letnich diesli sprzedawano w zeszłym roku

Z analizy przeprowadzonej przez AAA AUTO wynika, że w 2023 roku w Polsce na wtórnym rynku oferowano do sprzedaży 1 070 814 samochodów z silnikiem diesla, z czego ponad 180 000 miało więcej niż 18 lat. Z kolei ofert samochodów z silnikami benzynowymi było w całym roku 983 701, ale tych w wieku 27 lat i więcej, które nie wjadą do stref czystego transportu, było bardzo mało, dlatego nie zostały ujęte w zestawieniu.

Najczęściej oferowane do sprzedaży marki samochodów z silnikiem diesla na rynku wtórnym w 2023 roku, w wieku powyżej 18 lat to Volkswagen (mediana ceny 7,9 tys. zł), Audi (9.9 tys. zł) i Mercedes (12,8 tys. zł).

Strefa czystego transportu w Krakowie

W Krakowie strefa czystego transportu ma objąć całe miasto, a wyłączanie kolejnych roczników samochodów będzie stopniowe – w pierwszej kolejności z ulic mają zniknąć najbardziej zanieczyszczające i najstarsze diesle. Przepisy w najłagodniejszej wersji wejdą w życie w lipcu 2024 r. Na początku do strefy będą mogły wjeżdżać 17-letnie samochody z silnikiem diesla i 26-letnie auta benzynowe. Natomiast w 2026 roku w życie wejdą ostrzejsze przepisy i wówczas do miasta nie wjadą samochody benzynowe niespełniające norm Euro 3 i diesle poniżej klasy Euro 5, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r.

 

Strefa czystego transportu w Warszawie

Z kolei, w Warszawie pierwszy etap zakłada zakaz wjazdu do strefy dla samochodów z silnikiem diesla starszych niż 18 lat (spełniający co najmniej normę Euro 4 - tj. z rocznika 2005 lub nowszy) i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat (spełniający co najmniej normę Euro 2 - z rocznika 1997 lub nowszy). Jeśli pozyskane na temat samochodu dane  z centralnej ewidencji pojazdów będą niewystarczające, kierowca będzie musiał umieścić wydaną przez miasto nalepkę na szybie, informującą o roczniku produkcji i paliwie, jakim zasilany jest silnik.

Dla mieszkańców całej Warszawy, czyli płacących w tym mieście podatki (w przypadku firm liczyć się będzie podatek CIT i siedziba firmy), przewidziano odroczenie obowiązku spełnienia wymogów do 2028 r., czyli do momentu wejścia w życie trzeciego etapu działania strefy, wówczas nie będą mogli poruszać się po niej pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat (norma Euro 6) i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata (norma Euro 4). Od lipca 2024 r. ograniczenia dotkną jedynie kierowców wjeżdżających do Warszawy spoza stolicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strefa czystego transportu w Warszawie obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać:

  • aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
  • liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
  • ulicą Wiatraczną;
  • aleją Stanów Zjednoczonych;
  • Mostem Łazienkowskim;
  • aleją Armii Ludowej;
  • ulicą Wawelską;
  • ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.

Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.

Zasady SCT nie będą dotyczyły również posiadaczy aut zabytkowych.

W jaki sposób będzie weryfikowany wjazd pojazdu do SCT? Dla ok. 95 proc. pojazdów, dla których uprawnienie da się potwierdzić za pomocą dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów, nie będą wydawane nalepki. Dla starych pojazdów, które spełniają kryteria dla wyjątków (np. mieszkańcy SCT albo seniorzy, którzy kupili samochód już wcześniej) obowiązkowe będą nalepki.

Przewidziany jest mieszany system kontroli na obszarze projektowanej strefy – obejmujący zarówno patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach, jak i istniejący system kamer (na wjeździe do strefy), który może być rozbudowany, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Jakie będą kary za złamanie przepisu? Zgodnie z Art. 96c Kodeksu wykroczeń: Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 zł.

REKLAMA

Według badań przeprowadzonych na pojazdach europejskich klas emisji od Euro 3 do Euro 5 (najwyższą klasą jest Euro 6) te z silnikami diesla emitują 5-10 razy więcej tlenku i dwutlenku azotu w przedziale prędkości od 20 do 90 km/h. To wzmaga problem zanieczyszczenia szczególnie na ruchliwych wjazdach do miast i ulicach otoczonych wysokimi budynkami. Strefa czystego transportu według ustawy o elektromobilności, może powstać w każdym mieście powyżej 100 tys. mieszkańców.

- Można się spodziewać, że w przyszłości, gdy strefy czystego transportu staną się liczniejsze, będą miały wpływ na ceny samochodów, które nie spełniają wymogów emisyjnych – komentuje Paweł Molasy z AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z.o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: MarketNews24

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA