REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprowadzamy coraz mniej aut używanych
Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...
MACIEJ NOWACZYK
Materiały Inchcape

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Dane nie kłamią. Informacja jest jednak pozornie dobra. Nie oznacza, że zaczęliśmy kupować tylko auta nowe.

rozwiń >

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Styczeń potwierdza dane

Instytut Samar nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. W styczniu roku 2023 w Polsce zarejestrowanych zostało 58 390 pojazdów (o DMC do 3,5 tony) przywiezionych do kraju z zagranicy. To oznacza spadek o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Co więcej, to trzeci miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tys. sztuk.

REKLAMA

Ważne

Mówimy o autach o DMC poniżej 3,5 tony. Większość to jednak auta osobowe. Były to dokładnie 53 082 sztuki.

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych, import aut używanych do Polski, import aut używanych do Polski w styczniu roku 2023

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...

Samar

Czemu sprowadzamy coraz mniej aut używanych?

Sprowadzamy coraz mniej używanych samochodów do Polski. To dobrze, prawda? W mniejszym stopniu zapychamy bowiem najpierw rynek, a potem drogi starą technologią motoryzacyjną. To oznacza wyższą dbałość o środowisko naturalne, jakość powietrza, ale i bezpieczeństwo. Bo przecież samochodu używane są mniej bezpieczne od tych nowych. Niestety zanim, tworząc coraz dłużą listę zalet tej sytuacji, rozsadzi nas duma, musimy zdać sobie sprawę z działania dwóch mechanizmów. Mowa o tym że:

  • mniejsza ilość importowanych pojazdów wiąże się z trendem rynkowym, a konkretnie załamaniem sprzedaży. Nie oznacza, że nie kupujemy aut używanych, a głównie nowe.
  • jeżeli już sprowadzamy samochody do Polski, są to samochody coraz starsze. Tu komentarz jest zbędny.

Kierowcy nie kupują samochodów. Mają problem z kredytami

Zacznijmy od punktu pierwszego. Sytuacja na rynku wtórnym jest trudna? Nie, ona jest... po prostu dramatyczna. Wśród znajomych, którzy zajmują się sprzedażą importowanych aut, 80 proc. nie sprzedało nawet jednego pojazdu od 3 miesięcy! Od 3 miesięcy. To oznacza nie tyle, że rynek spowolnił, co dosłownie zatrzymał się. Sprzedaż stanęła i raczej szybko trend ten może się nie odwrócić. Powód? To oczywiście inflacja i drożyzna także na rynku aut używanych. To jednak nie koniec, bo jest też i niepewność ekonomiczna oraz problemy z kredytami.

Ważne

Dziś nie każdy ma zdolność kredytową. A nawet jeżeli ktoś ją ma, może nie wytrzymać kwartalnych podwyżek raty. To sytuacja katastrofalna. Polacy od czasu wprowadzenia 500+ chętnie kupowali bowiem używane auta na kredyt.

Sprowadzamy coraz starsze auta używane. To źle!

REKLAMA

Rosnące ceny na rynku wtórnym w porównaniu z malejącym popytem sprawia, że handlarze aut muszą wrócić do starych metod. Aby potęgować zysk na każdym sprzedanym aucie (bo każda transakcja jest na wagę złota), w pierwszej kolejności przywożą do kraju samochody coraz starsze. Jak informuje Samar, średni wiek importowanych aut w pierwszym miesiącu roku wyniósł 12,92 roku. A kupowanie coraz starszych samochodów to dopiero początek. Bo przecież handlarze na dobre nie zapomnieli jeszcze wszystkich swoich sztuczek pozwalających na podnoszenie zysku.

Importowane do Polski samochody używane są ponownie bardziej zużyte, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To z pewnością nie jest dobra wiadomość dla polskiego rynku samochodów używanych, ponieważ importowane pojazdy są najczęściej przedmiotem różnych manipulacji, zwłaszcza podkręcania licznika, fałszowania roku produkcji czy ukrywania poważnych uszkodzeń po poważnych wypadkach – powiedziała Karolína Topolová, prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupujesz samochód? Mocno negocjuj i jeszcze mocniej sprawdzaj auto

Paradoksalnie wniosek płynący z takiej sytuacji może być jeden. I wbrew pozorom jest on pozytywny dla kupującego. Każdy, kto w tak trudnej sytuacji rynkowej, zdecyduje się na zakup auta od handlarza, ma spore pole do popisu. Gotówka z pewnością zachęci sprzedającego do szerzej zakrojonych negocjacji i stanie się asem w rękawie. Mimo wszystko kluczowe jest jednak to, aby dokładniej niż jeszcze kilka miesięcy temu sprawdzić oglądane auto. Bo handlarz skory do obniżania ceny wcale nie musi być handlarzem zdesperowanym. Obniżka może być celowa.

Zobacz również: Sprawdzenie auta i jego dokumentów przed zakupem

Skąd sprowadzamy samochody do Polski?

W informacji dotyczącej ilości sprowadzanych do Polski samochodów, jedno tak naprawdę dziwić nie może. Mowa o zestawieniu krajów, z których używane auta najczęściej trafiają nad Wisłę. Lista z biegiem lat prawie się nie zmienia. I tak naprawdę najbardziej licząca się jest pierwsza piątka.

  • Niemcy - 31 025 szt. (-9,5 proc.)
  • Francja - 7 314 szt. (1,1 proc.)
  • Belgia - 3 756 szt. (-3,1 proc.)
  • Holandia - 3 344 szt. (16,5 proc.)
  • Stany Zjednoczone - 2 664 szt. (9,6 proc.)

Ciekawostki? Ściągamy samochody nie tylko z Niemiec, Francji czy USA, ale także z Czech, Słowacji czy Japonii. Import w przypadku dwóch ostatnich krajów nie wygląda jednak imponująco. Z Słowacji ściągnęliśmy w styczniu 2023 roku tylko 74 auta. Z Japonii 82 sztuki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany zasad rejestracji pojazdów w 2026 roku. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

REKLAMA