REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprowadzamy coraz mniej aut używanych
Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...
MACIEJ NOWACZYK
Materiały Inchcape

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Dane nie kłamią. Informacja jest jednak pozornie dobra. Nie oznacza, że zaczęliśmy kupować tylko auta nowe.

rozwiń >

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Styczeń potwierdza dane

Instytut Samar nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. W styczniu roku 2023 w Polsce zarejestrowanych zostało 58 390 pojazdów (o DMC do 3,5 tony) przywiezionych do kraju z zagranicy. To oznacza spadek o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Co więcej, to trzeci miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tys. sztuk.

REKLAMA

Ważne

Mówimy o autach o DMC poniżej 3,5 tony. Większość to jednak auta osobowe. Były to dokładnie 53 082 sztuki.

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych, import aut używanych do Polski, import aut używanych do Polski w styczniu roku 2023

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...

Samar

Czemu sprowadzamy coraz mniej aut używanych?

Sprowadzamy coraz mniej używanych samochodów do Polski. To dobrze, prawda? W mniejszym stopniu zapychamy bowiem najpierw rynek, a potem drogi starą technologią motoryzacyjną. To oznacza wyższą dbałość o środowisko naturalne, jakość powietrza, ale i bezpieczeństwo. Bo przecież samochodu używane są mniej bezpieczne od tych nowych. Niestety zanim, tworząc coraz dłużą listę zalet tej sytuacji, rozsadzi nas duma, musimy zdać sobie sprawę z działania dwóch mechanizmów. Mowa o tym że:

  • mniejsza ilość importowanych pojazdów wiąże się z trendem rynkowym, a konkretnie załamaniem sprzedaży. Nie oznacza, że nie kupujemy aut używanych, a głównie nowe.
  • jeżeli już sprowadzamy samochody do Polski, są to samochody coraz starsze. Tu komentarz jest zbędny.

Kierowcy nie kupują samochodów. Mają problem z kredytami

Zacznijmy od punktu pierwszego. Sytuacja na rynku wtórnym jest trudna? Nie, ona jest... po prostu dramatyczna. Wśród znajomych, którzy zajmują się sprzedażą importowanych aut, 80 proc. nie sprzedało nawet jednego pojazdu od 3 miesięcy! Od 3 miesięcy. To oznacza nie tyle, że rynek spowolnił, co dosłownie zatrzymał się. Sprzedaż stanęła i raczej szybko trend ten może się nie odwrócić. Powód? To oczywiście inflacja i drożyzna także na rynku aut używanych. To jednak nie koniec, bo jest też i niepewność ekonomiczna oraz problemy z kredytami.

Ważne

Dziś nie każdy ma zdolność kredytową. A nawet jeżeli ktoś ją ma, może nie wytrzymać kwartalnych podwyżek raty. To sytuacja katastrofalna. Polacy od czasu wprowadzenia 500+ chętnie kupowali bowiem używane auta na kredyt.

Sprowadzamy coraz starsze auta używane. To źle!

REKLAMA

Rosnące ceny na rynku wtórnym w porównaniu z malejącym popytem sprawia, że handlarze aut muszą wrócić do starych metod. Aby potęgować zysk na każdym sprzedanym aucie (bo każda transakcja jest na wagę złota), w pierwszej kolejności przywożą do kraju samochody coraz starsze. Jak informuje Samar, średni wiek importowanych aut w pierwszym miesiącu roku wyniósł 12,92 roku. A kupowanie coraz starszych samochodów to dopiero początek. Bo przecież handlarze na dobre nie zapomnieli jeszcze wszystkich swoich sztuczek pozwalających na podnoszenie zysku.

Importowane do Polski samochody używane są ponownie bardziej zużyte, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To z pewnością nie jest dobra wiadomość dla polskiego rynku samochodów używanych, ponieważ importowane pojazdy są najczęściej przedmiotem różnych manipulacji, zwłaszcza podkręcania licznika, fałszowania roku produkcji czy ukrywania poważnych uszkodzeń po poważnych wypadkach – powiedziała Karolína Topolová, prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupujesz samochód? Mocno negocjuj i jeszcze mocniej sprawdzaj auto

Paradoksalnie wniosek płynący z takiej sytuacji może być jeden. I wbrew pozorom jest on pozytywny dla kupującego. Każdy, kto w tak trudnej sytuacji rynkowej, zdecyduje się na zakup auta od handlarza, ma spore pole do popisu. Gotówka z pewnością zachęci sprzedającego do szerzej zakrojonych negocjacji i stanie się asem w rękawie. Mimo wszystko kluczowe jest jednak to, aby dokładniej niż jeszcze kilka miesięcy temu sprawdzić oglądane auto. Bo handlarz skory do obniżania ceny wcale nie musi być handlarzem zdesperowanym. Obniżka może być celowa.

Zobacz również: Sprawdzenie auta i jego dokumentów przed zakupem

Skąd sprowadzamy samochody do Polski?

W informacji dotyczącej ilości sprowadzanych do Polski samochodów, jedno tak naprawdę dziwić nie może. Mowa o zestawieniu krajów, z których używane auta najczęściej trafiają nad Wisłę. Lista z biegiem lat prawie się nie zmienia. I tak naprawdę najbardziej licząca się jest pierwsza piątka.

  • Niemcy - 31 025 szt. (-9,5 proc.)
  • Francja - 7 314 szt. (1,1 proc.)
  • Belgia - 3 756 szt. (-3,1 proc.)
  • Holandia - 3 344 szt. (16,5 proc.)
  • Stany Zjednoczone - 2 664 szt. (9,6 proc.)

Ciekawostki? Ściągamy samochody nie tylko z Niemiec, Francji czy USA, ale także z Czech, Słowacji czy Japonii. Import w przypadku dwóch ostatnich krajów nie wygląda jednak imponująco. Z Słowacji ściągnęliśmy w styczniu 2023 roku tylko 74 auta. Z Japonii 82 sztuki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA