REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych
Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...
MACIEJ NOWACZYK
Materiały Inchcape

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Dane nie kłamią. Informacja jest jednak pozornie dobra. Nie oznacza, że zaczęliśmy kupować tylko auta nowe.
rozwiń >

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Styczeń potwierdza dane

Instytut Samar nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. W styczniu roku 2023 w Polsce zarejestrowanych zostało 58 390 pojazdów (o DMC do 3,5 tony) przywiezionych do kraju z zagranicy. To oznacza spadek o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Co więcej, to trzeci miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tys. sztuk.

REKLAMA

Ważne

Mówimy o autach o DMC poniżej 3,5 tony. Większość to jednak auta osobowe. Były to dokładnie 53 082 sztuki.

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych, import aut używanych do Polski, import aut używanych do Polski w styczniu roku 2023

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych, import aut używanych do Polski, import aut używanych do Polski w styczniu roku 2023

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...

Samar

Czemu sprowadzamy coraz mniej aut używanych?

Sprowadzamy coraz mniej używanych samochodów do Polski. To dobrze, prawda? W mniejszym stopniu zapychamy bowiem najpierw rynek, a potem drogi starą technologią motoryzacyjną. To oznacza wyższą dbałość o środowisko naturalne, jakość powietrza, ale i bezpieczeństwo. Bo przecież samochodu używane są mniej bezpieczne od tych nowych. Niestety zanim, tworząc coraz dłużą listę zalet tej sytuacji, rozsadzi nas duma, musimy zdać sobie sprawę z działania dwóch mechanizmów. Mowa o tym że:

  • mniejsza ilość importowanych pojazdów wiąże się z trendem rynkowym, a konkretnie załamaniem sprzedaży. Nie oznacza, że nie kupujemy aut używanych, a głównie nowe.
  • jeżeli już sprowadzamy samochody do Polski, są to samochody coraz starsze. Tu komentarz jest zbędny.

Kierowcy nie kupują samochodów. Mają problem z kredytami

Zacznijmy od punktu pierwszego. Sytuacja na rynku wtórnym jest trudna? Nie, ona jest... po prostu dramatyczna. Wśród znajomych, którzy zajmują się sprzedażą importowanych aut, 80 proc. nie sprzedało nawet jednego pojazdu od 3 miesięcy! Od 3 miesięcy. To oznacza nie tyle, że rynek spowolnił, co dosłownie zatrzymał się. Sprzedaż stanęła i raczej szybko trend ten może się nie odwrócić. Powód? To oczywiście inflacja i drożyzna także na rynku aut używanych. To jednak nie koniec, bo jest też i niepewność ekonomiczna oraz problemy z kredytami.

Ważne

Dziś nie każdy ma zdolność kredytową. A nawet jeżeli ktoś ją ma, może nie wytrzymać kwartalnych podwyżek raty. To sytuacja katastrofalna. Polacy od czasu wprowadzenia 500+ chętnie kupowali bowiem używane auta na kredyt.

Sprowadzamy coraz starsze auta używane. To źle!

REKLAMA

Rosnące ceny na rynku wtórnym w porównaniu z malejącym popytem sprawia, że handlarze aut muszą wrócić do starych metod. Aby potęgować zysk na każdym sprzedanym aucie (bo każda transakcja jest na wagę złota), w pierwszej kolejności przywożą do kraju samochody coraz starsze. Jak informuje Samar, średni wiek importowanych aut w pierwszym miesiącu roku wyniósł 12,92 roku. A kupowanie coraz starszych samochodów to dopiero początek. Bo przecież handlarze na dobre nie zapomnieli jeszcze wszystkich swoich sztuczek pozwalających na podnoszenie zysku.

Importowane do Polski samochody używane są ponownie bardziej zużyte, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To z pewnością nie jest dobra wiadomość dla polskiego rynku samochodów używanych, ponieważ importowane pojazdy są najczęściej przedmiotem różnych manipulacji, zwłaszcza podkręcania licznika, fałszowania roku produkcji czy ukrywania poważnych uszkodzeń po poważnych wypadkach – powiedziała Karolína Topolová, prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupujesz samochód? Mocno negocjuj i jeszcze mocniej sprawdzaj auto

Paradoksalnie wniosek płynący z takiej sytuacji może być jeden. I wbrew pozorom jest on pozytywny dla kupującego. Każdy, kto w tak trudnej sytuacji rynkowej, zdecyduje się na zakup auta od handlarza, ma spore pole do popisu. Gotówka z pewnością zachęci sprzedającego do szerzej zakrojonych negocjacji i stanie się asem w rękawie. Mimo wszystko kluczowe jest jednak to, aby dokładniej niż jeszcze kilka miesięcy temu sprawdzić oglądane auto. Bo handlarz skory do obniżania ceny wcale nie musi być handlarzem zdesperowanym. Obniżka może być celowa.

Zobacz również: Sprawdzenie auta i jego dokumentów przed zakupem

Skąd sprowadzamy samochody do Polski?

W informacji dotyczącej ilości sprowadzanych do Polski samochodów, jedno tak naprawdę dziwić nie może. Mowa o zestawieniu krajów, z których używane auta najczęściej trafiają nad Wisłę. Lista z biegiem lat prawie się nie zmienia. I tak naprawdę najbardziej licząca się jest pierwsza piątka.

  • Niemcy - 31 025 szt. (-9,5 proc.)
  • Francja - 7 314 szt. (1,1 proc.)
  • Belgia - 3 756 szt. (-3,1 proc.)
  • Holandia - 3 344 szt. (16,5 proc.)
  • Stany Zjednoczone - 2 664 szt. (9,6 proc.)

Ciekawostki? Ściągamy samochody nie tylko z Niemiec, Francji czy USA, ale także z Czech, Słowacji czy Japonii. Import w przypadku dwóch ostatnich krajów nie wygląda jednak imponująco. Z Słowacji ściągnęliśmy w styczniu 2023 roku tylko 74 auta. Z Japonii 82 sztuki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(5)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • wilkk
    2023-03-03 10:21:18
    No też kwestia cen na pewno jest tu nie bez znaczenia. Na dobrym aucie nie ma co oszczędzać, no ale takie auto znaleźć to skarb. Sam szukając musiałem zrobić ekspretyze z autotesto, żeby się wpakować na jakąś minę. A o takie nie trudno na rynku niestety...
    2
    pokażodpowiedzi (1)
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

REKLAMA

Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

REKLAMA

Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

REKLAMA