REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprowadzamy coraz mniej aut używanych
Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...
MACIEJ NOWACZYK
Materiały Inchcape

REKLAMA

REKLAMA

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Dane nie kłamią. Informacja jest jednak pozornie dobra. Nie oznacza, że zaczęliśmy kupować tylko auta nowe.

rozwiń >

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Styczeń potwierdza dane

Instytut Samar nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. W styczniu roku 2023 w Polsce zarejestrowanych zostało 58 390 pojazdów (o DMC do 3,5 tony) przywiezionych do kraju z zagranicy. To oznacza spadek o 4,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Co więcej, to trzeci miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tys. sztuk.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Mówimy o autach o DMC poniżej 3,5 tony. Większość to jednak auta osobowe. Były to dokładnie 53 082 sztuki.

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych, import aut używanych do Polski, import aut używanych do Polski w styczniu roku 2023

Sprowadzamy coraz mniej aut używanych. Tylko co z tego...

Samar

Czemu sprowadzamy coraz mniej aut używanych?

Sprowadzamy coraz mniej używanych samochodów do Polski. To dobrze, prawda? W mniejszym stopniu zapychamy bowiem najpierw rynek, a potem drogi starą technologią motoryzacyjną. To oznacza wyższą dbałość o środowisko naturalne, jakość powietrza, ale i bezpieczeństwo. Bo przecież samochodu używane są mniej bezpieczne od tych nowych. Niestety zanim, tworząc coraz dłużą listę zalet tej sytuacji, rozsadzi nas duma, musimy zdać sobie sprawę z działania dwóch mechanizmów. Mowa o tym że:

  • mniejsza ilość importowanych pojazdów wiąże się z trendem rynkowym, a konkretnie załamaniem sprzedaży. Nie oznacza, że nie kupujemy aut używanych, a głównie nowe.
  • jeżeli już sprowadzamy samochody do Polski, są to samochody coraz starsze. Tu komentarz jest zbędny.

Kierowcy nie kupują samochodów. Mają problem z kredytami

Zacznijmy od punktu pierwszego. Sytuacja na rynku wtórnym jest trudna? Nie, ona jest... po prostu dramatyczna. Wśród znajomych, którzy zajmują się sprzedażą importowanych aut, 80 proc. nie sprzedało nawet jednego pojazdu od 3 miesięcy! Od 3 miesięcy. To oznacza nie tyle, że rynek spowolnił, co dosłownie zatrzymał się. Sprzedaż stanęła i raczej szybko trend ten może się nie odwrócić. Powód? To oczywiście inflacja i drożyzna także na rynku aut używanych. To jednak nie koniec, bo jest też i niepewność ekonomiczna oraz problemy z kredytami.

Ważne

Dziś nie każdy ma zdolność kredytową. A nawet jeżeli ktoś ją ma, może nie wytrzymać kwartalnych podwyżek raty. To sytuacja katastrofalna. Polacy od czasu wprowadzenia 500+ chętnie kupowali bowiem używane auta na kredyt.

Sprowadzamy coraz starsze auta używane. To źle!

Rosnące ceny na rynku wtórnym w porównaniu z malejącym popytem sprawia, że handlarze aut muszą wrócić do starych metod. Aby potęgować zysk na każdym sprzedanym aucie (bo każda transakcja jest na wagę złota), w pierwszej kolejności przywożą do kraju samochody coraz starsze. Jak informuje Samar, średni wiek importowanych aut w pierwszym miesiącu roku wyniósł 12,92 roku. A kupowanie coraz starszych samochodów to dopiero początek. Bo przecież handlarze na dobre nie zapomnieli jeszcze wszystkich swoich sztuczek pozwalających na podnoszenie zysku.

REKLAMA

Importowane do Polski samochody używane są ponownie bardziej zużyte, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To z pewnością nie jest dobra wiadomość dla polskiego rynku samochodów używanych, ponieważ importowane pojazdy są najczęściej przedmiotem różnych manipulacji, zwłaszcza podkręcania licznika, fałszowania roku produkcji czy ukrywania poważnych uszkodzeń po poważnych wypadkach – powiedziała Karolína Topolová, prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupujesz samochód? Mocno negocjuj i jeszcze mocniej sprawdzaj auto

Paradoksalnie wniosek płynący z takiej sytuacji może być jeden. I wbrew pozorom jest on pozytywny dla kupującego. Każdy, kto w tak trudnej sytuacji rynkowej, zdecyduje się na zakup auta od handlarza, ma spore pole do popisu. Gotówka z pewnością zachęci sprzedającego do szerzej zakrojonych negocjacji i stanie się asem w rękawie. Mimo wszystko kluczowe jest jednak to, aby dokładniej niż jeszcze kilka miesięcy temu sprawdzić oglądane auto. Bo handlarz skory do obniżania ceny wcale nie musi być handlarzem zdesperowanym. Obniżka może być celowa.

Zobacz również: Sprawdzenie auta i jego dokumentów przed zakupem

Skąd sprowadzamy samochody do Polski?

W informacji dotyczącej ilości sprowadzanych do Polski samochodów, jedno tak naprawdę dziwić nie może. Mowa o zestawieniu krajów, z których używane auta najczęściej trafiają nad Wisłę. Lista z biegiem lat prawie się nie zmienia. I tak naprawdę najbardziej licząca się jest pierwsza piątka.

  • Niemcy - 31 025 szt. (-9,5 proc.)
  • Francja - 7 314 szt. (1,1 proc.)
  • Belgia - 3 756 szt. (-3,1 proc.)
  • Holandia - 3 344 szt. (16,5 proc.)
  • Stany Zjednoczone - 2 664 szt. (9,6 proc.)

Ciekawostki? Ściągamy samochody nie tylko z Niemiec, Francji czy USA, ale także z Czech, Słowacji czy Japonii. Import w przypadku dwóch ostatnich krajów nie wygląda jednak imponująco. Z Słowacji ściągnęliśmy w styczniu 2023 roku tylko 74 auta. Z Japonii 82 sztuki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA