REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emisja CO2 samochodów – które auta spełniają wymogi?

REKLAMA

REKLAMA

Rynek motoryzacyjny w Europie czeka prawdziwa rewolucja. Już za dwa lata zaczną obowiązywać nowe limity emisji CO2 i spalin przez samochody, na których zyskają ci producenci, którzy inwestują w nowoczesne samochody i nowości technologiczne, w szczególności niskoemisyjne napędy. Koncerny, które nie mają wystarczających osiągnięć w rozwoju technologii chroniących wyeksploatowane środowisko, czekają poważne problemy. Od 2021 roku jeszcze bardziej wzrośnie znaczenie samochodów hybrydowych oraz innych niskoemisyjnych rozwiązań.

Do 2021 roku średnia emisja CO2 wszystkich nowych samochodów musi zmieścić się w limicie 95 g/km. To o 24,7 g/km mniej niż wyniosła średnia emisji 11 największych producentów, którzy sprzedali na europejskim rynku w 2018 roku powyżej 300 000 samochodów. O tym, jak trudno producentom będzie osiągnąć wymagane limity, świadczy fakt, że w ubiegłym roku średnia emisja samochodów sprzedanych w Europie wzrosła, zamiast spadać.

REKLAMA

REKLAMA

Producenci przewidują, że nowe limity mogą spowodować wzrost cen samochodów – w szczególności tych najmniejszych. Wynika to z tego, że limity dla małych aut są jeszcze bardziej wyśrubowane, a wprowadzenie do nich nowych technologii obniżających spalanie, takich jak napęd hybrydowy, spowoduje wzrost ceny znacznie bardzie odczuwalny dla nabywców tych samochodów niż dla klientów wybierających większe i droższe auta. Alternatywą jest rezygnacja ze sprzedaży najmniejszych aut lub wysokie kary.

W dobrej sytuacji są ci producenci, którzy już od dawna rozwijają niskoemisyjne technologie, takie jak napęd hybrydowy czy elektryczny (na baterie lub wodór). W 2018 roku średnia emisja samochodów największego producenta hybryd, Toyoty, była tylko o 7,8 g/km wyższa od limitu na 2021 rok. Toyota od ponad dwóch dekad rozwija technologię hybrydową i do dziś wprowadziła ją do większości swoich europejskich modeli. Obecnie hybrydy stanowią już ponad 50% sprzedaży japońskiego producenta w Europie.

Nissan Group, producent elektrycznego Leafa, musi do 2021 roku obniżyć średnią emisję nowych samochodów o 19 g/km. Pozostali więksi producenci w ciągu dwóch lat powinni zredukować emisję sprzedawanych przez siebie aut o ponad 20–35 g/km. Przed grupą Fiat Chrysler stoi największe wyzwanie – konieczność ograniczenia emisji aż o 35,5 g/km. Problem polega na tym, że nie wystarczy opracować i wprowadzić do salonów samochody z niskoemisyjnym napędem. Muszą być one jeszcze na tyle atrakcyjne oraz przystępne cenowo, żeby klienci chcieli je kupować. A to jak dotąd udało się tak naprawdę nielicznej grupie producentów, na czele których stoi Toyota z dotychczasową całkowitą sprzedażą ponad 13 milionów hybryd.

REKLAMA

Zmniejszenie emisji spalin dzięki korzystaniu z aut hybrydowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Technologia hybrydowa to sposób na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin bez zmiany przyzwyczajeń – wystarczy tankować zwykłe paliwo i nie trzeba podłączać samochodu do ładowarki, by móc korzystać z bezemisyjnej jazdy na samym silniku elektrycznym.

Samochody hybrydowe oszczędzają paliwo i emitują mniej dwutlenku węgla do atmosfery dzięki systemowi odzyskiwania energii z hamowania, który zwiększa wydajność napędu. Odzyskana energia może być ponownie wykorzystana do napędzania auta lub może zasilić urządzenia takie jak klimatyzacja, które – jak wiadomo – zauważalnie zwiększają zużycie paliwa przez konwencjonalny samochód.

Badania wielu ośrodków naukowych, takich jak Uniwersytet Rzymski czy Politechnika Krakowska wykazały, że pełne hybrydy Toyoty poruszają się w mieście na samym silniku elektrycznym – a zatem bez emisji spalin – przez połowę czasu jazdy i pokonanego dystansu. To sprawia, że hybrydy można uznać za auta półelektryczne, które jednak nie powodują uciążliwości związanych z podłączaniem do ładowarki czy niepokojem o zasięg. Układ hybrydowy automatycznie dba o optymalne wykorzystanie mocy silnika spalinowego i elektrycznego oraz energii zmagazynowanej w baterii trakcyjnej.

Napęd hybrydowy a ochrona środowiska

O wpływie samochodu hybrydowego na ochronę środowiska decyduje nie tylko jego ekonomiczność i poziom emisji podczas jazdy, ale także proces produkcji i utylizacji baterii. Możliwości ich produkcji są obecnie ograniczone ze względu na dostępność surowców. Dlatego właściwe wykorzystanie tych zasobów jest szczególnie ważne z punktu widzenia maksymalnego ograniczenia emisji CO2.

Jak wynika z najnowszego raportu brytyjskiej firmy badawczej Emissions Analytics, najbardziej efektywnym sposobem redukcji emisji powodowanej przez samochody w przewidywalnej przyszłości jest masowa sprzedaż hybryd. Samochody w pełni elektryczne, które wciąż stanowią niszę na rynku, nie zapewnią światu tak szybkiego efektu redukcji emisji gazów cieplarnianych jak hybrydy. Eksperci z Emissions Analytics ustalili, że samochody hybrydowe oferują największą redukcję CO2 w przeliczeniu na kWh ze wszystkich zelektryfikowanych aut. W przypadku pełnych hybryd stosunek redukcji CO2 na określonym dystansie do pojemności baterii wyniósł 50,5 g/km/kWh, podczas gdy wyposażone w duże baterie samochody elektryczne redukują CO2 o 3,5 g/km/kWh, czyli 14 razy mniej efektywnie. Wynika to z tego, że żeby zapewnić wystarczającą dynamikę oraz zasięg, samochody elektryczne muszą dysponować bardzo dużymi bateriami, zawierającymi sporo cennych surowców, zaś autom hybrydowym wystarczy niewielki akumulator.

Zużyte baterie trakcyjne zelektryfikowanych samochodów hybrydowych mogą usprawnić działanie systemów energetycznych. Akumulatory, które już są za słabe do zasilania samochodów, wciąż mają wystarczającą pojemność, by służyć do celów stacjonarnego magazynowania energii. Masowe wykorzystanie ich do tego celu pozwoli ograniczyć marnowanie prądu w systemie energetycznym, który cały czas musi wprowadzać do sieci więcej energii, niż wynosi maksymalne zapotrzebowanie, bo inaczej może dojść do blackoutu. Gdyby niewykorzystaną energię można było magazynować, nie trzeba by było zużywać tyle paliw kopalnych do produkcji energii, a ponadto ułatwiłoby to zarządzanie systemem, w którym coraz większe znaczenie zyskują źródła odnawialne, takie jak wiatr czy słońce.

Nawet całkowicie wyeksploatowane baterie litowo-jonowe czy niklowo-wodorkowe są cennym źródłem materiałów, dlatego poddaje się je recyclingowi. Wiele koncernów i ośrodków badawczych nieustannie pracuje nad udoskonalaniem procesów odzyskiwania surowców z akumulatorów, aby móc je ponownie wykorzystać oraz zmniejszyć wpływ motoryzacji na środowisko.

Bądź świadomym kierowcą, wybierz auto z napędem hybrydowym

Zużycie paliwa i normy emisji spalin to ważny czynnik przy wyborze auta, ale przecież niejedyny. Liczą się także właściwości jezdne, komfort, nowe technologie, niezawodność i koszty serwisu oraz trzymanie wartości. Na szczęście oferta samochodów hybrydowych w Polsce jest już na tyle bogata, że jest w czym wybierać. Obejmuje niemal wszystkie segmenty i rodzaje samochodów, więc każdy może wybrać auto dostosowane do swoich potrzeb i upodobań.

Jak działa napęd hybrydowy? Silnik w układzie hybrydowym to najczęściej niewysilona, wolnossąca jednostka o prostej, trwałej konstrukcji, która dodatkowo zyskuje jeszcze większą żywotność dzięki wsparciu silnika elektrycznego. Dzięki temu wybór samochodu hybrydowego to sposób na trwałe, bezawaryjne auto. Zaletą napędu hybrydowego jest prostota konstrukcji i stosunkowo mało ruchomych części – nie ma skrzyni biegów, rozrusznika, alternatora oraz pasków klinowych. Przekładnia planetarna ma o wiele prostszą i bardziej niezawodną konstrukcję od dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów.

Advertisement
Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA