REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emisja CO2 samochodów – które auta spełniają wymogi?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Rynek motoryzacyjny w Europie czeka prawdziwa rewolucja. Już za dwa lata zaczną obowiązywać nowe limity emisji CO2 i spalin przez samochody, na których zyskają ci producenci, którzy inwestują w nowoczesne samochody i nowości technologiczne, w szczególności niskoemisyjne napędy. Koncerny, które nie mają wystarczających osiągnięć w rozwoju technologii chroniących wyeksploatowane środowisko, czekają poważne problemy. Od 2021 roku jeszcze bardziej wzrośnie znaczenie samochodów hybrydowych oraz innych niskoemisyjnych rozwiązań.

Do 2021 roku średnia emisja CO2 wszystkich nowych samochodów musi zmieścić się w limicie 95 g/km. To o 24,7 g/km mniej niż wyniosła średnia emisji 11 największych producentów, którzy sprzedali na europejskim rynku w 2018 roku powyżej 300 000 samochodów. O tym, jak trudno producentom będzie osiągnąć wymagane limity, świadczy fakt, że w ubiegłym roku średnia emisja samochodów sprzedanych w Europie wzrosła, zamiast spadać.

REKLAMA

REKLAMA

Producenci przewidują, że nowe limity mogą spowodować wzrost cen samochodów – w szczególności tych najmniejszych. Wynika to z tego, że limity dla małych aut są jeszcze bardziej wyśrubowane, a wprowadzenie do nich nowych technologii obniżających spalanie, takich jak napęd hybrydowy, spowoduje wzrost ceny znacznie bardzie odczuwalny dla nabywców tych samochodów niż dla klientów wybierających większe i droższe auta. Alternatywą jest rezygnacja ze sprzedaży najmniejszych aut lub wysokie kary.

W dobrej sytuacji są ci producenci, którzy już od dawna rozwijają niskoemisyjne technologie, takie jak napęd hybrydowy czy elektryczny (na baterie lub wodór). W 2018 roku średnia emisja samochodów największego producenta hybryd, Toyoty, była tylko o 7,8 g/km wyższa od limitu na 2021 rok. Toyota od ponad dwóch dekad rozwija technologię hybrydową i do dziś wprowadziła ją do większości swoich europejskich modeli. Obecnie hybrydy stanowią już ponad 50% sprzedaży japońskiego producenta w Europie.

Nissan Group, producent elektrycznego Leafa, musi do 2021 roku obniżyć średnią emisję nowych samochodów o 19 g/km. Pozostali więksi producenci w ciągu dwóch lat powinni zredukować emisję sprzedawanych przez siebie aut o ponad 20–35 g/km. Przed grupą Fiat Chrysler stoi największe wyzwanie – konieczność ograniczenia emisji aż o 35,5 g/km. Problem polega na tym, że nie wystarczy opracować i wprowadzić do salonów samochody z niskoemisyjnym napędem. Muszą być one jeszcze na tyle atrakcyjne oraz przystępne cenowo, żeby klienci chcieli je kupować. A to jak dotąd udało się tak naprawdę nielicznej grupie producentów, na czele których stoi Toyota z dotychczasową całkowitą sprzedażą ponad 13 milionów hybryd.

Zmniejszenie emisji spalin dzięki korzystaniu z aut hybrydowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Technologia hybrydowa to sposób na obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin bez zmiany przyzwyczajeń – wystarczy tankować zwykłe paliwo i nie trzeba podłączać samochodu do ładowarki, by móc korzystać z bezemisyjnej jazdy na samym silniku elektrycznym.

Samochody hybrydowe oszczędzają paliwo i emitują mniej dwutlenku węgla do atmosfery dzięki systemowi odzyskiwania energii z hamowania, który zwiększa wydajność napędu. Odzyskana energia może być ponownie wykorzystana do napędzania auta lub może zasilić urządzenia takie jak klimatyzacja, które – jak wiadomo – zauważalnie zwiększają zużycie paliwa przez konwencjonalny samochód.

Badania wielu ośrodków naukowych, takich jak Uniwersytet Rzymski czy Politechnika Krakowska wykazały, że pełne hybrydy Toyoty poruszają się w mieście na samym silniku elektrycznym – a zatem bez emisji spalin – przez połowę czasu jazdy i pokonanego dystansu. To sprawia, że hybrydy można uznać za auta półelektryczne, które jednak nie powodują uciążliwości związanych z podłączaniem do ładowarki czy niepokojem o zasięg. Układ hybrydowy automatycznie dba o optymalne wykorzystanie mocy silnika spalinowego i elektrycznego oraz energii zmagazynowanej w baterii trakcyjnej.

Napęd hybrydowy a ochrona środowiska

O wpływie samochodu hybrydowego na ochronę środowiska decyduje nie tylko jego ekonomiczność i poziom emisji podczas jazdy, ale także proces produkcji i utylizacji baterii. Możliwości ich produkcji są obecnie ograniczone ze względu na dostępność surowców. Dlatego właściwe wykorzystanie tych zasobów jest szczególnie ważne z punktu widzenia maksymalnego ograniczenia emisji CO2.

Jak wynika z najnowszego raportu brytyjskiej firmy badawczej Emissions Analytics, najbardziej efektywnym sposobem redukcji emisji powodowanej przez samochody w przewidywalnej przyszłości jest masowa sprzedaż hybryd. Samochody w pełni elektryczne, które wciąż stanowią niszę na rynku, nie zapewnią światu tak szybkiego efektu redukcji emisji gazów cieplarnianych jak hybrydy. Eksperci z Emissions Analytics ustalili, że samochody hybrydowe oferują największą redukcję CO2 w przeliczeniu na kWh ze wszystkich zelektryfikowanych aut. W przypadku pełnych hybryd stosunek redukcji CO2 na określonym dystansie do pojemności baterii wyniósł 50,5 g/km/kWh, podczas gdy wyposażone w duże baterie samochody elektryczne redukują CO2 o 3,5 g/km/kWh, czyli 14 razy mniej efektywnie. Wynika to z tego, że żeby zapewnić wystarczającą dynamikę oraz zasięg, samochody elektryczne muszą dysponować bardzo dużymi bateriami, zawierającymi sporo cennych surowców, zaś autom hybrydowym wystarczy niewielki akumulator.

Zużyte baterie trakcyjne zelektryfikowanych samochodów hybrydowych mogą usprawnić działanie systemów energetycznych. Akumulatory, które już są za słabe do zasilania samochodów, wciąż mają wystarczającą pojemność, by służyć do celów stacjonarnego magazynowania energii. Masowe wykorzystanie ich do tego celu pozwoli ograniczyć marnowanie prądu w systemie energetycznym, który cały czas musi wprowadzać do sieci więcej energii, niż wynosi maksymalne zapotrzebowanie, bo inaczej może dojść do blackoutu. Gdyby niewykorzystaną energię można było magazynować, nie trzeba by było zużywać tyle paliw kopalnych do produkcji energii, a ponadto ułatwiłoby to zarządzanie systemem, w którym coraz większe znaczenie zyskują źródła odnawialne, takie jak wiatr czy słońce.

Nawet całkowicie wyeksploatowane baterie litowo-jonowe czy niklowo-wodorkowe są cennym źródłem materiałów, dlatego poddaje się je recyclingowi. Wiele koncernów i ośrodków badawczych nieustannie pracuje nad udoskonalaniem procesów odzyskiwania surowców z akumulatorów, aby móc je ponownie wykorzystać oraz zmniejszyć wpływ motoryzacji na środowisko.

Bądź świadomym kierowcą, wybierz auto z napędem hybrydowym

Zużycie paliwa i normy emisji spalin to ważny czynnik przy wyborze auta, ale przecież niejedyny. Liczą się także właściwości jezdne, komfort, nowe technologie, niezawodność i koszty serwisu oraz trzymanie wartości. Na szczęście oferta samochodów hybrydowych w Polsce jest już na tyle bogata, że jest w czym wybierać. Obejmuje niemal wszystkie segmenty i rodzaje samochodów, więc każdy może wybrać auto dostosowane do swoich potrzeb i upodobań.

Jak działa napęd hybrydowy? Silnik w układzie hybrydowym to najczęściej niewysilona, wolnossąca jednostka o prostej, trwałej konstrukcji, która dodatkowo zyskuje jeszcze większą żywotność dzięki wsparciu silnika elektrycznego. Dzięki temu wybór samochodu hybrydowego to sposób na trwałe, bezawaryjne auto. Zaletą napędu hybrydowego jest prostota konstrukcji i stosunkowo mało ruchomych części – nie ma skrzyni biegów, rozrusznika, alternatora oraz pasków klinowych. Przekładnia planetarna ma o wiele prostszą i bardziej niezawodną konstrukcję od dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów.

Advertisement
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA