Autobusy Toyoty zasilane wodorem wchodzą do sprzedaży!
REKLAMA
REKLAMA
Wodorowe autobusy od Toyoty
W przyszłym roku Biuro Transportu władz Tokio zakupi do swojego parku pojazdów dwa autobusy wodorowe Toyoty. Będzie to sposobność dla japońskiego koncernu do zintensyfikowania działań na rzecz zwiększenia świadomości Japończyków na temat korzyści z wykorzystywania pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w transporcie publicznym. Sprzedaż nowego pojazdu zostanie zwiększona w 2018 roku, aby przed rozpoczęciem Igrzysk Olimpijskich osiągnąć liczbę 100 wodorowych autobusów, wożących pasażerów na regularnych trasach komunikacji miejskiej. Większość nowych pojazdów trafi do floty autobusowej tokijskiej metropolii.
REKLAMA
Zobacz też: Autobusy hybrydowe w Częstochowie
Podczas opracowywania autobusu FC Bus Toyota skorzystała z doświadczenia zdobytego dzięki współpracy z Hino Motors, producentem autobusów i pojazdów ciężarowych należącym do Toyota Group. System ogniw paliwowych Toyoty (Toyota Fuel Cell System, TFCS1) został pierwotnie opracowany z myślą o debiutującej w 2014 roku Toyocie Mirai, a następnie dostosowany do potrzeb większego pojazdu. Autobusy Toyota FC Bus przeszły wielokrotne testy drogowe, których celem było sprawdzenie praktycznych aspektów ich użytkowania w systemie transportu publicznego wielkiego miasta. Pojazdy wykorzystujące technologię ogniw paliwowych przynoszą wiele korzyści swoim użytkownikom, społeczeństwu i środowisku naturalnemu. Napęd na ogniwa paliwowe Toyoty wyróżnia się znacznie większą wydajnością energetyczną w porównaniu z silnikami spalinowymi. Jednocześnie nie emituje żadnych spalin, a jedynie parę wodną, przyczyniając się do ograniczenia skażenia powietrza w mieście i do ochrony środowiska.
Autobusy FC będą pełniły ważną funkcję w polityce bezpieczeństwa japońskich miast. Toyota zamontowała w nich system produkcji energii o dużej pojemności na potrzeby zewnętrznych odbiorników. Toyota FC Bus dostarcza maksymalnie 9 kW mocy i 235 kWh2 energii, może być zatem wykorzystywana jako źródło energii w sytuacjach kryzysowych, m.in. do zasilania miejsc ewakuacji ludności czy centrów zarządzania kryzysowego.
Zobacz też: Elektryczny Solaris Urbino 12 Autobusem Roku 2017
W 2014 roku firma wprowadziła na rynek napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi sedana Mirai. W krótkim czasie Toyota zebrała kilka tysięcy zamówień na ten rewolucyjny pojazd od klientów indywidualnych, biznesowych oraz instytucjonalnych. Japoński koncern inwestuje w rozwój kolejnych produktów napędzanych wodorem – autobusów i wózków widłowych, nowych modeli aut osobowych oraz stacjonarnych agregatów wykorzystujących ogniwa paliwowe do zasilania domów i biur. Toyota współpracuje z inwestorami prywatnymi oraz władzami lokalnymi i państwowymi w wielu krajach na rzecz rozbudowy infrastruktury produkcji i dystrybucji wodoru, opartych na odnawialnych źródłach energii. W ten sposób japoński koncern dąży do realizacji idei społeczeństwa wodorowego.
Dane techniczneg hybrydowego autobusa Toyota FC Bus
Pojazd |
Długość / szerokość / wysokość |
10 525 / 2 490 / 3 340 mm |
Liczba miejsc (miejsca siedzące + stojące + kierowca) |
77 (26+50+1) |
|
Zestaw ogniw paliwowych |
Nazwa |
Toyota FC Stack |
Typ |
Ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym |
|
Moc maksymalna |
114 kW × 2 zestawy (155 KM ×2) |
|
Silnik |
Typ |
Synchronizatory AC |
Moc maksymalna |
113 kW × 2 zestawy (154 KM × 2) |
|
Maksymalny moment obrotowy |
335 Nm× 2 |
|
Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru |
Liczba zbiorników |
10 |
Ciśnienie wodoru |
70 MPa (około 700 barów) |
|
Procentowe stężenie wagowe |
||
Wewnętrzna pojemność zbiorników |
600 l |
|
Akumulatory |
Typ |
Niklowo-wodorkowy |
System zasilania zewnętrznych odbiorników energii o wysokiej pojemności |
Moc maksymalna |
9 kW |
Pojemność energetyczna |
235 kWh |
1System ogniw paliwowych Toyoty łączy technologię hybrydową z technologią wodorowych ogniw paliwowych oraz z wysokociśnieniowymi zbiornikami wodoru.
2Po konwersji DC/AC we wzmacniaczu napięcia. Pojemność energetyczna zależy od wydajności wzmacniacza napięcia, ilości dostępnego wodoru i zapotrzebowania na energię.
Źródło: materiały prasowe Toyota
REKLAMA
REKLAMA