REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SUV-y z napędem hybrydowym - przegląd rynku

Mitsubishi Outlander PHEV - SUV z napędem hybrydowym, jeden z pierwszych na rynku!
Mitsubishi Outlander PHEV - SUV z napędem hybrydowym, jeden z pierwszych na rynku!
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Napęd hybrydowy coraz częściej spotkać można w autach typu SUV. Z uwagi na restrykcyjne normy emisji spalin wypiera on bowiem jednostki wysokoprężne. Które popularne SUV-y są obecnie wyposażone w napęd hybrydowy?

SUV napędzany energią elektryczną i spalinową

Silniki hybrydowe przeżywają prawdziwy renesans. Pojawiają się w coraz większej ilości modeli i biją rekordy sprzedaży. Od samego początku zdecydowanym liderem tego rynku jest Toyota. W 19 lat sprzedała ponad 9 milionów pojazdów wyposażonych w jednostkę spalinowo-elektryczną. Wzrost sprzedaży hybryd dotyczy całego świata, a w szczególności Europy. W Polsce co roku zwiększa się o kilkadziesiąt procent. Kierowcy z Kraju nad Wisłą przestali bać się nowoczesnej technologii, dzięki czemu mogą się cieszyć motoryzacją wprost z XXI wieku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Toyota chce uczyć w szkołach budowania samochodów hybrydowych

- Tylko w styczniu i lutym tego roku Toyota sprzedała ponad tysiąc samochodów o napędzie hybrydowym. To wynik, którego nigdy wcześniej nie udało się osiągnąć i który oznacza wzrost na poziomie prawie 42 procent. Poza tym to osiągnięcie, które stawia nasz kraj na ważnej pozycji nie tylko w Europie Wschodniej, ale i całej Europie - wyjaśnia Mirosław Sochacki, Corporate Sales Manager w Toyota Motor Poland – Coraz więcej firm sięga po technologię hybrydową wprowadzając do swoich flot samochody z takim właśnie napędem. Kupujący doceniają w nich nie tylko komfort, bezpieczeństwo oraz szeroką gamę modelową, ale również niższe kwoty całkowitej eksploatacji. Już dzisiaj jeden na cztery Aurisy ma pod maską silnik benzynowy połączony z elektrycznym. A w segmencie SUV-ów sytuacja wygląda jeszcze lepiej. Polski oddział Toyoty przewiduje, że udział hybrydowej wersji w sprzedaży RAV4 osiągnie aż 50 procent. Taki wynik osiągnął w 2015 roku Lexus modelem RX. W przypadku modelu NX odsetek był jeszcze wyższy i wyniósł 56 procent.

- Rosnącą wartością samochodów hybrydowych jest nie tylko popularność wśród klientów prywatnych. Do eko-aut przekonują się też floty. Małe i duże firmy doceniają realne korzyści, które przynosi eksploatacja. Mowa chociażby o tym, że połączenie motoru benzynowego i elektrycznego pozwala zdecydowanie obniżyć wyniki spalania, a ponadto za sprawą niskiego wskaźnika awaryjności przenosi się na niskie koszty eksploatacji. Klienci biznesowi cenią w hybrydach jeszcze jedno - wysoką wartość odsprzedaży – dodaje Mirosław Sochacki z Toyota Motor Poland.

REKLAMA

Toyota RAV4 Hybrid

RAV4 jest najnowszym modelem hybrydowym w gamie Toyoty. Auto oferuje układ powstały z połączenia 2,5-litrowego, rzędowego silnika benzynowego i jednego lub dwóch agregatów elektrycznych. Ilość motorów zasilanych prądem zależy od rodzaju napędu. Przy napędzie przedniej osi jest jeden, a 4x4 dwa. Drugi z elektryków pracuje bezpośrednio przy tylnej osi, przez co inżynierowie nie musieli montować np. mostu oraz zaoszczędzili przestrzeń i masę. Toyota RAV4 Hybrid ma 197 koni mechanicznych i przyspiesza do pierwszej setki w 8,3 sekundy. To bardzo dobry wynik na tle konkurentów takich jak Mitsubishi Outlander PHEV. Do tego ze spalaniem na poziomie 5,1 litra benzyny jest w stanie pokonać prawie 1100 kilometrów bez tankowania!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Toyota RAV4 Hybrid AWD

Toyota

Toyota

Zobacz też: Hybrydowy SUV: Toyota RAV4 Hybrid AWD

Oferta rynkowa hybrydowej RAV4 wygląda następująco: podstawowa wersja jest wyceniona na 134 900 złotych. Mowa oczywiście o modelu przednionapędowy. Wersja E-FOUR jest droższa o 10 tysięcy złotych. Wyposażenie podstawowe obejmuje 7 poduszek powietrznych, tylne światła wykonane w technologii LED, czujnik deszczu i zmierzchu, tempomat, sportowe fotele, kierownicę obszytą skórą Nappa, 18-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację oraz 7-calowy system multimedialny z 6 głośnikami, Bluetooth i kamerą cofania.

W ramach oferty specjalnej kupujący bez dopłaty otrzymuje dodatkowo reflektory Bi-LED, inteligentny kluczyk, elektrycznie unoszoną klapę bagażnika i pakiet VIP zawierający czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz nawigację satelitarną.

Lexus RX 450h

Lexus RX jest pierwszym SUV-em na świecie, który otrzymał silnik hybrydowy. W ciągu ostatnich trzech generacji wiele spraw się jednak zmieniło - i nie mówimy wyłącznie o stylizacji. Pod maskę auta trafia 3,5-litrowy benzyniak V6 pracujący w cyklu Atkinsona. Ten współpracuje z dwoma agregatami elektrycznymi, które są rozmieszczone przy poszczególnych osiach i jednocześnie tworzą elektroniczny napęd na cztery koła. 313-konny przygotowany układ rozpędza Lexusa RX do setki w 7,7 sekundy. Spalanie w mieście wynosi zaledwie 5,3 litra benzyny - warto zaznaczyć, że auto nie jest lekkie i waży 2100 kilogramów! System E-FOUR ma szereg zalet. Nie trzeba montować wału napędowego, co zwiększa ilość przestrzeni wewnątrz i upraszcza budowę. Poza tym silnik napędzający tylne koła korzysta tylko z tej energii, którą odbierze w trakcie hamowania. A to oznacza, że jego praca jest w 100-procentach darmowa.

Test Lexus RX200t

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Lexus RX200t

Bazowa wersja Lexusa RX 450h kosztuje 304 400 złotych. Lepiej jednak spojrzeć nieco wyżej do cennika. Warto wybrać model Elegance, który normalnie jest wyceniany na 348 900 złotych. Po rabacie specjalnym oferowanym obecnie przez japońską firmę cena maleje do zaledwie 318 900 złotych. Za tę kwotę kierowca otrzyma elektryczną regulację foteli z pamięcią, inteligentny kluczyk, alarm z lokalizacją GPS, aktywny tempomat, reflektory z przodu i z tyłu wykonane w technologii LED oraz 20-calowe felgi. Standardem jest też system multimedialny z 8-calowym ekranem, 9-głośnikami Pioneer, Bluetooth i nawigacją.

Lexus RX to też bezpieczeństwo. W ramach pakietu Safety Japończycy wyposażają SUV-a w 10 poduszek powietrznych, system alarmujący w razie opuszczenia pasa ruchu, rozpoznawania znaków drogowych, doświetlania zakrętów, ochrony przeciwuderzeniowej, wykrywający zmęczenie kierowcy i monitorujący spadki ciśnienia w oponach.

Mercedes GLE 500 e 4MATIC

Jednym z konkurentów dla Lexusa RX jest Mercedes GLE 500 e 4MATIC. Niemcy złożyli układ hybrydowy z 3-litrowej, podwójnie doładowanej V-szóstki i motoru elektrycznego. W ten sposób uzyskali 442 konie mechaniczne mocy i 650 Nm momentu obrotowego. Uzupełnieniem jednostki jest duża bateria. Dzięki niej w trybie elektrycznym pojazd jest w stanie pokonać nawet 30 kilometrów przy prędkości nawet 120 km/h. SUV z gwiazdą na masce osiąga pierwszą setkę w 5,3 sekundy oraz spala zaledwie 3,7 litra benzyny. Należy jednak wspomnieć, że tak niskie spalanie jest realne, ale wyłącznie w pierwszych stu kilometrach, gdy działa elektryczne wspomaganie. Ile wynosi zapotrzebowanie na paliwo po wyłączeniu e-asystenta? Nietrudno wyliczyć, że powinno ono wynosić około 5,3 litra.

Mercedes-Benz GLE

Tomasz Korniejew

Inwestycja w Mercedesa GLE 500 e 4MATIC nie jest tania. Wersja bazowa auta kosztuje 354 tysiące złotych - to prawie 50 tysięcy więcej od Lexusa. Jeżeli niemiecki SUV zostanie doposażony tak jak RX w wersji Elegance, wartość transakcji podskoczy do 413 tysięcy złotych. To ponad 94 tysiące więcej od Japończyka.

Lexus NX 300h

Lexus RX ma mniejszego brata, który również występuje w wersji hybrydowej. NX o oznaczeniu 300h jest napędzany za pomocą 2,5-litrowego, 4-cylindrowego silnika benzynowego oraz jednego lub dwóch agregatów elektrycznych. Dwa pojawiają się przy napędzie na cztery koła E-FOUR. Całkowita moc układu to 197 koni mechanicznych. Lexus osiąga 100 km/h po 9,2 sekundy. Dobra dynamika nie przeszkadza jednak oszczędności. I w mieście, i poza miastem auto spala tylko 5 litrów benzyny. To oznacza że nie powinno się zaglądać na stację częściej niż co 1100 kilometrów.

Lexus NX 300h AWD

Lexus

Zobacz też: Test Lexus NX 300h AWD

Najtańszy Lexus NX 300h kosztuje 178 200 złotych. Jeżeli kupujący zamiast pakietu Elite wybierze Business, zyska zdecydowanie więcej. Auto standardowo jest warte 194 400 złotych. Przedstawiciele japońskiej marki są jednak w stanie udzielić obecnie specjalnego rabatu. Po ściągnięciu z faktury upustu o wartości 17 300 złotych, kupujący będzie musiał zapłacić tylko 177 100 złotych. To mniej niż model bazowy! Poziom wyposażenia Lexusa NX 300h Business jest wysoki. Standard stanowi czujnik deszczu i zmierzchu, tempomat, wszystkie lampy wykonane w technologii LED, alarm z czujnikiem wtargnięcia i lokalizacją GPS, podgrzewane przednie fotele, skórzana tapicerka, lusterko elektrochromatyczne i 17-calowe felgi aluminiowe. Nad bezpieczeństwem jazdy czuwa 8 poduszek powietrznych oraz system ostrzegania o niskim ciśnieniu powietrza w oponach i wspomagania podjazdu pod górę. System multimedialny składa się z 7-calowego ekranu, 8 głośników i technologii Bluetooth.

Mitsubishi Outlander PHEV

Sercem układu napędowego Mitsubishi Outlandera PHEV jest 2-litrowy silnik benzynowy. Prosta jednostka generuje 121 koni mechanicznych. Asystowaniem jednostce spalinowej zajmują się dwa agregaty elektryczne oraz akumulator o dużej pojemności. Każdy z motorów napędzanych prądem jest zamocowany przy innej osi. Przez to japoński SUV może się pochwalić elektrycznym napędem na cztery koła. Jednocześnie wyłącznie na sile energii elektrycznej Mitsubishi jest w stanie pokonać 52 kilometry.

Mitsubishi Outlander PHEV 2015

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Mitsubishi Outlander PHEV: SUV z napędem hybrydowym

Przez pierwsze sto kilometrów, gdy działa elektryczny wspomagacz, Outlander powinien spalić tylko 1,8 litra. Po wyczerpaniu zapasów w akumulatorach zapotrzebowanie na paliwo wzrośnie do 5,5 litra benzyny. Mitsubishi przyspiesza do pierwszej setki w 11 sekund. To o prawie 3 sekundy dużej niż hybrydowa Toyota RAV4. Niestety Mitsubishi Outlander PHEV nie należy do aut tanich. W polskim salonie należy zapłacić za auto 227 990 złotych. To ponad 93 tysiące złotych więcej od Toyoty RAV4 Hybrid. Na szczęście auto jest dobrze wyposażone. W standardzie Japończycy oferują m.in. 18-calowe obręcze aluminiowe, nawigację satelitarną, skórzaną tapicerkę, tempomat i 9-głośnikowy system audio. Outlander słabo wygląda na tle RAV-ki pod względem pakietu systemów bezpieczeństwa. SUV wyłącznie ostrzega o nagłym hamowaniu i niezamierzonej zmianie pasa ruchu, monitoruje ciśnienie w oponach, automatycznie ogranicza skutki kolizji czołowych oraz ma tempomat adaptacyjny.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA