Nowy Fiat Tipo – wrażenia z jazdy
REKLAMA
REKLAMA
Najnowszy sedan Fiata, model Tipo został zakwalifikowany do segmentu samochodów kompaktowych. Porównując wielkość nadwozia debiutanta do potencjalnych konkurentów, widać, że nowy Fiat zagospodarowuje segmentową niszę. Długość nadwozia Tipo sedan to 453,2 cm. Wysokość to 149,7 cm, a szerokość to 179,2 cm. Tym samym, pojazd jest dłuższy o 5 cm od Seata Toledo, o 10,5 cm dłuższy od Citroena C-Elysee, ale 12,6 cm krótszy od Opla Astry sedan. Rozstaw osi Tipo wynosi 263,6 cm.
REKLAMA
Zobacz też: Fiat Tipo sedan – który silnik i wersję wyposażenia wybrać?
Linia nadwozia nowego Fiata jest spójna, a sylwetka proporcjonalna. Nie odnosimy wrażenia, że producent chciał na siłę przepoczwarzyć zgrabnego hatchbacka w sedana z dużym bagażnikiem. W projekcie widać konsekwencję i co najważniejsze, nie wygląda tanio. Zwłaszcza przyozdobiony opcjonalnymi siedemnastocalowymi obręczami kół ze stopów lekkich.
Nowy Fiat Tipo – przedział pasażerski
Dobre wrażenie nie mija po zajęciu miejsca wewnątrz. Przestrzeni zarówno dla osób siedzących z przodu, jak i z tyłu jest pod dostatkiem. Cieszy design kokpitu. Wykończenie wyższych wersji wyposażeniowych nie pozostawia wiele do życzenia. Przyczepić się można jedynie do twardego plastiku, którym wykończono górne partie boczków drzwi. Bardzo miła w dotyku jest obszyta skórą kierownica. Choć zdajemy sobie sprawę, że podstawowe wersje mają deski rozdzielcze wykonane z twardego, a nie miękkiego tworzywa i plastikową kierownicę.
Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby i to nawet w przypadku, gdy przednie fotele zajmują rosłe osoby.
Bagażnik Tipo sedan ma objętość aż 520 l, co w zupełności wystarczy do spakowania na długie wakacje czteroosobowej rodziny.
Zobacz też: Fiat 500 Vintage '57 - powrót do korzeni
A długie podróże z pewnością uprzyjemni stosunkowo bogate wyposażenie. Już podstawowa wersja nowego Fiata, skomponowana specjalnie na polski rynek, nazwana Tipo, ma w wyposażeniu standardowym m.in. manualną klimatyzację, radioodtwarzacz oraz elektrycznie sterowane szyby przednie.
Za 800 zł można dokupić tempomat, który znacznie podnosi komfort podróżowania po drogach szybkiego ruchu.
Nowy Fiat Tipo – wrażenia z jazdy
W gamie napędowej pojazdu znalazły się cztery jednostki napędowe. Dwie benzynowe oraz dwie wysokoprężne (patrz tabela pod tekstem). Podstawowym źródłem napędu jest benzynowy silnik o pojemności 1,4 l, który rozwija moc maksymalną 95 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4500 obr./min. Co istotne, już podstawowa wersja jest dostępna standardowo z manualną, sześciobiegową przekładnią.
Według danych producenta 95 konny Tipo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 s oraz może się rozpędzić do 185 km/h.
Podczas prezentacji modelu mieliśmy okazję do krótkiej przejażdżki nowym sedanem Fiata, wyposażonym właśnie w podstawową, benzynową jednostkę, o pojemności 1,4 l.
M. in. dzięki niskiej masie pojazdu (1150 kg), dostępne pod maską 95 KM sprawnie napędza Tipo w ruchu miejskim. Auto jest żwawe i dobrze wyciszone nawet, gdy silnik pracuje na wyższych obrotach. Cieszy jakość tłumienia nierówności. Producent zastosował najprostsze rozwiązanie (z przodu McPherson, z tyłu belka skrętna), które w tej klasie pojazdów sprawdza się doskonale ale jednocześnie przyłożył się do pracy nad nastawem sztywności układu. W zestawieniu ze sztywnym nadwoziem dało to efekty zadowalające. Nowy Fiat bardzo sprawnie i cicho pochłania wszelkie nierówności nawierzchni, a nadwozie nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów. Krótka przejażdżka przebiegła w zaskakująco komfortowych warunkach.
Zobacz też: Najnowsza odsłona Fiata 124 Spider
Podsumowanie
REKLAMA
Trzeba przyznać, że Tipo debiutuje z przytupem. Podstawowa odmiana nowego modelu Fiata, wyposażona w manualną klimatyzację, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby z przodu i benzynowy silnik o mocy 95 KM (z sześciobiegową manualną przekładnią) kosztuje 42 600 zł. Wybierając najbogatszą odmianę Lounge, z tym samym silnikiem, będziemy musieli wydać 54 tys. zł. To wciąż atrakcyjna cena, jak za przestronne, bogato wyposażone auto z bagażnikiem o pojemności 520 l.
Najtańsza odmiana z silnikiem wysokoprężnym (1.3 Multijet/95 KM) kosztuje 52 600 zł. Chętni do nabycia wersji z automatyczną przekładnią i benzynowym silnikiem 1.6 E-Torq 16V o mocy 110 KM będą musieli wydać co najmniej 49 600 zł. A najbogatsza wersja wyposażeniowa napędzana najmocniejszym dostępnym silnikiem Diesla 1.6 Multijet 120 KM kosztuje 70 tys. zł.
Pierwsze spotkanie z Fiatem Tipo okazało się bardzo satysfakcjonujące. Potwierdzają je szybko rosnące zamówienia na ten model, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. W perspektywie najbliższego roku, półtora do sedana dołączą kolejne wersje nadwoziowe hatchback i kombi. A wtedy, Fiat ma szansę na dłużej powrócić na szczyt tabeli zestawiających sprzedaż nowych samochodów w Polsce.
Zobacz też: Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM
Nowy Fiat Tipo – cennik
WERSJA WYPOSAŻENIA | SILNIK i SKRZYNIA BIEGÓW | MOC (KM) | SKRZYNIA BIEGÓW | CENA PREMIEROWA BRUTTO |
TIPO | 1.4 16v | 95 | manualna: 6 + wsteczny | 42 600 zł |
1.6 E-Torq 16v AT6 | 110 | automatyczna: 6 + wsteczny | 49 600 zł | |
1.3 Multijet 16v | 95 | manualna: 5 + wsteczny | 52 600 zł | |
1.6 Multijet 16v | 120 | manualna: 6 + wsteczny | 58 600 zł | |
POP | 1.4 16v | 95 | manualna: 6 + wsteczny | 46 600 zł |
1.6 E-Torq 16v AT6 | 110 | automatyczna: 6 + wsteczny | 53 600 zł | |
1.3 Multijet 16v | 95 | manualna: 5 + wsteczny | 56 600 zł | |
1.6 Multijet 16v | 120 | manualna: 6 + wsteczny | 62 600 zł | |
EASY | 1.4 16v | 95 | manualna: 6 + wsteczny | 50 600 zł |
1.6 E-Torq 16v AT6 | 110 | automatyczna: 6 + wsteczny | 57 600 zł | |
1.3 Multijet 16v | 95 | manualna: 5 + wsteczny | 60 600 zł | |
1.6 Multijet 16v | 120 | manualna: 6 + wsteczny | 66 600 zł | |
LOUNGE | 1.4 16v | 95 | manualna: 6 + wsteczny | 54 000 zł |
1.6 E-Torq 16v AT6 | 110 | automatyczna: 6 + wsteczny | 61 000 zł | |
1.3 Multijet 16v | 95 | manualna: 5 + wsteczny | 64 000 zł | |
1.6 Multijet 16v | 120 | manualna: 6 + wsteczny | 70 000 zł |
Nowy Fiat Tipo – dane techniczne
BENZYNA | BENZYNA | DIESEL | DIESEL | |
1.4 95 KM MT | 1.6 110 KM AT6 | 1.3 Multjet 95 KM MT | 1.6 Multijet 120 KM MT | |
Silniki | ||||
Liczb. cylindrów, rozmieszczenie | 4, rzędowo | 4, rzędowo | 4, rzędowo | 4, rzędowo |
Średnica x skok (mm) | 72,0 x 84,0 | 77,0 x 85,8 | 69.6 x 82.0 | 79.5 x 80.5 |
Pojemność (cm3) | 1368 | 1598 | 1248 | 1598 |
Stopień sprężania | 11 ± 0,2 | 11,0 ± 0,15 | 16,8 (+0,2/-0,4) | 16,5 ± 0,4 |
Moc maks.: kW (KM) przy obr./min | 70 (95) / 6000 | 81 (110) / 5500 | 70 (95) / 3750 | 88 (120) / 3750 |
Maks. moment obrotowy: Nm przy obr./min | 127 / 4500 | 152 / 4500 | 200 / 1500 | 320 / 1750 |
Norma emisji spalin | Euro 6 | Euro 6 | Euro 6 | Euro 6 |
Przeniesienie napędu | ||||
Napęd | Przedni | Przedni | Przedni | Przedni |
Skrzynia biegów: ilość biegów | manualna 6 biegów + wsteczny |
automatyczna 6-biegowa + wsteczny |
manualna 5 biegów + wsteczny |
manualna 6 biegów + wsteczny |
Typ skrzyni | C514 - 6M | AWF6F25 6-Speed | C510 | C635 |
Układ kierowniczy | ||||
Wspomaganie kierownicy | elektryczne | elektryczne | elektryczne | elektryczne |
Średnica zawracania (m) | 10,93 | 10,93 | 10,93 | 10,93 |
Hamulce - T (tarczowe) - B (bębnowe) | ||||
Przód: średnica (mm) | Tarczowe: Ø284 x 22 | Tarczowe: Ø284 x 22 | Tarczowe: Ø284 x 22 | Tarczowe: Ø284 x 22 |
Tył: średnica (mm) | Bębnowe: Ø228 x 40 | Bębnowe: Ø228 x 40 | Bębnowe: Ø228 x 40 | Tarczowe: Ø251 x 10 |
Zawieszenie | ||||
Przednie | McPherson | McPherson | McPherson | McPherson |
Tylne | Belka skrętna | Belka skrętna | Belka skrętna | Belka skrętna |
Wymiary | ||||
Rozstaw osi (mm) | 2636 | 2636 | 2636 | 2636 |
Długość (mm) | 4532 | 4532 | 4532 | 4532 |
Wysokość (mm) | 1497 | 1497 | 1497 | 1497 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1542 / 1543 | 1542 / 1543 | 1542 / 1543 | 1542 / 1543 |
Szerokość bez lusterek (mm) | 1792 | 1792 | 1792 | 1792 |
Pojemność bagażnika (dm3) | 520 | 520 | 520 | 520 |
Szerokość / Głębokość / Wysokość bagażnika (mm) | 1000 / 1020 / 615 | 1000 / 1020 / 615 | 1000 / 1020 / 615 | 1000 / 1020 / 615 |
Zwis przedni/ tylny (mm) | 893/1003 | 893/1003 | 893/1003 | 893/1003 |
Koła i opony | 195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 |
195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 |
195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 |
195/65 R15 205/55 R16 225/45 R17 |
Masy | ||||
Masa pojazdu gotowego do jazdy (kg) | 1225 | 1280 | 1280 | 1345 |
Masa własna (kg) | 1150 | 1205 | 1205 | 1270 |
Masa przyczepy ciągniętej hamowanej (kg) | 1200 | 800 | 1200 | 1200 |
Ładowność (kg) | 500 | 500 | 500 | 500 |
Poj. zbiornika paliwa (litry) | 45 | 45 | 45 | 45 |
Osiągi | ||||
Prędkość maks. (km/h) | 185 | 192 | 180 | 199 |
Przyspieszenie. (sek.): 0 ÷ 100 km/h | 11,5 | 11,2 | 11,7 | 9,7 |
Zużycie paliwa (l/100km) | ||||
Zużycie paliwa w cyklu miejskim | 7,7 | 8,5 | 5,2 | 5,2 |
Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim | 4,6 | 5,0 | 3,5 | 3,6 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym | 5,7 | 6,3 | 4,1 | 4,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 133 | 146 | 108 | 110 |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.