REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Fiat Tipo – wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!

Najnowszy sedan Fiata, model Tipo został zakwalifikowany do segmentu samochodów kompaktowych. Porównując wielkość nadwozia debiutanta do potencjalnych konkurentów, widać, że nowy Fiat zagospodarowuje segmentową niszę. Długość nadwozia Tipo sedan to 453,2 cm. Wysokość to 149,7 cm, a szerokość to 179,2 cm. Tym samym, pojazd jest dłuższy o 5 cm od Seata Toledo, o 10,5 cm dłuższy od Citroena C-Elysee, ale 12,6 cm krótszy od Opla Astry sedan. Rozstaw osi Tipo wynosi 263,6 cm.

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Tipo sedan – który silnik i wersję wyposażenia wybrać?

Linia nadwozia nowego Fiata jest spójna, a sylwetka proporcjonalna. Nie odnosimy wrażenia, że producent chciał na siłę przepoczwarzyć zgrabnego hatchbacka w sedana z dużym bagażnikiem. W projekcie widać konsekwencję i co najważniejsze, nie wygląda tanio. Zwłaszcza przyozdobiony opcjonalnymi siedemnastocalowymi obręczami kół ze stopów lekkich.

Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!

Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!

Tomasz Korniejew

nieznane

Nowy Fiat Tipo – przedział pasażerski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobre wrażenie nie mija po zajęciu miejsca wewnątrz. Przestrzeni zarówno dla osób siedzących z przodu, jak i z tyłu jest pod dostatkiem. Cieszy design kokpitu. Wykończenie wyższych wersji wyposażeniowych nie pozostawia wiele do życzenia. Przyczepić się można jedynie do twardego plastiku, którym wykończono górne partie boczków drzwi. Bardzo miła w dotyku jest obszyta skórą kierownica. Choć zdajemy sobie sprawę, że podstawowe wersje mają deski rozdzielcze wykonane z twardego, a nie miękkiego tworzywa i plastikową kierownicę.

Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby i to nawet w przypadku, gdy przednie fotele zajmują rosłe osoby.

Bagażnik Tipo sedan ma objętość aż 520 l, co w zupełności wystarczy do spakowania na długie wakacje czteroosobowej rodziny.

Zobacz też: Fiat 500 Vintage '57 - powrót do korzeni

A długie podróże z pewnością uprzyjemni stosunkowo bogate wyposażenie. Już podstawowa wersja nowego Fiata, skomponowana specjalnie na polski rynek, nazwana Tipo, ma w wyposażeniu standardowym m.in. manualną klimatyzację, radioodtwarzacz oraz elektrycznie sterowane szyby przednie.

Za 800 zł można dokupić tempomat, który znacznie podnosi komfort podróżowania po drogach szybkiego ruchu.

Nowy Fiat Tipo – wrażenia z jazdy

W gamie napędowej pojazdu znalazły się cztery jednostki napędowe. Dwie benzynowe oraz dwie wysokoprężne (patrz tabela pod tekstem). Podstawowym źródłem napędu jest benzynowy silnik o pojemności 1,4 l, który rozwija moc maksymalną 95 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4500 obr./min. Co istotne, już podstawowa wersja jest dostępna standardowo z manualną, sześciobiegową przekładnią.

Według danych producenta 95 konny Tipo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 s oraz może się rozpędzić do 185 km/h.

Podczas prezentacji modelu mieliśmy okazję do krótkiej przejażdżki nowym sedanem Fiata, wyposażonym właśnie w podstawową, benzynową jednostkę, o pojemności 1,4 l.

M. in. dzięki niskiej masie pojazdu (1150 kg), dostępne pod maską 95 KM sprawnie napędza Tipo w ruchu miejskim. Auto jest żwawe i dobrze wyciszone nawet, gdy silnik pracuje na wyższych obrotach. Cieszy jakość tłumienia nierówności. Producent zastosował najprostsze rozwiązanie (z przodu McPherson, z tyłu belka skrętna), które w tej klasie pojazdów sprawdza się doskonale ale jednocześnie przyłożył się do pracy nad nastawem sztywności układu. W zestawieniu ze sztywnym nadwoziem dało to efekty zadowalające. Nowy Fiat bardzo sprawnie i cicho pochłania wszelkie nierówności nawierzchni, a nadwozie nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów. Krótka przejażdżka przebiegła w zaskakująco komfortowych warunkach.

Zobacz też: Najnowsza odsłona Fiata 124 Spider

Podsumowanie

REKLAMA

Trzeba przyznać, że Tipo debiutuje z przytupem. Podstawowa odmiana nowego modelu Fiata, wyposażona w manualną klimatyzację, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby z przodu i benzynowy silnik o mocy 95 KM (z sześciobiegową manualną przekładnią) kosztuje 42 600 zł. Wybierając najbogatszą odmianę Lounge, z tym samym silnikiem, będziemy musieli wydać 54 tys. zł. To wciąż atrakcyjna cena, jak za przestronne, bogato wyposażone auto z bagażnikiem o pojemności 520 l.

Najtańsza odmiana z silnikiem wysokoprężnym (1.3 Multijet/95 KM) kosztuje 52 600 zł. Chętni do nabycia wersji z automatyczną przekładnią i benzynowym silnikiem 1.6 E-Torq 16V o mocy 110 KM będą musieli wydać co najmniej 49 600 zł. A najbogatsza wersja wyposażeniowa napędzana najmocniejszym dostępnym silnikiem Diesla 1.6 Multijet 120 KM kosztuje 70 tys. zł.

Pierwsze spotkanie z Fiatem Tipo okazało się bardzo satysfakcjonujące. Potwierdzają je szybko rosnące zamówienia na ten model, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. W perspektywie najbliższego roku, półtora do sedana dołączą kolejne wersje nadwoziowe hatchback i kombi. A wtedy, Fiat ma szansę na dłużej powrócić na szczyt tabeli zestawiających sprzedaż nowych samochodów w Polsce.

Zobacz też: Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM

Nowy Fiat Tipo – cennik

WERSJA WYPOSAŻENIA SILNIK i SKRZYNIA BIEGÓW MOC (KM) SKRZYNIA BIEGÓW CENA PREMIEROWA BRUTTO
TIPO 1.4 16v 95 manualna: 6 + wsteczny 42 600 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 49 600 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 52 600 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 58 600 zł
POP 1.4 16v  95 manualna: 6 + wsteczny 46 600 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 53 600 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 56 600 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 62 600 zł
EASY 1.4 16v  95 manualna: 6 + wsteczny 50 600 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 57 600 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 60 600 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 66 600 zł
LOUNGE 1.4 16v  95 manualna: 6 + wsteczny 54 000 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 61 000 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 64 000 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 70 000 zł

Nowy Fiat Tipo – dane techniczne

BENZYNA BENZYNA DIESEL DIESEL
1.4 95 KM MT 1.6 110 KM AT6 1.3 Multjet 95 KM MT 1.6 Multijet 120 KM MT
Silniki
Liczb. cylindrów, rozmieszczenie 4, rzędowo 4, rzędowo 4, rzędowo 4, rzędowo
Średnica x skok (mm) 72,0 x 84,0 77,0 x 85,8 69.6 x 82.0 79.5 x 80.5
Pojemność (cm3) 1368 1598 1248 1598
Stopień sprężania 11 ± 0,2 11,0 ± 0,15 16,8 (+0,2/-0,4) 16,5 ± 0,4
Moc maks.: kW (KM) przy obr./min 70 (95) / 6000 81 (110) / 5500 70 (95) / 3750 88 (120) / 3750
Maks. moment obrotowy: Nm przy obr./min 127 / 4500 152 / 4500 200 / 1500 320 / 1750
Norma emisji spalin Euro 6 Euro 6 Euro 6 Euro 6
Przeniesienie napędu
Napęd Przedni Przedni Przedni Przedni
Skrzynia biegów: ilość biegów manualna
6 biegów + wsteczny
automatyczna
6-biegowa + wsteczny
manualna
5 biegów + wsteczny
manualna
6 biegów + wsteczny
Typ skrzyni C514 - 6M AWF6F25 6-Speed  C510 C635
Układ kierowniczy
Wspomaganie kierownicy elektryczne elektryczne elektryczne elektryczne
Średnica zawracania (m) 10,93 10,93 10,93 10,93
Hamulce - T (tarczowe) - B (bębnowe)
Przód: średnica (mm) Tarczowe: Ø284 x 22 Tarczowe: Ø284 x 22 Tarczowe: Ø284 x 22 Tarczowe: Ø284 x 22
Tył: średnica (mm) Bębnowe: Ø228 x 40 Bębnowe: Ø228 x 40 Bębnowe: Ø228 x 40 Tarczowe: Ø251 x 10
Zawieszenie
Przednie McPherson McPherson McPherson McPherson
Tylne Belka skrętna Belka skrętna Belka skrętna Belka skrętna
Wymiary
Rozstaw osi (mm) 2636 2636 2636 2636
Długość (mm) 4532 4532 4532 4532
Wysokość (mm) 1497 1497 1497 1497
Rozstaw kół przód/tył (mm) 1542 / 1543 1542 / 1543 1542 / 1543 1542 / 1543
Szerokość bez lusterek (mm) 1792 1792 1792 1792
Pojemność bagażnika (dm3) 520 520 520 520
Szerokość / Głębokość / Wysokość bagażnika (mm) 1000 / 1020 / 615 1000 / 1020 / 615 1000 / 1020 / 615 1000 / 1020 / 615
Zwis przedni/ tylny (mm) 893/1003 893/1003 893/1003 893/1003
Koła i opony 195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
Masy
Masa pojazdu gotowego do jazdy (kg) 1225 1280 1280 1345
Masa własna (kg) 1150 1205 1205 1270
Masa przyczepy ciągniętej hamowanej (kg) 1200 800 1200 1200
Ładowność (kg) 500 500 500 500
Poj. zbiornika paliwa (litry) 45 45 45 45
Osiągi
Prędkość maks. (km/h) 185 192 180 199
Przyspieszenie. (sek.): 0 ÷ 100 km/h 11,5 11,2 11,7 9,7
Zużycie paliwa (l/100km)
Zużycie paliwa w cyklu miejskim 7,7 8,5 5,2 5,2
Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 4,6 5,0 3,5 3,6
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5,7 6,3 4,1 4,2
Emisja CO2 (g/km) 133 146 108 110
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Tomasz Korniejew
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA