Michelin upowszechnia patent „komunikujących się” opon

REKLAMA
REKLAMA
Michelin zdecydował się bezpłatnie upowszechnić wszystkie swoje patenty związane z technologią RFID1. W przypadku opon ciężarowych i autobusowych z zamontowanymi chipami RFID z systemem zdalnego pomiaru ciśnienia TPMS wystarczy, że kierowca przejdzie obok pojazdu, by za pomocą elektronicznego czytnika zebrać kompletne i wiarygodne dane z systemu TMPS.
REKLAMA
Chip RFID - błyskawiczna kontrola ciśnienia w oponach
Badania wykazały, że sprawdzenie ciśnienia i stanu opon w autobusie lub ciężarówce zajmuje średnio 15 minut. Wyposażając opony w chipy RFID, można zredukować ten czas do minimum. Jest to możliwe dzięki utworzeniu elektronicznego „łącza” między oponą a systemem odbioru oraz przetwarzaniu danych dotyczących jej parametrów.
Zobacz też: MICHELIN Pilot Super Sport - opona dla sportowych aut
Testy chipu RFID
Dzięki zamontowanym w oponach autobusowych i ciężarowych chipom RFID czujniki TPMS zdalnie odczytują temperaturę i ciśnienie, co pozwala na stały monitoring kluczowych czynników wpływających na bezpieczeństwo opon. Zdalne odczytywanie najważniejszych parametrów opony wyposażonych w chipy RFID pokazało, że technologia ta może poprawić kontrolę opon w trakcie ich użytkowania.
Michelin upowszechni bezpłatnie swój patent, by w trosce o poprawę bezpieczeństwa przyspieszyć wprowadzenia międzynarodowego standardu technologii RFID.
„Wierzymy, że najważniejszym czynnikiem wspierającym szersze zastosowanie tej technologii w sektorze transportowym jest stworzenie międzynarodowego standardu. Krok, który wykonaliśmy, powinien nas przybliżyć do osiągnięcia tego celu” – mówi Terry Gettys, szef Działu Badań i Rozwoju Michelin. „Podczas ubiegłorocznych Igrzysk Olimpijskich w Londynie opony Michelin wyposażone w chipy RFID były wykorzystywane w miejskich autobusach, aby poprawić bezpieczeństwo i efektywność operacyjną” – dodaje Terry Gettys.
Zobacz też: Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach i jak często kontrolować ciśnienie?
RFID w liczbach:
- 0,2 – waga chipu RFID w gramach
- 5 – długość chipu RFID z anteną w centymetrach
- 7 – liczba lat poświęconych przez Michelin na opracowanie, przetestowanie i potwierdzenie skuteczności nowej technologii
- 20 – liczba wniosków rodzin patentowych złożonych przez Michelin w związku z innowacją
- 50 000 – liczba opon z chipami RFID wyprodukowanych przez Michelin na potrzeby testowe
- 6 miliardów – łączna liczba kilometrów przejechanych na oponach Michelin z technologią RFID w celu ostatecznej weryfikacji innowacji
Polityka patentowa FRAND2 przyjęta przez Michelin zakłada wzajemność ze strony innych podmiotów zaangażowanych w tworzenie jednolitego międzynarodowego standardu technologii RFID.
Zobacz też: Ciśnienie w oponach sprawdzaj na zimno
1Radio Frequency IDentification - przesył danych drogą radiową
2FRAND – Fair, Reasonable And Non-Discriminatory (uczciwy, rozsądny i niedyskryminujący)



REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA