REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Saab 9-3X w Genewie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Medyj
Saab 9-3X
Saab 9-3X

REKLAMA

REKLAMA

Podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie, Saab zaprezentuje model 9-3X - kombi o terenowych cechach, alternatywę dla większych i cięższych samochodów typu crossover i SUV.

Saab po raz pierwszy połączył silnik wykorzystujący technologię BioPower (spalający bioetanol E85) z napędem na cztery koła XWD (Cross Wheel Drive). Model 9-3X dostępny jest również z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Natomiast wysokoprężny silnik 1,9 TTiD dostępny jest tylko w wersji z napędem na przednie koła.

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Strada debiutuje w polskich salonach

REKLAMA

W porównaniu ze standardową wersją SportKombi z napędem na jedną oś, projektanci Saaba zwiększyli prześwit o 35 mm, tak by można było bezpiecznie przejechać po wyboistym terenie. Samochód został zaprojektowany specjalnie z myślą o tych kierowcach, którzy często jeżdżą po szutrowych lub nieutwardzonych drogach. Terenowy charakter zawieszenia nie wpłynął jednak na właściwości trakcyjne podczas jazdy po asfalcie.

Nowy przedni i tylny zderzak chroniony jest przez ciemnoszare osłony o ziarnistej fakturze. Ten sam materiał zastosowano do ochrony progów i łuków błotników przed błotem lub uderzeniami kamieni w trudnym terenie. Terenowy charakter podkreślają matowe, aluminiowe osłony podwozia, z którymi współgrają matowe listwy ozdobne zamontowane w dolnej części drzwi. Czarne relingi dachowe dostępne są w standardzie, natomiast chromowane należą do wyposażenia dodatkowego.

Zobacz też: Hybrydowa Toyota Yaris HSD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wnętrzu modelu 9-3X ciemne, metaliczne elementy ozdabiają wykładzinę drzwiową, schowek i dźwignię zmiany biegów. Sportowe fotele mają czarną, skórzaną tapicerkę i szare wstawki z materiału.

Nadwozie 9-3X ułatwia pakowanie sprzętu wypoczynkowego i sportowego. Bagażnik jest przestronny i proporcjonalny, a podłoga znajduje się dość nisko. Zwarta konstrukcja tylnego zawieszenia zapewnia dużo miejsca, eliminuje wszelkie wystające elementy i gwarantuje pojemność od 477 do 1331 litrów po złożeniu tylnej kanapy, której oparcie dzielone jest w stosunku 60/40 i wyposażone w otwór do przewożenia długich przedmiotów. Składane oparcie fotela pasażera z przodu umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 2,5 m.

Zobacz też: Lifting modeli Peugeot Partner i Expert

REKLAMA

Bagażnik w całości pokryty jest wykładziną, a jego wnętrze oświetlają dwie lampki zamontowane po wewnętrznej stronie słupków D. Dostęp do bagażnika możliwy jest poprzez lekką klapę, która otwiera się do poziomu zderzaka. Siłowniki są całkowicie ukryte w dachu, co znacznie ułatwia otwieranie bagażnika. Czarna osłona montowana na klapie bagażnika zabezpiecza ją przed uszkodzeniami lub zadrapaniami podczas intensywnej eksploatacji.

Saaba 9-3X jest wyposażony w system XWD - aktywny układ przeniesienia napędu, stale rozdzielający moment obrotowy pomiędzy oś przednią i tylną. Niezależnie od warunków układ zapewnia optymalną stabilność i przyczepność samochodu.

Rozwiązania mechaniczne obejmują elektronicznie sterowany mechanizm przeniesienia momentu obrotowego (Torque Transfer Device - TTD), który rozdziela moc pomiędzy obie osie. Specjalny zawór zwiększa lub zmniejsza ciśnienie hydrauliczne działające na tarcze sprzęgła olejowego wewnątrz mechanizmu TTD, które stopniowo podłączają lub odłączają tylną oś. Stopień „poślizgu sprzęgła" decyduje o wartości momentu obrotowego przenoszonego na tylne koła. Na tej samej zasadzie działa opcjonalny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) tylnej osi, przenoszący moment obrotowy na koło, które ma większą przyczepność.

Zobacz też: Gama silnikowa nowej BMW serii 3

Po raz pierwszy w historii marki model 9-3X łączy w sobie turbodoładowany, dwulitrowy silnik BioPower (210KM/155 kW/300 Nm) z napędem na cztery koła XWD, w związku z czym kierowca może stosować bioetanol i korzystać z zalet napędu na cztery koła. Sześciobiegowa skrzynia manualna uzupełnia sportową stylistykę samochodu. W ramach strategii ograniczania kosztów operacyjnych szwedzki producent samochodów oferuje również dwulitrowy silnik benzynowy o podobnych osiągach. Ta wersja jednostki napędowej dostępna jest z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną.

Silnik wysokoprężny TTiD o pojemności 1,9 litra, z napędem na przednie koła i z dwustopniowym turbodoładowaniem (180 KM/132 kW/400 Nm) emituje poniżej 145 gramów CO2 na kilometr. Również ta jednostka napędowa dostępna jest ze skrzynią manualną lub automatyczną. W przeciwieństwie do innych modeli, ta wersja 9-3X ma podniesione zawieszenie o 20 mm w porównaniu z normalną wersją 9-3 z napędem na przednie koła. Dzięki temu samochód ma jeszcze bardziej terenowy wygląd.

Saab 9-3X
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA