REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Saab 9-3X w Genewie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Medyj
Saab 9-3X
Saab 9-3X

REKLAMA

REKLAMA

Podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie, Saab zaprezentuje model 9-3X - kombi o terenowych cechach, alternatywę dla większych i cięższych samochodów typu crossover i SUV.

Saab po raz pierwszy połączył silnik wykorzystujący technologię BioPower (spalający bioetanol E85) z napędem na cztery koła XWD (Cross Wheel Drive). Model 9-3X dostępny jest również z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Natomiast wysokoprężny silnik 1,9 TTiD dostępny jest tylko w wersji z napędem na przednie koła.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Strada debiutuje w polskich salonach

W porównaniu ze standardową wersją SportKombi z napędem na jedną oś, projektanci Saaba zwiększyli prześwit o 35 mm, tak by można było bezpiecznie przejechać po wyboistym terenie. Samochód został zaprojektowany specjalnie z myślą o tych kierowcach, którzy często jeżdżą po szutrowych lub nieutwardzonych drogach. Terenowy charakter zawieszenia nie wpłynął jednak na właściwości trakcyjne podczas jazdy po asfalcie.

Nowy przedni i tylny zderzak chroniony jest przez ciemnoszare osłony o ziarnistej fakturze. Ten sam materiał zastosowano do ochrony progów i łuków błotników przed błotem lub uderzeniami kamieni w trudnym terenie. Terenowy charakter podkreślają matowe, aluminiowe osłony podwozia, z którymi współgrają matowe listwy ozdobne zamontowane w dolnej części drzwi. Czarne relingi dachowe dostępne są w standardzie, natomiast chromowane należą do wyposażenia dodatkowego.

REKLAMA

Zobacz też: Hybrydowa Toyota Yaris HSD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wnętrzu modelu 9-3X ciemne, metaliczne elementy ozdabiają wykładzinę drzwiową, schowek i dźwignię zmiany biegów. Sportowe fotele mają czarną, skórzaną tapicerkę i szare wstawki z materiału.

Nadwozie 9-3X ułatwia pakowanie sprzętu wypoczynkowego i sportowego. Bagażnik jest przestronny i proporcjonalny, a podłoga znajduje się dość nisko. Zwarta konstrukcja tylnego zawieszenia zapewnia dużo miejsca, eliminuje wszelkie wystające elementy i gwarantuje pojemność od 477 do 1331 litrów po złożeniu tylnej kanapy, której oparcie dzielone jest w stosunku 60/40 i wyposażone w otwór do przewożenia długich przedmiotów. Składane oparcie fotela pasażera z przodu umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 2,5 m.

Zobacz też: Lifting modeli Peugeot Partner i Expert

Bagażnik w całości pokryty jest wykładziną, a jego wnętrze oświetlają dwie lampki zamontowane po wewnętrznej stronie słupków D. Dostęp do bagażnika możliwy jest poprzez lekką klapę, która otwiera się do poziomu zderzaka. Siłowniki są całkowicie ukryte w dachu, co znacznie ułatwia otwieranie bagażnika. Czarna osłona montowana na klapie bagażnika zabezpiecza ją przed uszkodzeniami lub zadrapaniami podczas intensywnej eksploatacji.

Saaba 9-3X jest wyposażony w system XWD - aktywny układ przeniesienia napędu, stale rozdzielający moment obrotowy pomiędzy oś przednią i tylną. Niezależnie od warunków układ zapewnia optymalną stabilność i przyczepność samochodu.

Rozwiązania mechaniczne obejmują elektronicznie sterowany mechanizm przeniesienia momentu obrotowego (Torque Transfer Device - TTD), który rozdziela moc pomiędzy obie osie. Specjalny zawór zwiększa lub zmniejsza ciśnienie hydrauliczne działające na tarcze sprzęgła olejowego wewnątrz mechanizmu TTD, które stopniowo podłączają lub odłączają tylną oś. Stopień „poślizgu sprzęgła" decyduje o wartości momentu obrotowego przenoszonego na tylne koła. Na tej samej zasadzie działa opcjonalny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) tylnej osi, przenoszący moment obrotowy na koło, które ma większą przyczepność.

Zobacz też: Gama silnikowa nowej BMW serii 3

Po raz pierwszy w historii marki model 9-3X łączy w sobie turbodoładowany, dwulitrowy silnik BioPower (210KM/155 kW/300 Nm) z napędem na cztery koła XWD, w związku z czym kierowca może stosować bioetanol i korzystać z zalet napędu na cztery koła. Sześciobiegowa skrzynia manualna uzupełnia sportową stylistykę samochodu. W ramach strategii ograniczania kosztów operacyjnych szwedzki producent samochodów oferuje również dwulitrowy silnik benzynowy o podobnych osiągach. Ta wersja jednostki napędowej dostępna jest z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną.

Silnik wysokoprężny TTiD o pojemności 1,9 litra, z napędem na przednie koła i z dwustopniowym turbodoładowaniem (180 KM/132 kW/400 Nm) emituje poniżej 145 gramów CO2 na kilometr. Również ta jednostka napędowa dostępna jest ze skrzynią manualną lub automatyczną. W przeciwieństwie do innych modeli, ta wersja 9-3X ma podniesione zawieszenie o 20 mm w porównaniu z normalną wersją 9-3 z napędem na przednie koła. Dzięki temu samochód ma jeszcze bardziej terenowy wygląd.

Saab 9-3X
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA