REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Saab 9-3X
Saab 9-3X

REKLAMA

REKLAMA

Podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie, Saab zaprezentuje model 9-3X - kombi o terenowych cechach, alternatywę dla większych i cięższych samochodów typu crossover i SUV.

Saab po raz pierwszy połączył silnik wykorzystujący technologię BioPower (spalający bioetanol E85) z napędem na cztery koła XWD (Cross Wheel Drive). Model 9-3X dostępny jest również z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Natomiast wysokoprężny silnik 1,9 TTiD dostępny jest tylko w wersji z napędem na przednie koła.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Strada debiutuje w polskich salonach

W porównaniu ze standardową wersją SportKombi z napędem na jedną oś, projektanci Saaba zwiększyli prześwit o 35 mm, tak by można było bezpiecznie przejechać po wyboistym terenie. Samochód został zaprojektowany specjalnie z myślą o tych kierowcach, którzy często jeżdżą po szutrowych lub nieutwardzonych drogach. Terenowy charakter zawieszenia nie wpłynął jednak na właściwości trakcyjne podczas jazdy po asfalcie.

Nowy przedni i tylny zderzak chroniony jest przez ciemnoszare osłony o ziarnistej fakturze. Ten sam materiał zastosowano do ochrony progów i łuków błotników przed błotem lub uderzeniami kamieni w trudnym terenie. Terenowy charakter podkreślają matowe, aluminiowe osłony podwozia, z którymi współgrają matowe listwy ozdobne zamontowane w dolnej części drzwi. Czarne relingi dachowe dostępne są w standardzie, natomiast chromowane należą do wyposażenia dodatkowego.

REKLAMA

Zobacz też: Hybrydowa Toyota Yaris HSD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wnętrzu modelu 9-3X ciemne, metaliczne elementy ozdabiają wykładzinę drzwiową, schowek i dźwignię zmiany biegów. Sportowe fotele mają czarną, skórzaną tapicerkę i szare wstawki z materiału.

Nadwozie 9-3X ułatwia pakowanie sprzętu wypoczynkowego i sportowego. Bagażnik jest przestronny i proporcjonalny, a podłoga znajduje się dość nisko. Zwarta konstrukcja tylnego zawieszenia zapewnia dużo miejsca, eliminuje wszelkie wystające elementy i gwarantuje pojemność od 477 do 1331 litrów po złożeniu tylnej kanapy, której oparcie dzielone jest w stosunku 60/40 i wyposażone w otwór do przewożenia długich przedmiotów. Składane oparcie fotela pasażera z przodu umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 2,5 m.

Zobacz też: Lifting modeli Peugeot Partner i Expert

Bagażnik w całości pokryty jest wykładziną, a jego wnętrze oświetlają dwie lampki zamontowane po wewnętrznej stronie słupków D. Dostęp do bagażnika możliwy jest poprzez lekką klapę, która otwiera się do poziomu zderzaka. Siłowniki są całkowicie ukryte w dachu, co znacznie ułatwia otwieranie bagażnika. Czarna osłona montowana na klapie bagażnika zabezpiecza ją przed uszkodzeniami lub zadrapaniami podczas intensywnej eksploatacji.

Saaba 9-3X jest wyposażony w system XWD - aktywny układ przeniesienia napędu, stale rozdzielający moment obrotowy pomiędzy oś przednią i tylną. Niezależnie od warunków układ zapewnia optymalną stabilność i przyczepność samochodu.

Rozwiązania mechaniczne obejmują elektronicznie sterowany mechanizm przeniesienia momentu obrotowego (Torque Transfer Device - TTD), który rozdziela moc pomiędzy obie osie. Specjalny zawór zwiększa lub zmniejsza ciśnienie hydrauliczne działające na tarcze sprzęgła olejowego wewnątrz mechanizmu TTD, które stopniowo podłączają lub odłączają tylną oś. Stopień „poślizgu sprzęgła" decyduje o wartości momentu obrotowego przenoszonego na tylne koła. Na tej samej zasadzie działa opcjonalny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) tylnej osi, przenoszący moment obrotowy na koło, które ma większą przyczepność.

Zobacz też: Gama silnikowa nowej BMW serii 3

Po raz pierwszy w historii marki model 9-3X łączy w sobie turbodoładowany, dwulitrowy silnik BioPower (210KM/155 kW/300 Nm) z napędem na cztery koła XWD, w związku z czym kierowca może stosować bioetanol i korzystać z zalet napędu na cztery koła. Sześciobiegowa skrzynia manualna uzupełnia sportową stylistykę samochodu. W ramach strategii ograniczania kosztów operacyjnych szwedzki producent samochodów oferuje również dwulitrowy silnik benzynowy o podobnych osiągach. Ta wersja jednostki napędowej dostępna jest z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną.

Silnik wysokoprężny TTiD o pojemności 1,9 litra, z napędem na przednie koła i z dwustopniowym turbodoładowaniem (180 KM/132 kW/400 Nm) emituje poniżej 145 gramów CO2 na kilometr. Również ta jednostka napędowa dostępna jest ze skrzynią manualną lub automatyczną. W przeciwieństwie do innych modeli, ta wersja 9-3X ma podniesione zawieszenie o 20 mm w porównaniu z normalną wersją 9-3 z napędem na przednie koła. Dzięki temu samochód ma jeszcze bardziej terenowy wygląd.

Saab 9-3X
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA