Projekt ustawy o pracy na morzu

REKLAMA
REKLAMA
Projekt ustawy o pracy na morzu
Poprawę warunków pracy i życia marynarzy - zakłada projekt ustawy o pracy na morzu, którym zajmie się we wtorek Rada Ministrów. Projekt - przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju - określa także warunki zwolnienia marynarzy z płacenia podatku dochodowego.
REKLAMA
REKLAMA
Projekt przewiduje zmianę ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych polegającą na możliwości zwolnienia marynarzy od podatku dochodowego. Zwolnienie takie dotyczyłoby marynarzy zatrudnionych na statkach morskich o polskiej przynależności, pływających w żegludze międzynarodowej, po przepracowaniu na nich poza terytorium Polski więcej niż 183 dni w roku podatkowym.
Jak wyjaśniono w Ocenie Skutków Regulacji takie rozwiązanie ma przyczynić się do ograniczenia negatywnego zjawiska przenoszenia statków do rejestrów tzw. tanich bander, gdzie nie obowiązują polskie przepisy dotyczące warunków pracy i życia na morzu. Zjawisko to nasiliło się w ostatnim czasie ze względu na utrzymujący się od 2008 r. kryzys na rynku żeglugowym.
Zobacz też: Płaca minimalna dla kierowców w Norwegii
Celem propozycji jest wdrożenie do polskiego prawa zapisów międzynarodowej konwencji o pracy na morzu (tzw. Konwencja MLC) ratyfikowanej przez prezydenta RP 27 grudnia 2011 r.
Projekt oprócz przepisów Konwencji MLC wdraża do polskiego prawa zapisy kilku dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej dotyczących poprawy warunków pracy i życia marynarzy.
REKLAMA
Według nowych przepisów na statku będą mogły pracować osoby, który ukończyły 18 lat. Dopuszczalne będzie zatrudnienie osób, które ukończyły 16 lat wyłącznie w celu przygotowania zawodowego. Marynarz będzie mógł być zatrudniony na statku, pod warunkiem, że posiada dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe niezbędne do zajmowania stanowiska na statku, ważne świadectwo zdrowia oraz ważną książeczkę żeglarską.
Zatrudnienie na statku będzie odbywało się poprzez marynarską umowę o pracę, zawieraną na czas nieokreślony, na czas określony lub na czas podróży morskiej. Armator bez zgody marynarza, wyrażonej na piśmie, nie będzie mógł skierować go do pracy na statku udającym się w podróż morską do strefy konfliktów zbrojnych.
Zobacz też: Bagażniki rowerowe na hak w końcu legalne?
Projekt określa także warunki pracy i życia na statku
Armator będzie miał obowiązek zapewnić, aby pomieszczenia do pracy i pomieszczenia do własnego użytku marynarzy spełniały określone parametry dotyczące: powierzchni, dopuszczalnego hałasu, drgań, oświetlenia i czystości powietrza. Ponadto armator zobowiązany będzie do zapewnienia zaplecza rekreacyjnego dla marynarzy na statku, a także wyżywienia i warunków do przygotowywania posiłków.
Marynarz będzie miał prawo wnieść skargę dotyczącą niezapewnienia prawidłowych warunków pracy i życia na statku zgodnych z Konwencją MLC. Skargę taką będzie mógł on wnieść do swojego bezpośredniego przełożonego, do kapitana lub do inspektora Inspekcji Państwa Bandery lub Inspekcji Państwa Portu. Przy składaniu skargi obowiązywać będzie poufność oraz zasada niekarania marynarza w związku ze złożeniem przez niego skargi.
W projekcie ustawy określono także kary za naruszenie regulaminu pracy i przebywania na statku przez marynarza.
Nowe przepisy regulują również kwestie ochrony zdrowia, opieki medycznej, tryb realizacji badań lekarskich, zapewnienie dostępu do opieki medycznej na statku. Uregulowana będzie również kwestia zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej w okresie, gdy marynarze nie będą związani stosunkiem pracy. W marynarskich umowach o pracę będą określone przysługujące im rodzaje świadczeń z zakresu zabezpieczenia społecznego.
Zobacz też: Nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów - koniec z opłatą 500 zł
Marynarz zobowiązany będzie w szczególności przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa żeglugi, przepisów i zarządzeń obowiązujących w portach i na morzu, przepisów regulaminu pracy i przebywania na statku (wprowadzonych na statku z załogą liczącą co najmniej 15 osób), dbać o bezpieczeństwo pasażerów, chronić środowisko przed zanieczyszczeniem, chronić statek, jego urządzenia i ładunek, dbać o pomieszczenia własnego użytku, wspólne pomieszczenia załogi statku oraz ich wyposażenie. W projekcie zostały także uregulowane kwestie związane z pośrednictwem pracy, kontrolami i inspekcjami na statkach. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA