REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bagażniki rowerowe na hak w końcu legalne?

Subskrybuj nas na Youtube
Korzystanie z bagażników rowerowych montowanych na hak holowniczy nie jest w Polsce zgodne z prawem. Niedługo ma się to zmienić.
Korzystanie z bagażników rowerowych montowanych na hak holowniczy nie jest w Polsce zgodne z prawem. Niedługo ma się to zmienić.
Taurus

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda na to, że niedługo korzystanie z bagażników montowanych na haku holowniczym nie będzie narażało kierowcy na mandat (zasłanianie tablicy rejestracyjnej). Mają wejść w życie przepisy umożliwiające wydanie i korzystanie z trzeciej tablicy rejestracyjnej.

Trzecia tablica rejestracyjna - Polska dogoni Europę?

W resorcie infrastruktury i rozwoju trwają prace nad nowymi rozporządzeniami, dzięki którym możliwe będzie wydanie trzeciej tablicy rejestracyjnej, umieszczanej następnie na bagażniku do przewozu rowerów, montowanym na samochodowym haku holowniczym. O uregulowanie sprawy korzystania z takich bagażników od dłuższego czasu apelowała branża i spora część rowerzystów.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie  rowerowe bagażniki na hak można kupić legalnie, ale ich używanie budzi wiele wątpliwości. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, zakazane jest zasłanianie tylnych tablic, a taka sytuacja występuje w przypadku stosowania bagażnika. Równocześnie nie ma prawnej możliwości zaopatrzenia się w dodatkową (trzecią) tablicę rejestracyjną, którą można by umieścić na bagażniku (większość modeli jest do tego przystosowana).

Na potrzebę uregulowania kwestii związanych z takimi bagażnikami uwagę zwracali m.in. przedsiębiorcy. Jak wyjaśnia bowiem Bartłomiej Markiewicz, ekspert polskiej firmy Taurus – specjalizującej się w produkcji i dystrybucji m.in. boxów dachowych oraz innego sprzętu ułatwiającego samochodowy transport, brak odpowiednich przepisów wymusił szukanie innych, „sztucznych” rozwiązań.

W większości krajów europejskich można od dawna wyrobić sobie trzecią tablicę rejestracyjną. W Polsce musimy liczyć na zdroworozsądkowe podejście drogówki albo użyć sposobu. Popularnym rozwiązaniem jest dorobienie tablicy informacyjnej. Dzięki takiej legalnej tablicy numery rejestracyjne będą widoczne, zgodnie z wymogami prawa. Legalność takiego rozwiązania jest jednak zależna od interpretacji” – mówi Bartłomiej Markiewicz.

REKLAMA

Zobacz też: Nowy taryfikator mandatów 2015 wszedł w życie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na jakich zasadach będzie wydawana trzecia tablica rejestracyjna?

Problem rozwiązać mają trzy nowe rozporządzenia regulujące przewożenie rowerów za pomocą samochodowych bagażników montowanych na haku holowniczym.

Bagażniki rowerowe są coraz częściej wykorzystywane przez właścicieli pojazdów i rowerów. Celem jest, aby obowiązujący stan prawny realizował potrzeby społeczne użytkowników pojazdów i rowerów” – uzasadnia projektodawca.

Po wejściu w życie nowych regulacji możliwe będzie wydawanie trzeciej tablicy rejestracyjnej. Na wniosek właściciela pojazdu tablicę wyda organ rejestrujący właściwy dla miejsca rejestracji samochodu. Wnioskowanie ma być możliwe zarówno przy rejestracji pojazdu, jak i w czasie późniejszym (za okazaniem dowodu rejestracyjnego).

Dodatkowa tablica rejestracyjna będzie umieszczana na bagażniku w miejscu konstrukcyjnie do tego przeznaczonym. Nie będzie potrzeby określania dodatkowych wymagań, ponieważ będzie ona zgodna z obowiązującym wzorem. Tablica będzie zamawiana przez organ rejestrujący u uprawnionego producenta tablic rejestracyjnych. Do legalizacji tablicy będzie wydawana dodatkowa nalepka legalizacyjna” – tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Projekty rozporządzeń przeszły już etap konsultacji społecznych, które trwały jednak tylko dwa tygodnie. Krytyczne uwagi – dotyczące potrzeby doprecyzowania niektórych przepisów – zgłosiło m.in. miasto Poznań.

Uregulowanie sprawy bagażników to krok w dobrym kierunku. Można powiedzieć, że lepiej późno niż wcale. Resort powinien wziąć pod uwagę zgłaszane zastrzeżenia, by prawo było maksymalnie przyjazne dla obywateli. W trakcie konsultacji wskazywano m.in. na kwestię zasad wydawania dodatkowej tablicy – proponowany kształt przepisów warto byłoby zmienić w ten sposób, iż wydanie trzeciej tablicy byłoby możliwe bez konieczności oczekiwania na wyprodukowanie dowodu rejestracyjnego przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Niepotrzebny wydaje się też wymóg złożenia oświadczenia, że otrzymaną tablicę będzie się umieszczało na bagażniku, co do którego właściciel pojazdu posiada prawo dysponowania” – dodaje ekspert firmy Taurus.

Zobacz też: Nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów - koniec z opłatą 500 zł

Trzecia tablica rejestracyjna za pół ceny

Za wydanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej do oznaczenia bagażnika trzeba będzie uiścić opłatę w wysokości 50 proc. opłaty za wydanie tablicy samochodowej. Dodatkowo konieczna ma być zapłata za wydanie kompletu nalepek legalizacyjnych (do zalegalizowania dodatkowej tablicy). Zgodnie z obecnymi wysokościami opłat, koszt wyniesie w sumie 52,5 zł, z czego 40 zł to połowa stawki za wydanie tablicy, a 12,5 zł to koszt nalepek.

Projektodawcy szacują, że w skali roku – biorąc pod uwagę, że w Polsce zarejestrowanych jest ok. 20 mln samochodów – o wydanie dodatkowej tablicy może wnioskować 1 proc. (200 tys.) właścicieli pojazdów. Z tego tytułu samorządy mają uzyskać przychody rzędu ok. 10,5 mln zł rocznie – mniej więcej połowa tej kwoty (5,2 mln zł) stanowić będzie zysk jednostek samorządu terytorialnego.

Wprowadzenie zmian przewidują trzy projekty rozporządzeń (z dnia 16 kwietnia 2015 r.) Ministra Infrastruktury i Rozwoju: – zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów; – zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego; – zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów.

Wszystkie rozporządzenia mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy powinny zacząć obowiązywać w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

Źródło: Materiały prasowe Taurus

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA