REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bagażniki rowerowe na hak w końcu legalne?

Korzystanie z bagażników rowerowych montowanych na hak holowniczy nie jest w Polsce zgodne z prawem. Niedługo ma się to zmienić.
Korzystanie z bagażników rowerowych montowanych na hak holowniczy nie jest w Polsce zgodne z prawem. Niedługo ma się to zmienić.
Taurus

REKLAMA

REKLAMA

Wygląda na to, że niedługo korzystanie z bagażników montowanych na haku holowniczym nie będzie narażało kierowcy na mandat (zasłanianie tablicy rejestracyjnej). Mają wejść w życie przepisy umożliwiające wydanie i korzystanie z trzeciej tablicy rejestracyjnej.

Trzecia tablica rejestracyjna - Polska dogoni Europę?

W resorcie infrastruktury i rozwoju trwają prace nad nowymi rozporządzeniami, dzięki którym możliwe będzie wydanie trzeciej tablicy rejestracyjnej, umieszczanej następnie na bagażniku do przewozu rowerów, montowanym na samochodowym haku holowniczym. O uregulowanie sprawy korzystania z takich bagażników od dłuższego czasu apelowała branża i spora część rowerzystów.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie  rowerowe bagażniki na hak można kupić legalnie, ale ich używanie budzi wiele wątpliwości. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, zakazane jest zasłanianie tylnych tablic, a taka sytuacja występuje w przypadku stosowania bagażnika. Równocześnie nie ma prawnej możliwości zaopatrzenia się w dodatkową (trzecią) tablicę rejestracyjną, którą można by umieścić na bagażniku (większość modeli jest do tego przystosowana).

Na potrzebę uregulowania kwestii związanych z takimi bagażnikami uwagę zwracali m.in. przedsiębiorcy. Jak wyjaśnia bowiem Bartłomiej Markiewicz, ekspert polskiej firmy Taurus – specjalizującej się w produkcji i dystrybucji m.in. boxów dachowych oraz innego sprzętu ułatwiającego samochodowy transport, brak odpowiednich przepisów wymusił szukanie innych, „sztucznych” rozwiązań.

W większości krajów europejskich można od dawna wyrobić sobie trzecią tablicę rejestracyjną. W Polsce musimy liczyć na zdroworozsądkowe podejście drogówki albo użyć sposobu. Popularnym rozwiązaniem jest dorobienie tablicy informacyjnej. Dzięki takiej legalnej tablicy numery rejestracyjne będą widoczne, zgodnie z wymogami prawa. Legalność takiego rozwiązania jest jednak zależna od interpretacji” – mówi Bartłomiej Markiewicz.

Zobacz też: Nowy taryfikator mandatów 2015 wszedł w życie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na jakich zasadach będzie wydawana trzecia tablica rejestracyjna?

Problem rozwiązać mają trzy nowe rozporządzenia regulujące przewożenie rowerów za pomocą samochodowych bagażników montowanych na haku holowniczym.

Bagażniki rowerowe są coraz częściej wykorzystywane przez właścicieli pojazdów i rowerów. Celem jest, aby obowiązujący stan prawny realizował potrzeby społeczne użytkowników pojazdów i rowerów” – uzasadnia projektodawca.

REKLAMA

Po wejściu w życie nowych regulacji możliwe będzie wydawanie trzeciej tablicy rejestracyjnej. Na wniosek właściciela pojazdu tablicę wyda organ rejestrujący właściwy dla miejsca rejestracji samochodu. Wnioskowanie ma być możliwe zarówno przy rejestracji pojazdu, jak i w czasie późniejszym (za okazaniem dowodu rejestracyjnego).

Dodatkowa tablica rejestracyjna będzie umieszczana na bagażniku w miejscu konstrukcyjnie do tego przeznaczonym. Nie będzie potrzeby określania dodatkowych wymagań, ponieważ będzie ona zgodna z obowiązującym wzorem. Tablica będzie zamawiana przez organ rejestrujący u uprawnionego producenta tablic rejestracyjnych. Do legalizacji tablicy będzie wydawana dodatkowa nalepka legalizacyjna” – tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Projekty rozporządzeń przeszły już etap konsultacji społecznych, które trwały jednak tylko dwa tygodnie. Krytyczne uwagi – dotyczące potrzeby doprecyzowania niektórych przepisów – zgłosiło m.in. miasto Poznań.

Uregulowanie sprawy bagażników to krok w dobrym kierunku. Można powiedzieć, że lepiej późno niż wcale. Resort powinien wziąć pod uwagę zgłaszane zastrzeżenia, by prawo było maksymalnie przyjazne dla obywateli. W trakcie konsultacji wskazywano m.in. na kwestię zasad wydawania dodatkowej tablicy – proponowany kształt przepisów warto byłoby zmienić w ten sposób, iż wydanie trzeciej tablicy byłoby możliwe bez konieczności oczekiwania na wyprodukowanie dowodu rejestracyjnego przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. Niepotrzebny wydaje się też wymóg złożenia oświadczenia, że otrzymaną tablicę będzie się umieszczało na bagażniku, co do którego właściciel pojazdu posiada prawo dysponowania” – dodaje ekspert firmy Taurus.

Zobacz też: Nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów - koniec z opłatą 500 zł

Trzecia tablica rejestracyjna za pół ceny

Za wydanie dodatkowej tablicy rejestracyjnej do oznaczenia bagażnika trzeba będzie uiścić opłatę w wysokości 50 proc. opłaty za wydanie tablicy samochodowej. Dodatkowo konieczna ma być zapłata za wydanie kompletu nalepek legalizacyjnych (do zalegalizowania dodatkowej tablicy). Zgodnie z obecnymi wysokościami opłat, koszt wyniesie w sumie 52,5 zł, z czego 40 zł to połowa stawki za wydanie tablicy, a 12,5 zł to koszt nalepek.

Projektodawcy szacują, że w skali roku – biorąc pod uwagę, że w Polsce zarejestrowanych jest ok. 20 mln samochodów – o wydanie dodatkowej tablicy może wnioskować 1 proc. (200 tys.) właścicieli pojazdów. Z tego tytułu samorządy mają uzyskać przychody rzędu ok. 10,5 mln zł rocznie – mniej więcej połowa tej kwoty (5,2 mln zł) stanowić będzie zysk jednostek samorządu terytorialnego.

Wprowadzenie zmian przewidują trzy projekty rozporządzeń (z dnia 16 kwietnia 2015 r.) Ministra Infrastruktury i Rozwoju: – zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów; – zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego; – zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów.

Wszystkie rozporządzenia mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy powinny zacząć obowiązywać w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

Źródło: Materiały prasowe Taurus

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA