REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strąż miejska nie będzie mogła używać fotoradarów?

straż miejska
straż miejska
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowa komisja podda weryfikacji projekt zakazujący strażom gminnym używania fotoradarów do kontroli kierowców.

Zdjęcie z fotoradaru od straży miejskiej

REKLAMA

Sejm skierował w czwartek do prac w komisji projekt SLD odbierający strażom miejskim i gminnym możliwości przeprowadzania kontroli fotoradarowej kierowców. Takie rozwiązanie poparły wszystkie kluby. Projekt przygotowany przez Sojusz Lewicy Demokratycznej zakłada zmiany w trzech ustawach: o straży gminnej, Prawie o ruchu drogowym oraz w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia.

REKLAMA

Maciej Banaszek z SLD, przedstawiając proponowane rozwiązania, podkreślał, że straże miejskie i gminne zostały powołane do tego, by dbać o porządek publiczny. "Statystyki mocno obnażają prawdę o strażach miejskich i gminnych i ich działaniu. W ubiegłym roku, tylko w 10 gminach, uzyskały one wpływ z fotoradarów w wysokości 50 mln zł; w sumie we wszystkich - 160 mln zł. Straż miejska została powołana do ochrony porządku publicznego, tymczasem są gminy, w których 97 proc. mandatów wystawianych przez straż miejską to mandaty za przewinienia komunikacyjne" - powiedział.

Według posła odebranie strażom miejskim fotoradarów, pozwoli na ocenę przydatności tej formacji. "Zabierzmy fotoradary strażom miejskim, strażom gminnym i sprawdźmy gdzie są naprawdę potrzebne. Zostawmy je tam gdzie służą ochronie porządku publicznego" - dodał. Zastrzegł równocześnie, że nie jest zwolennikiem całkowitej likwidacji straży miejskich, bo są miejsca, gdzie są one potrzebne.

Z kolei wiceminister SW Grzegorz Karpiński zwracał uwagę, by posłowie w trakcie prac nad projektem nie zapominali o podstawowym celu fotoradarów, jakim jest poprawa bezpieczeństwa. Zaznaczył, że resort skłania się do rozwiązania, by straże miejskie stawiały fotoradary w miejscach wskazanych przez właściwego komendanta policji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Posłowie zgodnie podkreślali, że straż miejska nadużywa kompetencji w zakresie fotoradarów i np. stawia je w miejscach nie tylko nieoznakowanych ale też niebezpiecznych. Jak dodawali nie jest to działanie prewencyjne, a "łupienie kierowców".

"Fotoradary są używane przez straż miejską do zarabiania, a nie do poprawy bezpieczeństwa" - mówił Dariusz Cezary Dziadzio reprezentujący PSL. "Odebranie strażom fotoradarów to bardzo potrzebna sprawa. Budżety miast, gmin nie mogą zależeć od tego ilu się złupi kierowców" - dodał Andrzej Rozenek z Twojego Ruchu.

Jerzy Szmit z PiS podkreślił, że chodzi szczególnie o mobilne fotoradary, które są wykorzystywane "w miejscach nieoznaczonych, gdzie łatwo łapać kierowcę". "Wydaje, że jest bardzo uzasadnione dyskutowane nad kompetencjami straży miejskich w zakresie fotoradarów, ale są istotne kwestie, które trzeba doprecyzować podczas prac w komisji" - dodał.

Zaznaczył, że jedną z takich kwestii, jest to co się stanie z fotoradarami, które zostaną odebrane strażom miejskim i gminnym, a jest to często dość kosztowny sprzęt.

Także Zenon Durka (PO) zaznaczył, że Platforma - mając na uwadze poprawę bezpieczeństwa - jest za dalszymi pracami nad projektem w komisji.

Z projektu wynika m.in., że z Prawa o ruchu drogowym wykreślony zostałby zapis mówiący, iż "w ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego strażnicy gminni (miejscy) są upoważnieni do używania urządzeń rejestrujących, z tym że w przypadku używania urządzenia zainstalowanego w pojeździe w czasie pracy urządzenia pojazd nie może znajdować się w ruchu".

W znowelizowanej ustawie nie byłoby również przepisu mówiącego o tym, że strażnicy mogą legitymować uczestnika ruchu i wydawać mu wiążące polecenia co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu.

W zeszłym roku podobny projekt - zakładający odebranie strażom miejskim możliwości karania kierowców za nieprawidłowe parkowanie oraz przeprowadzania kontroli fotoradarowej - złożył ówczesny Ruch Palikota (obecnie Twój Ruch), jednak projekt ten został odrzucony przez Sejm.

W listopadzie Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, w którym wskazano, że straże miejskie nie powinny używać mobilnych fotoradarów. NIK uważa, że zaangażowanie strażników w obsługę fotoradarów, zwłaszcza przenośnych, "jest podyktowane w wielu wypadkach nie tyle służbą na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co przede wszystkim chęcią pozyskiwania pieniędzy do gminnej kasy" - podano w raporcie.

Izba stwierdziła, że strażnicy działają w miejscach uzgodnionych z policją, ale tylko na początku i na końcu służby. "W trakcie wykonywania zadań strażnicy z fotoradarem mobilnym przenoszą się w miejsca nieuzgodnione z policją, za to przynoszące większe wpływy do budżetu gminy. Aktywność prewencyjna i represyjna niektórych straży gminnych czy miejskich niemal w całości koncentruje się na obsłudze fotoradarów" - podał rzecznik Izby.

NIK nie ma zastrzeżeń do lokalizacji większości samorządowych fotoradarów stacjonarnych. Ich maszty stały najczęściej w miejscach, gdzie wcześniej dochodziło do niebezpiecznych wypadków.

radar kontrola zdjęcie droga
Creandi.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

    Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

    Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

    Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

    Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

    Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

    W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

    REKLAMA

    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    Twój e-PIT 2024. Roczne rozliczenie podatku a ulga lub podatek za samochód. Gdzie wpisać kwotę w elektronicznym druku?

    Rozliczenie roczne w usłudze "Twój e-PIT" jest naprawdę proste. Wystarczy zalogować się na rządowej stronie. Tylko czy można rozliczyć w elektronicznym PIT ulgę rehabilitacyjną za samochód, koszty dojazdy do pracy i podatek od sprzedaży auta? Można. Oto instrukcja.

    REKLAMA

    Prognozy dla globalnego handlu i logistyki na 2024 rok wiszą na włosku
    Stacje wodorowe w Polsce. Orlen zbuduje 17 ogólnodostępnych punktów

    Orlen idzie w wodorową rewolucję. Koncern paliwowy w najbliższym czasie chce postawić w Polsce 17 stacji wodorowych. Lokalizacje zostały już wybrane. Kiedy ruszy realizacja projektu?

    REKLAMA