Ułatwienia dla osób niepełnosprawnych w transporcie drogowym

REKLAMA
REKLAMA
Jakie ułatwienia dla niepełnosprawnych w nowelizacji ustawy o transporcie drogowym?
Nowela wprowadza do polskiego prawa przepisy unijne dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym. Są one już stosowane w państwach członkowskich od 1 marca 2013 r.
REKLAMA
Zgodnie z regulacją w Polsce będzie wyznaczonych 21 dworców autobusowych i autokarowych, na których niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej będzie udzielana pomoc. Zostaną wskazane dworce w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców i obsługujące rocznie ponad 500 tys. odjeżdżających pasażerów, w tym m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Rzeszowie i Lublinie.
Chodzi m.in. o nieodpłatną pomoc np. w przejściu z poczekalni na pokład pojazdu, wejściu do autokaru i znalezieniu siedzenia, załadowaniu i odebraniu bagażu, przewiezieniu psa przewodnika.
Zobacz też: Autobusy turystyczne nie wjadą do Paryża?
REKLAMA
Przepisy dotyczą dworców, których właścicielem lub współwłaścicielem posiadającym ponad połowę udziałów jest samorząd. Regulacja zakłada także, że nie tylko właściciel dworca, ale także zarządzający dworcem niebędący jego właścicielem będzie mógł wystąpić do ministra transportu z wnioskiem o wyznaczenia dworca, który ma być dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Dostosowanie do wymagań unijnych terminali na dworcach ma być zadaniem gminy. Pieniądze na sfinansowanie wydatków związanych z ich dostosowaniem mają pochodzić z opłat pobieranych przez właścicieli dworców od operatorów lub przewoźników drogowych.
Minister transportu ma weryfikować wnioski zgłoszone przez samorządy. Pozytywna weryfikacja sprawi, że dworzec znajdzie się w wykazie dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i o ograniczonej sprawności ruchowej. Dworce będą kontrolowane i mogą być wykreślone z tego wykazu w przypadku negatywnej kontroli.
Zobacz też: Test Hyundai i10 1.0 MPI 66 KM
Nowelizacja reguluje ponadto kwestie związane z ochroną praw pasażerów
REKLAMA
Nowelizacja reguluje ponadto kwestie związane z ochroną praw pasażerów, szczególnie ws. składania i rozpatrywania skarg. Chodzi m.in. o niedopełnienie pewnych obowiązków przez przewoźnika, w tym niezabezpieczenie podstawowych potrzeb pasażerów w trakcie podróży czy odpowiedniego stanu bezpieczeństwa.
Skargi na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez przewoźnika drogowego będą rozpatrywać: organizator publicznego transportu zbiorowego oraz organ właściwy do wydawania zezwoleń w międzynarodowym transporcie drogowym. Marszałek województwa - stanowi nowelizacja - będzie natomiast rozpatrywał skargi na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez podmiot zarządzający dworcem, wyznaczonym do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej".
W przypadku dworców będących własnością samorządu województwa, rozpatrywanie skarg będzie należało do obowiązków wojewody. Pasażer będzie mógł wnieść również skargę do marszałka województwa na niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.
Za nieprzestrzeganie przepisów przewoźnik drogowy, właściciel lub podmiot zarządzający wyznaczonym dworcem, organizator turystyki lub pośrednik turystyczny będzie podlegał karze w wysokości nie większej niż 30 tys. zł.(PAP)
krm/ aop/mok/
REKLAMA
REKLAMA