Badanie techniczne pojazdu 2025 r. Ile wynosi?
REKLAMA
REKLAMA
Na wstępie warto wspomnieć, że badania techniczne dzieli się na badania okresowe, badania dodatkowe oraz badania co do zgodności z warunkami technicznymi. Okresowe badanie techniczne przeprowadza się po raz pierwszy przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium naszego kraju.
REKLAMA
Badanie techniczne pojazdu: co ile
Okresowe badanie techniczne przeprowadza się co roku. Jednakże z pewnymi zastrzeżeniami. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne, taksówki, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób, pojazdu marki "SAM", pojazdu zasilanego gazem, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego, które podlegają corocznym badaniom technicznym. W przypadku ciągnika rolniczego, przyczepy rolniczej, a także motoroweru, badanie techniczne przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania. W przypadku autobusów, okresowe badanie techniczne przeprowadza się przed upływem roku od dnia pierwszej rejestracji i następnie co 6 miesięcy. Przyczepa lekka, pojazd zabytkowy oraz samochód osobowy przeznaczony do zawodów sportowych nie podlegają okresowym badaniom technicznym. W przypadku pojazdu zabytkowego, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego podlega on corocznym badaniom technicznym.
Badanie techniczne pojazdu 2025 r.
Wysokość opłaty za przeprowadzenie badań technicznych pojazdów pobierana jest opłata określona w załączniku do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2024 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (Dz.U.2023.1070 t.j.). Całkowita opłata za przeprowadzone badanie techniczne pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 3, stanowi sumę opłat za przeprowadzone badania techniczne pojazdu i wykonane czynności, które zostały zawarte w tabeli dołączonej do rozporządzenia.
Poniżej prezentujemy tabelę (załącznik do rozporządzenia) z opłatami za badania techniczne pojazdów.
Lp. | Wyszczególnienie | Opłata w zł (zawiera podatek od towarów i usług VAT) | ||
1 | 2 | 3 | ||
1 | Okresowe badanie techniczne: | |||
1.1 | motocykl, ciągnik rolniczy | 62,00 | ||
1.2 | samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w.1) | 98,00 | ||
1.3 | samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c. | 153,00 | ||
1.4 | samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16 t d.m.c., ciągnik samochodowy balastowy | 176,00 | ||
1.5 | autobus przeznaczony do przewozu więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą | 199,00 | ||
1.6 | przyczepa ciężarowa rolnicza do 1,5 t d.m.c. | 40,00 | ||
1.7 | przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 1,5 t do 6 t d.m.c | 50,00 | ||
1.8 | przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 6 t d.m.c. | 70,00 | ||
1.9 | przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna do 3,5 t d.m.c. | 78,00 | ||
1.10 | przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c. | 163,00 | ||
1.11 | przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna powyżej 16 t d.m.c. | 177,00 | ||
1.12 | (skreślona) | |||
1.13 | (skreślona) | |||
1.14 | (skreślona) | |||
1.15 | pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne) | 63,00 | ||
1.16 | skreślona | |||
1.17 | tramwaj - wagon silnikowy | 330,00 | ||
1.18 | tramwaj - wagon przegubowy | 395,00 | ||
1.19 | tramwaj - wagon doczepny czynny | 250,00 | ||
1.20 | tramwaj - wagon doczepny bierny | 110,00 | ||
1.21 | trolejbus - badania elektryczne2) | 115,00 | ||
1.22 | motorower | 50,00 | ||
1.23 | pojazd wolnobieżny wchodzący w skład kolejki turystycznej | 62,00 | ||
2 | Ponowne sprawdzenie mechanizmów i zespołów w pojeździe, w którym stwierdzono usterki w trakcie badań technicznych w zakresie: | |||
2.1 | skuteczności i równomierności działania hamulców | 20,00 | ||
2.2 | skuteczności działania hamulców tramwaju | 120,00 | ||
2.3 | skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego trolejbusu | 50,00 | ||
2.4 | ustawienia i natężenia świateł drogowych i świateł mijania | 14,00 | ||
2.5 | połączeń układu kierowniczego oraz jałowego ruchu koła kierownicy, luzów w zawieszeniu | 20,00 | ||
2.6 | toksyczności spalin | 14,00 | ||
2.7 | poziomu hałasu | 20,00 | ||
2.8 | geometrii kół jednej osi | 36,00 | ||
2.9 | działania amortyzatorów jednej osi | 14,00 | ||
2.10 | wszystkich innych usterek łącznie | 20,00 | ||
3 | (skreślona) | |||
3.1 | (skreślona) | |||
3.2 | (skreślona) | |||
3.3 | (skreślona) | |||
3.4 | (skreślona) | |||
3.5 | (skreślona) | |||
3.6 | (skreślona) | |||
3.7 | (skreślona) | |||
3.8 | (skreślona) | |||
3.9 | (skreślona) | |||
3.10 | (skreślona) | |||
3.11 | (skreślona) | |||
4 | Dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska: | |||
4.1 | określone usterki techniczne, warunki techniczne (osobno za każde określone warunki techniczne lub badany układ czy zespół pojazdu)4) | 20,00 | ||
4.2 | po wypadku, kolizji drogowej (za badanie specjalistyczne) | 94,00 | ||
4.3 | dane techniczne niezgodne ze stanem faktycznym | 51,00 | ||
5 | Dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez starostę w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska: | |||
5.1 | co do którego zachodzi podejrzenie, że nie spełnia określonych warunków technicznych3) | 20,00 | ||
5.2 | po wypadku, kolizji drogowej (za badanie specjalistyczne) | 94,00 | ||
6 | Pozostałe dodatkowe badania techniczne pojazdu: | |||
6.1 | (skreślona) | |||
6.2 | który ma być używany jako taksówka osobowa lub bagażowa (za warunki dodatkowe) | 42,00 | ||
6.3 | który ma być używany jako uprzywilejowany (za warunki dodatkowe) | 50,00 | ||
6.4 | który ma być używany do przewozu materiałów niebezpiecznych (za badanie specjalistyczne) | 85,00 | ||
6.5 | autobusu, który może poruszać się po drogach z prędkością 100 km/h (za badanie specjalistyczne) | 126,00 | ||
6.6 | do nauki jazdy lub przeprowadzania egzaminu państwowego (za warunki dodatkowe) | 48,00 | ||
6.7 | w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym | 82,00 |
6.8 | o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym | 50,00 | |
6.9 | skierowany przez starostę lub na wniosek posiadacza pojazdu | w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji | 60,00 |
jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym, lub narusza wymagania ochrony środowiska | 94,00 | ||
6.10 | w którym w czasie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenia elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego | 94,00 | |
6.11 | pojazd, o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym | 50,00 | |
6.12 | dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego | 120,00 | |
6.13 | o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (za każde stanowisko kierującego) | 50,00 |
7 | Sprawdzenie spełniania dodatkowych warunków technicznych dla niektórych pojazdów oraz pozostałe czynności przeprowadzane w stacjach kontroli pojazdów: | |
7.1 | prawidłowości przystosowania pojazdu silnikowego do ciągnięcia przyczepy1) | 35,00 |
7.2 | czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym dla pojazdów przeznaczonych do wykonywania czynności na drodze4) | 21,00 |
7.3 | czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla pojazdów ciężarowych przystosowanych do przewozu osób4) | 48,00 |
7.4 | czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla autobusu miejskiego używanego w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej4) | 41,00 |
7.5 | czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla autobusu szkolnego4) | 41,00 |
7.6 | wykonanie numeru nadwozia | 49,00 |
7.7 | wykonanie numeru silnika | 49,00 |
7.8 | wykonanie tabliczki i jej umieszczenie | 36,00 |
7.9 | sporządzenie opinii (na wniosek właściciela pojazdu) do wniosku o odstępstwo od warunków technicznych | 82,00 |
7.10 | pomiar prawidłowości rozmieszczenia punktów bazowych nadwozia samonośnego pojazdów samochodowych do 3,5 t d.m.c., związanych z zespołami i układami bezpieczeństwa jazdy5) | 255,00 |
Objaśnienia:
- 1) W przypadku pojazdu przedstawionego do okresowego badania technicznego z adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o treści: "przystosowany do ciągnięcia przyczepy" lub "HAK" nie pobiera się opłaty określonej w lp. 7.1 tabeli.
- 2) Pozostałe badania jak dla autobusu.
- 3) W przypadku gdy opłata za badanie techniczne pojazdu powstała z połączenia opłat określonych w lp. 4.1 i 5.1 tabeli byłaby większa od opłaty określonej w lp. 1 tabeli, pobiera się opłatę określoną w lp. 1 tabeli.
- 4) Opłata obowiązuje również przy okresowym badaniu technicznym.
- 5) Opłatę mogą stosować tylko stacje kontroli pojazdów wyposażone w przyrząd do pomiarów i oceny prawidłowości rozmieszczenia punktów bazowych nadwozia samonośnego pojazdów samochodowych do 3,5 t d.m.c., związanych z zespołami i układami bezpieczeństwa jazdy.
Użyte w tekście skróty oznaczają:
- m.w. - masa własna pojazdu,
- d.m.c. - dopuszczalna masa całkowita pojazdu.
Chociaż aktualnie ceny za badanie techniczne wynoszą dalej tyle samo, warto mieć na uwadze, że najprawdopodobniej w najbliższym czasie ulegną one zmianie. Wysokość opłat za badania została określona w 2024 r., a przez ostatnie 20 lat drastycznie wzrosły koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.