30km/h w terenie zabudowanym?
REKLAMA
REKLAMA
Posłowie Parlamentu Europejskiego chcą wprowadzenia obowiązku stosowania blokad antyalkoholowych w nowych samochodach oraz ograniczenia prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym.
REKLAMA
Politycy chcą zakazu produkcji, importu i dystrybucji systemów ostrzegających kierowców pojazdów przed kontrolami drogowymi (np. urządzeń ostrzegających przed radarami, laserowych urządzeń zakłócających lub systemów nawigacji z automatyczną zapowiedzią kontroli drogowej).
Parlament Europejski postulują ujednolicenie limitów zawartości alkoholu we krwi dla kierowców. Według polityków należy ujednolicić przepisy i znaki drogowe oraz zasady przeprowadzania kontroli technicznych pojazdów.
Zobacz też: Kolejne zaostrzenia przepisów drogowych
REKLAMA
W 2009 r. na europejskich drogach zginęło 35000 osób, a 1,5 miliona odniosło obrażenia, które często prowadziły do trwałego do kalectwa. Okazuje się, że społeczne i gospodarcze koszty wynikające z wypadków drogowych są ogromne (ok. 130 mld euro w 2009 r.). Do tego dochodzi ludzkie cierpienie w postaci żałoby bliskich, cierpienia rannych i dramatycznych chwil w życiu poszkodowanych. Liczba 35 000 ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym odpowiada w ruchu lotniczym katastrofie ok. 250 średniej wielkości samolotów z kompletem pasażerów na pokładzie.
Wprowadzenie nowej ustawy posłowie tłumaczą pobudkami dotyczącymi całkowitego uniknięcia ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym. Rezolucja ustanowiona we wtorek przez Parlament wzywa do podjęcia działań mających na celu w latach 2010-2020 ograniczenie o połowę liczby śmiertelnych wypadków drogowych, zmniejszenia liczby ofiar z obrażeniami zagrażającymi życiu o 40 proc. i śmiertelności dzieci (do 14 lat) w wypadkach drogowych o 60 proc.
Zobacz też: Nowy system karania firm transportowych
Parlament Europejski wysunął propozycję, aby Komisja powołała w trybie priorytetowym koordynatora UE ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zadaniem takiego koordynatora byłoby ułatwianie przygotowywania, wdrażania i egzekwowania strategii bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przyjęta rezolucja nie ma jednak mocy prawnej, a za bezpieczeństwo drogowe odpowiadają poszczególne kraje członkowskie UE.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA