REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm

Sebastian Tomaszewski
Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm/ fot. Fotolia
Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce dopiero trwa dyskusja na temat wprowadzenia zakazu wjazdu dla samochodów niespełniających unijnych norm emisji spalin. Tymczasem, u naszych zachodnich sąsiadów, takie przepisy działają już od kilku lat. Wyjeżdżając na wakacje do Europy warto sprawdzić, w jakich miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum i ile wynoszą.

Opłaty za wjazd do centrum – Belgia, Bruksela

Strefa niskiej emisji w Brukseli działa od 1 stycznia br., ale pierwsze pomysły na jej wprowadzenie pojawiły się niemal 10 lat temu. Początkowo rząd pozwolił na wprowadzenie strefy w czasie wysokich poziomów zanieczyszczenia powietrza. Rządzący stolicą Belgii mają ambitne plany rozwoju elektromobilności w swoim mieście. Do 2030 roku wszystkie autobusy mają być elektryczne, a na mapie miasta pojawi się łącznie do 600 punktów ładownia samochodów elektrycznych.

REKLAMA

REKLAMA

Strefa niskiej emisji obowiązuje przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, a kontrolowana będzie przez system kamer w mieście. Bruksela walczy ze spalinami. Od tego roku auta z silnikiem diesla wyprodukowane przed 1997 rokiem oraz niespełniające normy spalin Euro 2 nie wjadą do centrum. Zakaz dotyczy kierowców pojazdów o masie do 3,5 tony. Wkrótce, zakaz wjazdu zacznie obejmować pojazdy powyżej 7,5 ton, które dowożą towarów do sklepów.

Za złamanie zakazu wjazdu grozi kara od 150 do nawet 350 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Hiszpania, Madryt

Madryt także chce ograniczyć ruch miejski na swoich ulicach. Od 3 lat władze miasta stopniowo zmniejszają udział prywatnych samochodów w mieście, utrudniając życie kierowcom – to tzw. pozytywna dyskryminacja. Podwyższanie opłat parkingowych, coraz częściej występująca strefa bez samochodu, zmuszają kierowców do zmienienia używanego środka transportu na komunikacje miejską. Pomysły na ograniczenia ruchu w mieście należą głównie do mieszkańców, którzy widzą w tym możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy, np. w branży gastronomicznej. Planuje się by Madryt był miastem dla pieszych, a nie dla kierowców.

REKLAMA

Wjazd do stref ekologicznych będzie przewidziany tylko dla mieszkańców tej strefy. Dla osób spoza strefy, wjazd będzie możliwy tylko pod warunkiem zarezerwowania sobie miejsca na jednym z trzynastu parkingów w mieście. Zakaz nie obowiązuje motocyklistów wjeżdżających pomiędzy 7 rano a 22.00 oraz pojazdów dostawczych w godz. 10-13.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za złamanie zakazu, przewidziana jest kara 90 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Portugalia, Lizbona

W gorącej stolicy Portugalii wprowadzono przepis zakazujący wjazdu samochodom wyprodukowanym później niż 1992 roku wjazdu do centrum w dni powszednie. Bardziej rygorystyczne przepisy dotyczą taksówek (starszych niż z 1996 r.) oraz autobusów miejskich (nie starszych niż z 2000 r.). Troskę o czyste powietrze widać także u władz miasta, którzy wymienili swoją całą flotę na samochody elektryczne za 3,2 mln euro (według urzędników roczna oszczędność na paliwie wyniosła ok. 180 tys. euro).

Za złamanie przepisu grozi mandat w wysokości 24 euro. Podobnie jak w innych miastach, chodzi o spopularyzowanie transportu publicznego.

Opłaty za wjazd do centrum – Włochy, Mediolan

Bogatsza i lepiej rozwinięta północna część Włoch zwraca zdecydowanie więcej uwagi na ekologię w swoim miastach. Od 6 lat w Mediolanie obowiązuje opłata w wysokości 5 euro za wjazd do centrum w strefę ograniczonego ruchu (Areca C) od 7.30 do 19.30 w dni powszednie. System opiera się na kamerach i czujnikach, które rejestrują tablice rejestracyjne przejeżdżających pojazdów. Opłaty można dokonać w parkometrach, kupić bilet w sklepie albo w internecie. Kupiony bilet trzeba aktywować przez Internet, Call Center lub SMS.

Ekologiczna strefa ponadto zakazuje wjazdu pojazdom z normą emisji spalin poniżej Euro 1 oraz dłuższych niż 7,5 m. Bilet ważny jest przez całą dobę, a opłatę można wpłacić nawet 24 godzin od wjazdu do strefy. W razie złamanie przepisu kara może wynieść nawet 80 euro. Więcej informacji) (comune.milano.it/wps/portal/ist/en/area_c)

Opłaty za wjazd do centrum – Szwecja. Sztokholm

Opłaty za wjazd do ekologicznej strefy śródmiejskiej w Sztokholmie obowiązują od 2007 roku i są wynikiem referendum. Identyczny system od 2013 roku jest w Goeteborgu. Jak zarzekają się rządzący, pieniądze z opłat za wjazd do centrum przeznaczane są na rozbudowę linii metra o kolejne stacje oraz rozwój infrastruktury drogowej. Wysokość opłaty za wjazd do centrum uzależniona jest od pory dnia. Do niedawna najmniejsza stawka wynosiła ok. 5 zł, a najwyższa mogła osiągnąć nawet 30 zł dla wszystkich. Od 2016 roku podwyższono opłaty – dziś maksymalnie w ciągu dnia można nawet zapłacić ok. 60 zł.

Opłaty nie są pobierane w weekendy, w okresie świątecznym oraz przez cały lipiec. Nie trzeba kupować żadnej winiety albo biletu – system automatycznie rachunek na nasz adres. Więcej informacji (https://www.transportstyrelsen.se/en/road/Congestion-taxes-in-Stockholm-and-Goteborg/)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA