REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagraniczne mandaty zapłacimy w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Ministrowie transportu krajów członkowskich Unii Europejskiej uzgodnili nowy system wymiany danych, który umożliwi identyfikację kierowców, którzy złamali prawo na terenie całej Unii. Ma to ograniczyć poczucie bezkarności i zmniejszyć liczbę wypadków.

Obecnie kierowca, który przekroczy dozwoloną prędkość w innym państwie Unii Europejskiej zwykle pozostaje bezkarny. System automatycznych radarów i kamer nie jest w stanie ustalić jego danych osobowych. Policja również nie zawsze ma możliwość potwierdzenia danych osobowych kierowcy i sprawdzenia legalności dokumentacji samochodu.

REKLAMA

Bezkarność ta wpływa niekorzystnie na bezpieczeństwo drogowe ale także dyskryminuje krajowych sprawców wykroczeń, którzy ponoszą kary.

Wspólna baza danych a raczej unormowanie przepływu informacji pomiędzy państwami członkowskimi pozwoli na to, że np. hiszpańska policja będzie mogła zidentyfikować kierowcę z każdego państwa UE i nałożyć ewentualną karę. Później kierowca ten dostanie wezwanie do zapłaty mandatu w swoim ojczystym języku.

Zobacz również: Jak zachęcić kierowców do bezpiecznej jazdy?

Kraj z którego pochodzi ukarany kierowca prześle jego dane do państwa, na terenie którego zostało popełnione wykroczenie, dzięki temu mandat będzie egzekwowany zgodnie z prawem obowiązującym na terenie otrzymania mandatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współpraca będzie dotyczyć takich naruszeń kodeksu drogowego, jak m.in.: przekroczenie dozwolonej prędkości, jazda pod wpływem alkoholu, jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa oraz przejechanie na czerwonym świetle, jazda pod wpływem narkotyków, jazda po buspasie albo pasie awaryjnym, korzystanie z telefonu komórkowego w czasie jazdy, jazda na motorze bez kasku.

W sumie cztery pierwsze kategorie złamania prawa są podawane jako powód około 75% wypadków śmiertelnych na drogach UE.

Zobacz również: Kolejny odcinek A1 powstanie do końca 2013 roku

Zawarte w tej sprawie porozumienie polityczne musi jeszcze przyjąć i zatwierdzić Parlament Europejski, który ma możliwość wprowadzenia ewentualnych poprawek. Parlamenty Wielkiej Brytanii i Irlandii muszą jeszcze zdecydować, czy chcą przyjąć u siebie takie przepisy (kraje te wraz z Danią nie mają obowiązku udziału we współpracy policyjnej w ramach UE; wiadomo już, że Kopenhaga nie będzie uczestniczyć we współpracy).

Prace nad unormowaniem nowych przepisów mogą potrwać jeszcze rok.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA