REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płock: zdalny system sterowania sygnalizacja świetlną

Subskrybuj nas na Youtube
światła, sygnalizator, semafor Fot. Fotolia
światła, sygnalizator, semafor Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Płocku ma ruszyć system poprawiający płynność ruchu na drogach. W zależności od natężenia ruchu będzie on sterował sygnalizacją świetlną tak, aby ograniczać powstawania zatorów na drogach.

Płock z systemem sterowania ruchem drogowym

Przedsięwzięcie ma być realizowane we współpracy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów (IBDiM) w Warszawie w trzech etapach – w ostatnim ma objąć wszystkie płockie węzły komunikacyjne. Jak poinformował we wtorek PAP Hubert Woźniak z płockiego Urzędu Miasta, pierwszy etap projektu zostanie uruchomiony w połowie grudnia, na razie na trzech skrzyżowaniach o największym natężeniu ruchu samochodowego.

REKLAMA

REKLAMA

„Na skrzyżowaniach tych działać będą kamery monitorujące natężenie ruchu samochodowego. Dzięki zliczaniu na bieżąco aktualnej liczby pojazdów na całym odcinku drogi, od pierwszego do trzeciego skrzyżowania, możliwe będzie automatyczne sterowanie sygnalizacją świetlną w taki sposób by ruch był płynny i nie tworzyły się zatory. Będzie to system obsługujący trzy węzły komunikacyjne, współpracujące ze sobą” – powiedział Woźniak.

Dodał, że na wybranych skrzyżowaniach zamontowane zostaną także kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych oraz modelu pojazdu. „To urządzenia dodatkowe do celów statystycznych, które pozwolą zdobyć wiedzę o tym, jaki rodzaj samochodów przejeżdża najczęściej trasą objętą takim monitoringiem i skąd pojazdy te pochodzą” – wyjaśnił Woźniak.

Wprowadzenie inteligentnego systemu sterowania ruchem pojazdów w pierwszym etapie, czyli na wybranych trzech skrzyżowaniach o największym natężeniu ruchu samochodowego, będzie kosztowało ok. 450 tys. zł, z czego Płock przeznaczy na ten cel 260 tys. zł, IBDiM pozostałą kwotę.

REKLAMA

Drugi etap projektu, którego realizacja planowana jest w 2016 r., przewiduje wdrożenie zdalnego systemu sterowania ruchem samochodowym na kilku dodatkowych skrzyżowaniach w Płocku oraz złożenie wniosku o wsparcie tego przedsięwzięcia ze środków unijnych. Zakłada się, że koszt tej części inwestycji to ok. 4 mln zł. Realizacja projektu uzależniona będzie od uzyskania dofinansowania przez IBDiM.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trzecim etapie przedsięwzięcia inteligentny system regulujący ruch pojazdów ma objąć wszystkie skrzyżowania w Płocku. Ta część projektu przewiduje także budowę odrębnego, centralnego biura do bezpośredniego zarządzania systemem. Termin realizacji tego etapu nie jest na razie ściśle określony.

„To skrzyżowania w dużym stopniu decydują o tym, czy ruch samochodowy na drogach biegnących przez miasto odbywa się płynnie. Zobaczymy na ile system sprawdzi się na wybranych, głównych skrzyżowaniach. Wtedy będziemy mogli określić perspektywę, czy może nawet konieczność, wdrożenia tego trzeciego etapu” – zaznaczył Woźniak. Dodał, że koszt realizacji ostatniej części projektu szacowany jest na „dziesiątki milionów złotych”.

IBDiM jest autorem Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP), którego celem jest m.in. automatyzacja obliczeń statystycznych związanych z ruchem pojazdów poprzez rozpoznawanie ich typu, marki, a nawet koloru. System opiera się na Autonomicznych Punktach Pomiarowych, które dzięki zainstalowanym kamerom prowadzą stały monitoring dróg i przejeżdżających pojazdów. Zebrane w taki sposób dane są przesyłane do Centralnego Systemu Statystycznego, który przeprowadza obliczenia oraz porównania informacji z różnych punktów pomiarowych.

Partnerem projektu jest spółka Neurosoft, działająca jako spin-off pracowników i absolwentów Uniwersytetu Wrocławskiego i Politechniki Wrocławskiej. Prowadzi ona prace m.in. nad technologią sztucznych sieci neuronowych i algorytmami. Zajmuje się też przetwarzaniem i rozpoznawaniem elementów obrazów i zdjęć cyfrowych. Według danych Neurosoftu, ISKIP wdrożono w ponad 50. punktach pomiarowych w różnych miastach Polski, w tym w Warszawie, Bydgoszczy, Krakowie i Radomiu oraz na drogach krajowych między tymi ośrodkami. Z systemu korzysta także Inspekcja Transportu Drogowego, a także ABW, policja i Straż Graniczna.

Źródło: materiały prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA