REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25) - które inwestycje drogowe na Śląsku?

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25) - które inwestycje drogowe na Śląsku? Fot. Fotolia
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25) - które inwestycje drogowe na Śląsku? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Które inwestycje drogowe na obszarze województwa śląskiego zostały wpisane na listę rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023925)?

Budowę w woj. śląskim ok. 200 km dróg ekspresowych i autostrad, a także ponad 20 km nowej drogi krajowej oraz kilkadziesiąt inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na istniejących trasach – przewiduje rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Budowa mostu na Odrze w Opolu - konsultacje z mieszkańcami - 25 października

Kontynuacja budowy autostrady A1

Jednym ze sztandarowych i już realizowanych projektów tego programu w woj. śląskim jest kontynuacja budowy autostrady A1. Od marca ub. roku katowicki oddział GDDKiA prowadził cztery postępowania na wybór wykonawców kolejnych odcinków łącznie 56,9 km betonowej autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta) i Pyrzowicami.

Realizację całego fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice podzielono na: odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

REKLAMA

W ograniczonych przetargach wybrano już wykonawców wszystkich tych odcinków, z trzema z nich podpisano umowy. Dla odcinka F (obwodnica Częstochowy) opiewającą na 703,3 mln zł brutto umowę z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali podpisano 12 października.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wcześniej, 26 sierpnia i 1 września, podpisano umowy z wykonawcami odcinków I oraz G. Odcinek I zbuduje za 609,5 mln zł konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag, natomiast odcinek G zaprojektuje i zbuduje za 219,4 mln zł konsorcjum spółek Berger Bau Polska oraz Berger Bau. Na podpisanie czeka jeszcze warta 574,5 mln zł umowa z wykonawcą odcinka H - konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura oraz Strabag.

Pozostały 80-kilometrowy fragment autostrady Częstochowa-Tuszyn (wytyczony śladem istniejącej dwujezdniowej drogi nr 1) nowy PBDK przewiduje jako jeden z trzech w skali kraju projektów do realizacji w formule drogowej spółki specjalnego przeznaczenia. Środki na budowę mają być pozyskane przez taką spółkę z rynku kapitałowego.

Na terenie woj. śląskiego znajduje się liczący 16,8 km odcinek E tej trasy (koniec obwodnicy Częstochowy – granica woj. łódzkiego). Według danych wskazanych przez rzeczniczkę katowickiego oddziału GDDKiA Dorotę Marzyńską-Kotas dotąd opracowano dla niego dokumentację projektową i uzyskano zgodę na budowę. Wykonano badania archeologiczne, przeprowadzono wycinkę drzew i wyburzenia, a w latach 2015-2016 nabywane są grunty (pod kątem m.in. nowego węzła Mykanów i innej infrastruktury autostrady). Rządowy program nie określa terminu budowy tego odcinka.

W pobliże portu lotniczego Katowice obok Pyrzowic, gdzie obecnie kończy się południowy istniejący fragment A1, dociera od 2006 r. jedna jezdnia drogi ekspresowej S1 (ok. 9,5 km między węzłami Lotnisko i Podwarpie, gdzie S1 łączy się z drogami nr 1 i 86). 7 października katowicki oddział GDDKiA ogłosił przetarg (ograniczony, dwuetapowy) na budowę drugiej jezdni. Termin składania wniosków to 19 listopada br., podpisanie umowy przewidywane jest na grudzień 2016 r.

Na południowy wschód od węzła Podwarpie wiedzie tzw. Wschodnia Obwodnica GOP, najpierw mająca status drogi krajowej, a po niespełna 8 km przechodząca w ekspresową trasę S1. Nowy PBDK zakłada przebudowę pierwszego odcinka tej arterii do standardu trasy ekspresowej w latach 2017-2020. Dotąd uzyskano m.in. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach tej inwestycji, w marcu br. minister infrastruktury uzgodnił program inwestycyjny (wprowadzony rozporządzeniem zestaw procedur i wytycznych związanych z prowadzeniem inwestycji).

Na lata 2018-2021 rządowy program przewiduje budowę liczącego 8,5 km tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli brakującego odcinka trasy S69 z Bielska-Białej do słowackiej granicy w Zwardoniu (na którym przewidziano m.in. dwa dwukomorowe tunele). W 2013 r. na wniosek GDDKiA wojewoda śląski zawiesił postępowanie ws. zezwolenia na realizację tej inwestycji drogowej; w br. projekt budowlany miał być aktualizowany pod kątem nowego stanu prawnego w zakresie hałasu, zanieczyszczenia powietrza oraz gospodarki odpadami.

Zobacz też: Bramki samoobsługowe na autostradzie A4 w Mysłowicach i Balicach

S1 z Mysłowic do Bielska Białej

W nowym PBDK uwzględniono ponadto budowę liczącego ok. 40 km odcinka drogi ekspresowej S1 z Mysłowic do Bielska-Białej. Odcinek ten połączyłby istniejące fragmenty ekspresowej trasy z Cieszyna do Bielska-Białej oraz z Mysłowic do Dąbrowy Górniczej. Droga jest projektowana od kilku lat, a różne propozycje jej przebiegu budziły protesty zainteresowanych mieszkańców i środowisk. W ub. roku GDDKiA informowała o pracach nad dokumentacją nowego wariantu trasy.

Wariant ten, nazywany roboczo „wariantem E” lub „hybrydowym” uzgodniono m.in. w rozmowach ze spółkami górniczymi. W czerwcu br. Dyrekcja złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Liczący ok. 40 km nowy odcinek S1 niemal w całości ma przebiegać przez teren woj. śląskiego; do woj. małopolskiego dochodziłaby licząca łącznie 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia (zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - ok. 4 km). Budowę rządowy program zakłada na lata 2018-2021.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2016 r.

Budowa trasy ekspresowej S11

W 2017 r. miałaby ruszać inwestycja związana z budową na terenie woj. śląskiego dwujezdniowej ekspresowej trasy S11 – od węzła z autostradą A1 do granicy woj. opolskiego. W nowym PBDK to przedsięwzięcie rozdzielone jest na dwie części: budowę w latach 2019-2023 obwodnicy Tarnowskich Gór (jako S11) o długości 17,2 km oraz w latach 2017-2024 odcinka do granicy woj. opolskiego – o długości ok. 43 km. Dotąd w 2006 r. powstało studium lokalizacyjne, obecnie trwa procedura związana z uzgodnieniem tzw. programu inwestycyjnego.

Oprócz tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór w ciągu S11, rządowy program przewiduje budowę w woj. śląskim jeszcze jednej z ponad 50 nowych obwodnic, jakie mają powstać w całym kraju. Postulowane od lat obejście Zawiercia (oraz pobliskiej Poręby) o długości 24,3 km miałoby być budowane w latach 2017-2021 jako nowy jednojezdniowy odcinek drogi krajowej nr 78 łączący się ze zbudowaną w ostatnich latach dwujezdniową obwodnicą Siewierza.

Prócz tego w woj. śląskim zaplanowano kilkadziesiąt inwestycji w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na drogach krajowych. Przebudowywane mają być niebezpieczne miejsca na drogach krajowych, budowane lub przebudowywane skrzyżowania, chodniki, przejścia dla pieszych, drogi rowerowe, zatoki autobusowe. Na ten cel w skali kraju ma trafić do 4,8 mld zł.

Przedsięwzięcia w tej kategorii podzielono w PBDK na trzy klasy ryzyka: największą, bardzo dużą i dużą. W pierwszej z nich najwięcej zadań w woj. śląskim znalazło się wzdłuż dróg nr 45 (m.in. przebudowa trzech jej fragmentów i budowa szeregu chodników) oraz nr 78 (m.in. wiele nowych chodników). W pozostałych kategoriach liczne inwestycje poprawiające bezpieczeństwo przewidziano m.in. wzdłuż dróg nr 11, 45, 46, 78, 81 i 94.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA