REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępy w budowie drogi S5

Postępy w budowie drogi S5
Postępy w budowie drogi S5
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Tempo prac nad drogą S5 na odcinku od węzła Trzebnica do węzła Wrocław Północ wyraźnie przyspiesza. Oto co na temat swojego zadania mówi jego wykonawca, firma Astaldi.

Droga ekspresowa S5 na odcinku Trzebnica - Wrocław Północ

Prace przy budowie dolnośląskiego fragmentu drogi ekspresowej S5 nabierają tempa. Na jej trzecim odcinku, realizowanym przez firmę Astaldi, roboty prowadzone są na 14 spośród 18 zaprojektowanych mostów i wiaduktów. Trwają również intensywne przygotowania do rozpoczęcia nasuwania mostu, który stanie nad rzeką Widawą.

REKLAMA

REKLAMA

Prace na trzecim odcinku S5 od km 137+500 przed węzłem Trzebnica do węzła Wrocław Północ są coraz bardziej zaawansowane, zarówno jeśli chodzi o roboty drogowe, jak i mostowe.
- Usunęliśmy już wszystkie kolizje elektroenergetyczne i prawie wszystkie kolizje gazowe, teletechniczne i wodociągowe. Trwają prace przy wykopach, wzmacnianiu podłoża materacami geosyntetycznymi, osuszaniu nasypów oraz przy warstwach odsączających. Poszczególne obiekty inżynieryjne wyłaniają się powoli z ziemi. Kierowcy jadący drogą krajową numer 5 na pewno zwracają uwagę na rosnące podpory wiaduktów oraz na wyraźny zarys wytyczonej i stopniowo wyrównywanej trasy - mówi Artur Raczak, dyrektor kontraktu z firmy Astaldi

Planowany przebieg drogi S5 najlepiej widać na odcinku między Będkowem a Wisznią Małą, gdzie droga ekspresowa biegnie w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej drogi krajowej nr 5. Przy jednym
z dwóch planowanych Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Wisznia Mała Zachód) działa już wytwórnia mas bitumicznych, przy której obecnie magazynowane jest kruszywo drogowe. W najbliższych dniach
w wybranych miejscach przy wytwórni rozpocznie się układanie próbnego odcinka warstwy podbudowy nawierzchni bitumicznej.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Roboty mostowe wykonuje się obecnie na 14 spośród 18 mostów i wiaduktów zaprojektowanych w ciągu drogi S5 i poprzecznych do niej, a także przy 19 z 25 przepustów betonowych (które są między innymi przejściami dla małych zwierząt). Przy niektórych z nich trwa montaż prefabrykatów, zbrojenie i betonowanie wlotów oraz łączenie styków taśmą bentonitową. Przy węźle Kryniczno wykonano wykop pod chudy beton i zakończono roboty palowe oraz fundament przyczółka nr 1 od strony Trzebnicy, w październiku prowadzone będą prace fundamentowe przy pozostałych przyczółkach. Natomiast gotowe fundamenty są już m.in. na obiektach w okolicach Będkowa i Ligoty Pięknej, tam też robotnicy zbroją podpory przęseł.

Zaawansowanie prac mostowych można zaobserwować przy wspomnianej wytwórni mas bitumicznych, gdzie gotowe są już oczepy pięciu podpór wiaduktu. Na podobnym poziomie prowadzone są prace przy słupach i przyczółkach innych wiaduktów, m.in. na obiektach WS-28 i WD-29 (tuż za Trzebnicą, przy zakończeniu odcinka 2) czy przy budowie węzła Trzebnica. Przygotowano tu powierzchnię fundamentów pod izolację cienką, trwa zbrojenie słupów oraz betonowanie fundamentów i zbrojenie jednego z przyczółków. Prace budowlane wiązały się ze zmianą organizacji ruchu przy zjeździe na Trzebnicę oraz Wołów i Lubin (droga nr 340) – zamknięto dotychczasowy zjazd, a kierowcy jadący od strony Wrocławia korzystają obecnie z lewoskrętu wytyczonego na wiadukcie.

Duży postęp widać także przy obiekcie MS-41, czyli planowanym moście nad rzeką Widawą. Będzie to żelbetowy most o długości 750 metrów, budowany z wykorzystaniem technologii nasuwania podłużnego. Segmenty mostu powstawać będą na specjalnie przygotowanych stanowiskach, czyli wytwórniach, a następnie nasuwane będą systematycznie na gotowe podpory. Powstała już konstrukcja pod stanowisko nasuwania od strony Wrocławia, kończą się roboty palowe pod stanowisko od strony Poznania. Rozpoczęcie nasuwania od strony Wrocławia zaplanowane jest
na początek listopada. Natomiast prace na placu budowy drugiego mostu żelbetowego (nad rzeką Ławą) znajdują się obecnie na etapie wykonywania pali fundamentowych. Zintensyfikowanie robót nastąpi po wybudowaniu większego mostu na Widawie, gdy cały sprzęt zostanie przeniesiony pod Wisznię Małą.

Astaldi buduje 19-kilometrowy odcinek drogi S5, który jest częścią dolnośląskiego fragmentu trasy Korzeńsko-Wrocław. Jest to ważny szlak komunikacyjny ułatwiający kierowcom dojazd do Poznania, ale także poprawiający płynność ruchu tranzytowego. Poprawi on zdecydowanie również ruch lokalny i zlikwiduje bardzo częste korki od ulicy Żmigrodzkiej do świateł w miejscowości Kryniczno. Gotowy odcinek zostanie oddany do użytku pod koniec 2017 r.

Źródło: materiały prasowe

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA