REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa obwodnicy Czarnowąsów - kiedy koniec?

Subskrybuj nas na Youtube
Budowa obwodnicy Czarnowąsów - kiedy koniec? Fot. Fotolia
Budowa obwodnicy Czarnowąsów - kiedy koniec? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aż osiemnastu wykonawców zgłosiło się do przetargu na budowę obwodnicy Czarnowąsów (woj. Opolskie). Kiedy według założeń inwestycja ma zostać zrealizowana?

18 firm chce podjąć się budowy obwodnicy miejscowości Czarnowąsy (Opolskie), jednej ze strategicznych inwestycji woj. opolskiego. Szacunkowy koszt tej inwestycji to 160 mln zł. Budowa obwodnicy ma się zacząć jeszcze w tym roku, a zakończyć w roku 2017.

REKLAMA

Informację o liczbie oferentów zainteresowanych tą inwestycją podano na wtorkowej konferencji prasowej zarządu woj. opolskiego. Członek zarządu Tomasz Kostuś podkreślił, że jest to największe i najważniejsze zadanie drogowe regionu, które ma być zrealizowane do 2017 r.

Zobacz też: Rząd przyjął Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023

Dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Bartłomiej Horaczuk w rozmowie z PAP tłumaczył, że obwodnica ta jest przede wszystkim elementem korytarza transportowego północ-południe biegnącego przez Opolszczyznę, a podstawowe kryterium realizacji tej inwestycji związane jest z natężeniem ruchu na tym odcinku, który według badań z 2010 r. wynosił 12 tys. pojazdów na dobę. Horaczuk dodał, że w tym roku badanie natężenia ruchu jest powtarzane. „Spodziewamy się, że obecnie ruch okaże się jeszcze większy, niż pięć lat temu” – dodał wyjaśniając, że wynika to m.in. z tego, że „Opole rozwija się mocno w kierunku północnym".

Obwodnica Czarnowąsów ma pomóc także rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kostuś poinformował na wtorkowej konferencji, że cała inwestycja składać ma się z dwóch części: budowy fragmentu obwodnicy od węzła drogowego przy ul. Sobieskiego do granic miasta Opola i od granicy Opola w stronę Dobrzenia Wielkiego.

Tłumaczył, że aby skoordynować obie części we wtorek sejmik woj. opolskiego podjął uchwałę, która umożliwi realizację tego zadania przez jednego inwestora i jednego wykonawcę. „To milowy krok do tego, by w sposób terminowy tę inwestycję wykonać” – mówił. Dodał, że na podstawie tej uchwały marszałek woj. opolskiego będzie też mógł podpisać umowę z prezydentem Opola na przekazanie przez prezydenta kwoty 8,5 mln zł jako wkładu miasta w inwestycję. Uchwałę ws. przekazania tej kwoty woj. opolskiemu rada miasta Opola podjęła w lipcu.

Zobacz też: Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 r. - 110 inwestycji w Małopolsce  

REKLAMA

Kostuś zaznaczył, że procedura przetargowa dotycząca budowy obwodnicy Czarnowąsów trwa. Wyjaśnił, że oferty 18 potencjalnych wykonawców będą teraz oceniane pod względem formalno-prawnym. „Dopiero po takim ich przefiltrowaniu nastąpi drugi etap procedury, gdy zwrócimy się do oferentów o propozycje cenowe” – dodał i zaznaczył, że zarząd woj. opolskiego chciałby, aby wykonawca został wyłoniony najpóźniej do końca października. „Pierwsze prace przy budowie obwodnicy Czarnowąsów powinny się rozpocząć w listopadzie” – dopowiedział.

Marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła dodał, że po ocenie formalnej ofert potencjalni wykonawcy, którzy zostaną zakwalifikowani, otrzymają tzw. ślepe kosztorysy, pomiary i specyfikację istotnych warunków zamówienia. „Wtedy będą składać ofertę cenową. Prawdopodobnie będą mieli na to ok. miesiąca” – dodał Buła zaznaczając, że projekt obwodnicy jest już gotowy.

Trasa obwodnicy rozpocznie się od węzła drogowego na ul. Sobieskiego w Opolu przy północnej obwodnicy miasta na drodze krajowej 45, a kończyć się będzie włączeniem do drogi wojewódzkiej 454 między miejscowościami Czarnowąsy i Borki pod Opolem.

REKLAMA

W ramach inwestycji ma być m.in. wybudowane 5,3 km dróg, zbudowane sześć skrzyżowań, w tym pięć rond. Powstaną też cztery wiadukty, jeden most - nad rzeką Mała Panew; jak też np. ekrany akustyczne, ledowe oświetlenie, miejsce kontroli pojazdów ze stanowiskiem do ważenia. Przebudowana będzie także istniejąca infrastruktura - m.in. sieć wodociągowa, ciepłownicza, gazowa, kanalizacja sanitarna czy sieć elektroenergetyczna.

Horaczuk poinformował, że budowa obwodnicy, jako projekt strategiczny woj. opolskiego, będzie realizowana tzw. w procedurze pozakonkursowej. „Pula środków na to zadanie została uzgodniona z KE przy negocjacjach dotyczących Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Opolskiego” – wyjaśnił.

Szacunkowy koszt inwestycji to 160 mln zł. Dofinansowanie unijne ma wynieść 85 proc., czyli 136 mln zł, a wkład własny z budżetu woj. opolskiego to 24 mln zł. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA