REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wielkopolska: zamiana drogi gminnej na wojewódzką

Subskrybuj nas na Youtube
Wielkopolska: zamiana drogi gminnej na wojewódzką. Fot. Fotolia
Wielkopolska: zamiana drogi gminnej na wojewódzką. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych umożliwia samorządom gminnym wyzwolenie się spod obowiązku kosztownego utrzymywania dróg, które mimo że są zakwalifikowane do gminnych spełniają wymagania, by zaliczyć je do kategorii wojewódzkich lub krajowych. W woj. wielkopolskim gminy Pobiedziska, Łubowo i Swarzędz (Wielkopolskie) podjęły uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej odcinka dawnej trasy krajowej nr 5 między Poznaniem a Gnieznem. Na mocy niedawno znowelizowanej ustawy trasa stanie się drogą wojewódzką.

Gminy Pobiedziska, Łubowo i Swarzędz (Wielkopolskie) podjęły uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej odcinka dawnej trasy krajowej nr 5 między Poznaniem a Gnieznem. Na mocy niedawno znowelizowanej ustawy trasa stanie się drogą wojewódzką.

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy od kilku lat walczyły o zmianę ustawy o drogach publicznych, gdyż po otwarciu nowego odcinka drogi ekspresowej S5 między Poznaniem a Gnieznem dotychczasowy fragment drogi krajowej nr 5 o długości 35 km stał się drogą gminną. Drogę tę, zgodnie z ówczesnymi zapisami ustawy, musiały utrzymywać trzy wielkopolskie gminy: Swarzędz, Łubowo i Pobiedziska. Natężenie ruchu na tej trasie, mimo zmiany jej statusu, nadal jest duże.

Jak poinformował PAP w środę rzecznik prasowy urzędu w Pobiedziskach Artur Krysztofiak, rady trzech gmin podjęły jednakowe uchwały o oddaniu drogi do samorządu województwa. „Gminy od kilku lat walczyły o zmianę przepisów, które pozwolą na zdjęcie z ich budżetu ogromnego kosztu utrzymania głównej drogi pomiędzy Poznaniem a Gnieznem” - dodał.

Podjęcie uchwał było możliwe dzięki nowelizacji ustawy o drogach publicznych, która weszła w życie w lipcu tego roku.

REKLAMA

Zobacz też: Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 - ocena ekspertów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Burmistrz Pobiedzisk Dorota Nowacka zwróciła uwagę, że podjęte uchwały wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, przy czym wcześniej ich treść może jeszcze zakwestionować wojewoda.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to trasa wkrótce stanie się drogą wojewódzką i trafi we władanie samorządu Wielkopolski.

Zajmujący się transportem w regionie wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak powiedział w środę PAP, że było wiadomo, iż droga na pewno nie ma charakteru lokalnego. „Ze względu na funkcję i obciążenie nie powinna być nawet wojewódzką, a dalej krajową. Nie dyskutujemy jednak ze stanem prawnym – drogę przejmujemy” – dodał Jankowiak.

Swarzędz utrzymywał ponad 10 km fragment drogi. Burmistrz miasta Marian Szkudlarek podliczył, że średnio w roku przeznaczał na trasę 270 tys. zł, a w ostatnim czasie po podmyciu drogi wydał 85 tys. zł na jej zabezpieczenie. „Koszty utrzymania były duże. Stan drogi jest zły - ona ma praktycznie 30 lat i nadaje się do remontu” – wskazał.

Jankowiak zwrócił uwagę, że remont trasy nie będzie priorytetem zaraz po jej przejęciu przez województwo, bo nie ma takiej potrzeby, a w regionie są „drogi wojewódzkie w gorszym stanie”. „Ze względu na duże natężenie ruchu skupimy się na zimowym utrzymaniu, a jego standard będzie musiał być zbliżony do drogi krajowej” – zapowiedział.

Po sezonie prawdopodobnie przeprowadzony zostanie przegląd trasy i zaplanowane prace remontowe na przyszły rok i kolejne lata.

Zobacz też: Założenia programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23

Wójt Łubowa Andrzej Łozowski przypominał, że problem „niechcianych dróg” dotyczy nie tylko Wielkopolski, a nowelizacja ustawy pomoże samorządom na terenie całego kraju. „Utrzymanie dawnych krajówek to spory wydatek. Bałem się +zimy stulecia+ i wydatków na remonty - to było nie do udźwignięcia dla budżetu” – mówił PAP.

Sejm znowelizował ustawę o drogach publicznych we wrześniu ub.r., ale na temat nowych przepisów musiał jeszcze wypowiedzieć się Trybunał Konstytucyjny, do którego prezydent Bronisław Komorowski skierował ustawę w trybie kontroli prewencyjnej. Pod koniec maja Trybunał orzekł, że nowela jest zgodna z konstytucją.

Nowela ustawy odnosi się m.in. do dróg, które zostały zaliczone do kategorii drogi gminnej na mocy art. 10 ust. 5, czyli mniej więcej od 2003 r. Przepisy ustawy przewidują, że w ciągu 90 dni od dnia wejścia jej w życie, rada gminy będzie mogła podjąć uchwałę pozbawiającą drogę tej kategorii. Odcinek, który zostanie pozbawiony przez radę gminy kategorii drogi gminnej, z mocy ustawy staje się drogą wojewódzką.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych przewiduje m.in., że dawne drogi krajowe, zastępowane przez drogi ekspresowe czy obwodnice, nie będą otrzymywać - jak dotychczas - kategorii drogi gminnej, a będą zaliczane do kategorii dróg wojewódzkich. Sejmik województwa będzie jednak mógł podjąć uchwałę o pozbawieniu jej kategorii drogi wojewódzkiej - wówczas taki odcinek zaliczony zostanie do kategorii drogi powiatowej. Również rada powiatu będzie mogła podjąć uchwałę o pozbawieniu wskazanego odcinka kategorii drogi powiatowej i tym samym byłaby ona zaliczana do dróg gminnych. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA