REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?
Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Letnie pułapki na trasie - gdzie w Europie (i kiedy) obowiązują sezonowe zakazy jazdy?

Choć zasady zakazów ruchu dla ciężarówek są znane większości przewoźników, to latem w wielu krajach wchodzą w życie dodatkowe ograniczenia.

Najbardziej restrykcyjne przepisy obowiązują we Francji i Niemczech. We Francji zakazy w okresie wakacyjnym obejmują wszystkie soboty w lipcu i sierpniu. Ograniczenia obowiązują tam od sobotniego poranka do późnych godzin wieczornych. Przewoźnicy muszą się też liczyć z lokalnymi ograniczeniami. W Niemczech natomiast zakazy są obecne przez cały rok w każdą niedzielę, natomiast w lipcu i sierpniu - także w soboty na wybranych trasach.

W Czechach sezonowe zakazy pojawiają się w piątki, soboty i niedziele, a w Polsce - podobnie – wyłączenia z ruchu obejmuje trzy dni weekendowe, różniąc się jednak godzinami i masą pojazdów objętych zakazem.

-  Letnie ograniczenia w ruchu drogowym są bardzo istotne. Ich ignorowanie może oznaczać nie tylko straty finansowe, ale też konieczne postoje i naruszenia harmonogramu dostaw, zwłaszcza, że w okresie wakacyjnym trasa, zajmująca standardowo dwa dni może się wydłużyć nawet do trzech lub czterech dni.  Ważne jest więc to, by nie planować tras „na pamięć” i na bieżąco uczulać kierowców na miejsca, w których jest zakaz jazdy. Trucker z przyzwyczajenia może niechcący się pomylić i pojechać tam, gdzie trasa jest aktualnie wyłączona z ruchu, a to wiążę się z dużymi kosztami dla przedsiębiorstwa. Dlatego też tak kluczowa jest szybka wymiana informacji i płynna komunikacja na linii biuro – kierowca. Obecnie potrzebujemy aktualnych, zintegrowanych danych i narzędzi, które potrafią reagować na zmiany niemal w czasie rzeczywistym. W przeciwnym razie, nawet najlepiej zorganizowana firma może stracić cały dzień pracy z powodu drobnego niedopatrzenia - zauważa Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie kary za złamanie wakacyjnych zakazów?

Niedostosowanie się do obowiązujących, letnich zakazów ruchu związane jest z poważnymi konsekwencjami. Nie tylko oznacza to wysokie mandaty dla przewoźników, ale również może doprowadzić do zatrzymania pojazdu i wstrzymania dalszej realizacji zlecenia, a co najważniejsze naruszenie przepisów wiąże się z ryzykiem utraty dobrej reputacji przedsiębiorstwa. Jej pogorszenie może oznaczać częstsze kontrole przedsiębiorstwa i utrudnienia w procesie pozyskiwania nowych licencji i zezwoleń.

- W większości przypadków sankcje za naruszenia zakazu jazdy są bardzo dotkliwe zarówno dla kierowcy, jak i przewoźnika, lecz różnią się w zależności od kraju. Na przykład w Niemczech kierowca może dostać mandat w wysokości 120 euro, a firma nawet do 570 euro. Z kolei pojazd może zostać zatrzymany tam do końca obowiązywania ograniczenia. We Francji kara za zignorowanie przepisu o zakazie jazdy wynosi do 1500 euro i może zostać podwojona do 3000 euro, jeśli przewoźnik zostanie ponownie zatrzymany na naruszeniu tego samego czynu. Trzeba pamiętać o tym, że wszystko zależy od okoliczności danego zdarzenia – przewożonego ładunku czy wykorzystywanego pojazdu – podkreśla Tomasz Czyż.

Tomasz Czyż, ekspert Inelo dodaje, że należy być na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami i stale budować ich świadomość wśród pracowników - Niejednokrotnie spotykamy się z sytuacjami, gdzie naruszenie zakazu wynikało z niewiedzy lub błędnej interpretacji przepisów. Niestety organy kontrolne nie zawsze biorą to pod uwagę, dlatego w takich sytuacjach mogą pomóc nasi eksperci z OCRK, którzy najpierw przeanalizują nałożoną karę czy mandat, a jeśli uznają, że warto się od niej odwołać, to podejmą niezbędne kroki – komentuje ekspert.

W Polsce kara administracyjna za nieprzestrzeganie wakacyjnych ograniczeń wynosi do 2000 zł i wiąże się z dodatkowymi punktami karnymi dla kierowcy, a w Czechach można dostać mandat w wysokości do 1 700 zł i istnieje ryzyko zatrzymania pojazdu i zgłoszenia naruszenia do rejestru przewoźnika.

Technologia kontra korki - jak skutecznie planować trasy w sezonie letnim?

 W sezonie wakacyjnym efektywne planowanie trasy staje się absolutną koniecznością. Korki, objazdy, restrykcje regionalne i lokalne święta mogą całkowicie zaburzyć harmonogram, jeśli nie zostaną uwzględnione już na etapie przyjęcia zlecenia. Co warto sprawdzić z wyprzedzeniem? Przede wszystkim dni wolne od pracy, obowiązywanie zakazów weekendowych i sezonowych, różnice w masie pojazdów objętych ograniczeniami oraz dostępność wyjątków i zezwoleń.

- Jest kilka kluczowych kwestii, które mogą ułatwić planowanie tras w okresie wakacyjnym. Przede wszystkim dobrze jest wykorzystywać wyjątki od zakazów, którymi np. objęty jest transport towarów szybko psujących się lub specjalistycznych. Co więcej, elastyczność w harmonogramie dostaw i zamiana kolejności zleceń w zależności od potrzeb może pozwolić ominąć najbardziej problematyczne momenty na trasie. Istotna jest również bieżąca weryfikacja sytuacji drogowej.  Dzięki telematyce można dynamicznie reagować na korki, kontrole i awarie. Wiadomo, kiedy dany pojazd zbliża się do strefy objętej zakazem ruchu i z łatwością można go skierować na inną trasę. A pełną kontrolę nad realizacją zleceń otrzymamy w sytuacji, gdy zintegrujemy telematykę z systemami klasy TMS, jak np. z fireTMS czy Marcos TMS. Połączenie tych rozwiązań zapewnia swobodny przepływ danych między nimi i daje efekt synergii. Pozwala zarządzać flotą w czasie rzeczywistym, ułatwiając komunikację między kierowcą, a biurem oraz analizę wielu informacji dotyczących, m.in. płynności finansowej przedsiębiorstwa czy statusu zleceń. Są to dane niezbędne do podejmowania strategicznych decyzji o przyszłości firmy – mówi Tomasz Czyż.

Największe korzyści przynosi połączenie tych rozwiązań z narzędziami do zarządzania opłatami drogowymi, jakim jest EVA od Eurowag. To rozwiązanie integruje funkcje planowania, monitorowania i rozliczania, dając firmom realną kontrolę nad kosztami i terminowością.

- Planowanie trasy to dziś o wiele więcej niż tylko znalezienie najkrótszej drogi z punktu A do B. W realiach międzynarodowego transportu dochodzi do tego cała warstwa opłat drogowych, stref zakazów, aktualnych utrudnień w postaci korków czy wypadków. EVA to właśnie narzędzie, które łączy dane o lokalizacji pojazdu z informacjami o opłatach i obowiązujących przepisach. Daje spedytorowi możliwość porównania alternatywnych scenariuszy i wyboru trasy nie tylko najtańszej, ale też najbardziej efektywnej operacyjnie. Dzięki funkcjom telematycznym, dostępnym w rozwiązaniu OBU kierownik floty może szybciej reagować na zmiany i optymalizować koszty bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa czy zgodności z przepisami. W efekcie firma buduje przewagę konkurencyjną, dzięki terminowości, precyzyjnemu raportowaniu i elastyczności w działaniu, a to wartości, których klienci dziś oczekują najbardziej - zaznacza Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Grupa Eurowag.

Wiedza o zakazach to jednak dopiero początek. Najważniejsze jest to, jak ją wykorzystać w praktyce. Dla przewoźników, którzy chcą uniknąć błędów przy planowaniu tras pomocny będzie nowy ebook Inelo pt. Zakazy jazdy ciężarówek w Europie w 2025 roku. W kompleksowym przewodniku eksperci zebrali najważniejsze zasady dotyczące ograniczeń ruchu w poszczególnych krajach w Europie, regulacji miejskich przed wjazdem do dużych aglomeracji, konsekwencji naruszenia przepisów, a także praktycznych wskazówek o tym, jak skutecznie planować trasy z uwzględnieniem zakazów jazdy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA