REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?
Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Letnie pułapki na trasie - gdzie w Europie (i kiedy) obowiązują sezonowe zakazy jazdy?

Choć zasady zakazów ruchu dla ciężarówek są znane większości przewoźników, to latem w wielu krajach wchodzą w życie dodatkowe ograniczenia.

Najbardziej restrykcyjne przepisy obowiązują we Francji i Niemczech. We Francji zakazy w okresie wakacyjnym obejmują wszystkie soboty w lipcu i sierpniu. Ograniczenia obowiązują tam od sobotniego poranka do późnych godzin wieczornych. Przewoźnicy muszą się też liczyć z lokalnymi ograniczeniami. W Niemczech natomiast zakazy są obecne przez cały rok w każdą niedzielę, natomiast w lipcu i sierpniu - także w soboty na wybranych trasach.

W Czechach sezonowe zakazy pojawiają się w piątki, soboty i niedziele, a w Polsce - podobnie – wyłączenia z ruchu obejmuje trzy dni weekendowe, różniąc się jednak godzinami i masą pojazdów objętych zakazem.

-  Letnie ograniczenia w ruchu drogowym są bardzo istotne. Ich ignorowanie może oznaczać nie tylko straty finansowe, ale też konieczne postoje i naruszenia harmonogramu dostaw, zwłaszcza, że w okresie wakacyjnym trasa, zajmująca standardowo dwa dni może się wydłużyć nawet do trzech lub czterech dni.  Ważne jest więc to, by nie planować tras „na pamięć” i na bieżąco uczulać kierowców na miejsca, w których jest zakaz jazdy. Trucker z przyzwyczajenia może niechcący się pomylić i pojechać tam, gdzie trasa jest aktualnie wyłączona z ruchu, a to wiążę się z dużymi kosztami dla przedsiębiorstwa. Dlatego też tak kluczowa jest szybka wymiana informacji i płynna komunikacja na linii biuro – kierowca. Obecnie potrzebujemy aktualnych, zintegrowanych danych i narzędzi, które potrafią reagować na zmiany niemal w czasie rzeczywistym. W przeciwnym razie, nawet najlepiej zorganizowana firma może stracić cały dzień pracy z powodu drobnego niedopatrzenia - zauważa Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie kary za złamanie wakacyjnych zakazów?

Niedostosowanie się do obowiązujących, letnich zakazów ruchu związane jest z poważnymi konsekwencjami. Nie tylko oznacza to wysokie mandaty dla przewoźników, ale również może doprowadzić do zatrzymania pojazdu i wstrzymania dalszej realizacji zlecenia, a co najważniejsze naruszenie przepisów wiąże się z ryzykiem utraty dobrej reputacji przedsiębiorstwa. Jej pogorszenie może oznaczać częstsze kontrole przedsiębiorstwa i utrudnienia w procesie pozyskiwania nowych licencji i zezwoleń.

- W większości przypadków sankcje za naruszenia zakazu jazdy są bardzo dotkliwe zarówno dla kierowcy, jak i przewoźnika, lecz różnią się w zależności od kraju. Na przykład w Niemczech kierowca może dostać mandat w wysokości 120 euro, a firma nawet do 570 euro. Z kolei pojazd może zostać zatrzymany tam do końca obowiązywania ograniczenia. We Francji kara za zignorowanie przepisu o zakazie jazdy wynosi do 1500 euro i może zostać podwojona do 3000 euro, jeśli przewoźnik zostanie ponownie zatrzymany na naruszeniu tego samego czynu. Trzeba pamiętać o tym, że wszystko zależy od okoliczności danego zdarzenia – przewożonego ładunku czy wykorzystywanego pojazdu – podkreśla Tomasz Czyż.

Tomasz Czyż, ekspert Inelo dodaje, że należy być na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami i stale budować ich świadomość wśród pracowników - Niejednokrotnie spotykamy się z sytuacjami, gdzie naruszenie zakazu wynikało z niewiedzy lub błędnej interpretacji przepisów. Niestety organy kontrolne nie zawsze biorą to pod uwagę, dlatego w takich sytuacjach mogą pomóc nasi eksperci z OCRK, którzy najpierw przeanalizują nałożoną karę czy mandat, a jeśli uznają, że warto się od niej odwołać, to podejmą niezbędne kroki – komentuje ekspert.

W Polsce kara administracyjna za nieprzestrzeganie wakacyjnych ograniczeń wynosi do 2000 zł i wiąże się z dodatkowymi punktami karnymi dla kierowcy, a w Czechach można dostać mandat w wysokości do 1 700 zł i istnieje ryzyko zatrzymania pojazdu i zgłoszenia naruszenia do rejestru przewoźnika.

Technologia kontra korki - jak skutecznie planować trasy w sezonie letnim?

 W sezonie wakacyjnym efektywne planowanie trasy staje się absolutną koniecznością. Korki, objazdy, restrykcje regionalne i lokalne święta mogą całkowicie zaburzyć harmonogram, jeśli nie zostaną uwzględnione już na etapie przyjęcia zlecenia. Co warto sprawdzić z wyprzedzeniem? Przede wszystkim dni wolne od pracy, obowiązywanie zakazów weekendowych i sezonowych, różnice w masie pojazdów objętych ograniczeniami oraz dostępność wyjątków i zezwoleń.

- Jest kilka kluczowych kwestii, które mogą ułatwić planowanie tras w okresie wakacyjnym. Przede wszystkim dobrze jest wykorzystywać wyjątki od zakazów, którymi np. objęty jest transport towarów szybko psujących się lub specjalistycznych. Co więcej, elastyczność w harmonogramie dostaw i zamiana kolejności zleceń w zależności od potrzeb może pozwolić ominąć najbardziej problematyczne momenty na trasie. Istotna jest również bieżąca weryfikacja sytuacji drogowej.  Dzięki telematyce można dynamicznie reagować na korki, kontrole i awarie. Wiadomo, kiedy dany pojazd zbliża się do strefy objętej zakazem ruchu i z łatwością można go skierować na inną trasę. A pełną kontrolę nad realizacją zleceń otrzymamy w sytuacji, gdy zintegrujemy telematykę z systemami klasy TMS, jak np. z fireTMS czy Marcos TMS. Połączenie tych rozwiązań zapewnia swobodny przepływ danych między nimi i daje efekt synergii. Pozwala zarządzać flotą w czasie rzeczywistym, ułatwiając komunikację między kierowcą, a biurem oraz analizę wielu informacji dotyczących, m.in. płynności finansowej przedsiębiorstwa czy statusu zleceń. Są to dane niezbędne do podejmowania strategicznych decyzji o przyszłości firmy – mówi Tomasz Czyż.

Największe korzyści przynosi połączenie tych rozwiązań z narzędziami do zarządzania opłatami drogowymi, jakim jest EVA od Eurowag. To rozwiązanie integruje funkcje planowania, monitorowania i rozliczania, dając firmom realną kontrolę nad kosztami i terminowością.

- Planowanie trasy to dziś o wiele więcej niż tylko znalezienie najkrótszej drogi z punktu A do B. W realiach międzynarodowego transportu dochodzi do tego cała warstwa opłat drogowych, stref zakazów, aktualnych utrudnień w postaci korków czy wypadków. EVA to właśnie narzędzie, które łączy dane o lokalizacji pojazdu z informacjami o opłatach i obowiązujących przepisach. Daje spedytorowi możliwość porównania alternatywnych scenariuszy i wyboru trasy nie tylko najtańszej, ale też najbardziej efektywnej operacyjnie. Dzięki funkcjom telematycznym, dostępnym w rozwiązaniu OBU kierownik floty może szybciej reagować na zmiany i optymalizować koszty bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa czy zgodności z przepisami. W efekcie firma buduje przewagę konkurencyjną, dzięki terminowości, precyzyjnemu raportowaniu i elastyczności w działaniu, a to wartości, których klienci dziś oczekują najbardziej - zaznacza Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Grupa Eurowag.

Wiedza o zakazach to jednak dopiero początek. Najważniejsze jest to, jak ją wykorzystać w praktyce. Dla przewoźników, którzy chcą uniknąć błędów przy planowaniu tras pomocny będzie nowy ebook Inelo pt. Zakazy jazdy ciężarówek w Europie w 2025 roku. W kompleksowym przewodniku eksperci zebrali najważniejsze zasady dotyczące ograniczeń ruchu w poszczególnych krajach w Europie, regulacji miejskich przed wjazdem do dużych aglomeracji, konsekwencji naruszenia przepisów, a także praktycznych wskazówek o tym, jak skutecznie planować trasy z uwzględnieniem zakazów jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA