REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile jest samochodów w Warszawie? Więcej niż w Londynie i Berlinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ile jest samochodów w Warszawie? Więcej niż w Londynie i Berlinie
Ile jest samochodów w Warszawie? Więcej niż w Londynie i Berlinie
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ile jest samochodów w Warszawie? Na tysiąc warszawiaków przypada 795 aut. To ponad dwukrotnie lepszy wynik niż w stolicy Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Ile jest samochodów w Warszawie?

Twarde dane nie kłamią. Na 1000 mieszkańców Warszawy przypada 795 samochodów osobowych. W Barcelonie wynik to 594 auta, Berlinie 337 aut, a Londynie 321 aut. Co ciekawe, nie tylko stolica Polski może się pochwalić imponującymi statystykami. Bo lepszy wynik od europejskich stolic ma również Poznań (781 pojazdów na 1000 mieszkańców) czy Wrocław (742 pojazdy na 1000 mieszkańców). W tym punkcie powstają dwa pytania. Czy takie wyniki oznaczają, że w Polsce żyje się lepiej? I czy to tak właściwie dobre dane dla naszego kraju?

REKLAMA

REKLAMA

Warszawa europejskim liderem? Trochę tak. Ale to nie jest dobre...

W Polsce nie tyle żyje się lepiej, co inaczej. Krajowi kierowcy są przyzwyczajeni do motoryzacji indywidualnej. Mieszkając w dużym mieście nawet nie starają się dywersyfikować środków transportu. I najlepiej udowadniają to inne statystyki. Tym razem mówimy o GfK przeprowadzonym na zlecenie marki ubezpieczeniowej Beesafe. Co z niego wynika? Wniosków jest wiele:

  • 62 proc. Polaków często korzysta z własnego auta w mieście.
  • 78 proc. nigdy nie korzystało z wynajmu pojazdu.
  • 46 proc. Polaków korzysta z elektrycznych hulajnóg – w połowie przypadków własnych, a połowie wynajmowanych.
  • tylko 30 proc. Polaków łączy różne środki transportu jadąc na jednej trasie.

Mieszkańcy dużych miast są przyzwyczajeni do korzystania z własnego pojazdu. Stąd tak duże wyniki w kwestii wyliczenia ich ilości. Duży park pojazdów chociażby w Warszawie nie do końca może jednak cieszyć. To za jego sprawą w centrum miasta czy osiedlach mieszkaniowych jest tak trudno zaparkować. To on też generuje potężne korki w godzinach szczytu.

Mobilność w Polsce będzie się zmieniać. Aut w Warszawie będzie mniej

Czy jednak w tym tunelu może być jakieś światełko? Tak, konkretnie są dwa.

REKLAMA

  1. Po pierwsze pomimo sporej popularności wśród Polaków posiadania auta niemal wszyscy (98 proc.) respondenci wspomnianego badania przyznali, że przemieszczają się pieszo, ponad 82 proc. Polaków korzysta z transportu publicznego, a 77 proc. deklaruje, że jeździ na własnym rowerze. To optymistyczne dane.
  2. Po drugie Polacy zaczynają dostrzegać alternatywne formy miejskiej mobilności. Bo samochód nie zawsze trzeba kupić. Czasami można go po prostu wynająć. Według prognoz globalna flota car sharingu zwiększy się do 2026 r. o 60 proc.

Choć skala na ten moment może jeszcze wydawać się stosunkowo niewielka, już od pewnego czasu widzimy rosnący trend związany z mobilnością, przejawiającą się chociażby w coraz większej liczbie pojazdów służących tzw. najmowi krótkoterminowemu. Dalsze nasilenie tego trendu będzie wymagało od ubezpieczycieli modyfikacji sposobu, w jaki oceniają ryzyko ubezpieczeniowe. Rozkłada się ono bowiem zupełnie inaczej, gdy jedno auto może być wypożyczane i używane przez więcej osób – zauważa Rafał Mosionek  z Beesafe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA