REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływy z fotoradarów - znacznie mniejsze niż zakładano!

Subskrybuj nas na Youtube
Fotoradaryw 2013 roku zarobią ponad 18-krotniej mniej niż zakładał rząd z Jackiem Rostowskim na czele. Fot. Fotolia
Fotoradaryw 2013 roku zarobią ponad 18-krotniej mniej niż zakładał rząd z Jackiem Rostowskim na czele. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamiast 1,5 miliarda złotych fotoradary zarobią w 2013 roku jedynie 82 miliony złotych. Skąd ta ogromna różnica?

Fotoradarów przy polskich drogach nie brakuje. Gdzie kierowcy są najbardziej narażeni na kosztowne zdjęcia? – Z danych zgromadzonych w naszym systemie wynika, że najwięcej masztów fotoradarowych znajduje się w województwie mazowieckim – 151, lubuskim – 129 i wielkopolskim 128 – mówi Agnieszka Kaźmierczak,  Yanosik.pl – Wśród powiatów przoduje w tej kwestii powiat poznański z 33 masztami – dodaje. Jak więc uchronić się od mandatu? Oczywistym jest, że najlepszy sposób to jazda zgodna z przepisami. Wielu kierowców twierdzi jednak, że w naszym kraju tak naprawdę trudno jest jeździć nigdy ich nie naginając. Przekraczanie prędkości jest nagminne, bo jej ograniczenia nie zawsze (zdaniem zmotoryzowanych) są konieczne w danej lokalizacji. Podobnie jak fotoradary, których zasadność ustawiania nierzadko budzi wątpliwości i nasuwa pytania o to, czy na pewno chodzi o bezpieczeństwo, czy może o łatanie budżetu. Kierowcy łapią się więc różnych możliwości, które mogą ustrzec ich przed mandatami. Tyle tylko, że nie zawsze są to sposoby legalne.

REKLAMA

Zobacz też: Fotoradary i ich wpływ na bezpieczeństwo: raport

Zakrywanie tablic rejestracyjnych

Większość sposobów kierowców na uniknięcie mandatu paradoksalnie może spowodować jego otrzymanie. Tak jest chociażby w przypadku zasłaniania tablic rejestracyjnych. Sposoby na to są różne, od pobrudzenia tablicy błotem, przyklejenia do niej liścia czy śniegu (w zależności od pory roku i dostępnych materiałów), po bardziej wyrafinowane, jak zakup specjalnych rolet, które zakrywają tablice w kilka sekund. Co ciekawe, o ile rolety takie można legalnie zakupić i posiadać, to za skorzystanie z nich może grozić już kara. Zakrywanie tablic wiąże się z mandatem w wysokości 100 zł. Zasłaniający rejestracje nie zawsze pamiętają o tym, że przecież mogą zostać zidentyfikowani nie tylko dzięki tablicom, ale również naklejce na przedniej szybie auta. O ile z zakrycia jednego z tych elementów można by się jeszcze jakoś funkcjonariuszowi wyjaśnić, o tyle w przypadku obu tłumaczenia raczej nie będą wiarygodne.

Oślepienie fotoradaru

Innym sposobem na uniknięcie mandatu, który w dodatku może stworzyć zagrożenie na drodze, jest korzystanie z gadżetów, które mają rzekomo odbijać flesz z fotoradaru, uniemożliwiając odczytanie numerów. Jedni w tym celu jedni zawieszają przy lusterku płyty CD, a drudzy kupują specjalne aerozole do tablic rejestracyjnych, które mają tworzyć na nich powłokę odbijającą światło. Okazuje się jednak, że cały trud idzie na marne, gdyż fotoradary są "uodpornione" na działanie światła odbitego. Płyty czy aerozole nie przeszkodzą więc fotoradarom, ale mogą oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka, a stąd już krótka droga do wypadku. Tego typu praktyki mogą więc przynieść więcej szkody niż pożytku.

Zobacz też: Liczba wypadków samochodowych według miesięcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Antyradary - skuteczność i legalność

Jedną z popularnych metod walki z mandatami są antyradary. W niektórych krajach korzystanie z nich jest całkowicie legalne i traktowane wręcz jako środek zapobiegający niebezpiecznym sytuacjom na drodze. A to ze względu na to, że kierowcy po otrzymaniu sygnału z antyradaru ściągają nogę z gazu w pobliżu kontroli prędkości, które z założenia mają miejsce tam, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków. W Polsce natomiast korzystanie z antyradarów jest zabronione i może skutkować grzywną i punktami karnymi. Legalnie można jedynie zakupić i przewozić urządzenie, ale co istotne - w stanie niegotowym do użytku. Nie wszystkich jednak odstrasza wizja kary. Niektórzy kierowcy decydują się na zakup takiego gadżetu, przy czym nie jest to wydatek na każdą kieszeń. Ceny antyradarów wahają się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Zobacz też: Fotoradary i kontrole drogowe - gdzie jest ich najwięcej w Polsce?

Legalne sposoby na fotoradary

Kierowcy mogą korzystać także z legalnych sposobów na uniknięcie mandatu, jak CB-radio czy komunikatory dla kierowców w formie aplikacji na telefony. Używanie ich nie jest niezgodne z prawem ponieważ nie wykrywają one działania policyjnych urządzeń pomiarowych, ani tym bardziej nie wywierają wpływu na wynik pomiarów. Ich działanie w dużej mierze opiera się na komunikacji między kierowcami. – Użytkownicy mogą wzajemnie informować się o kontrolach prędkości czy nieoznakowanych patrolach – mówi A. Kaźmierczak, operator systemu Yanosik.pl – Z kolei lokalizacje fotoradarów czy odcinkowego pomiaru prędkości, ze względu na ich stacjonarny charakter, są umieszczane na stałe w bazie. Dzięki temu kierowcy otrzymują powiadomienie niezależnie od liczby korzystających z aplikacji na danym terenie – dodaje.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA