REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fotoradary i ich wpływ na bezpieczeństwo: raport

fotoradar Fot. Fotolia
fotoradar Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fotoradary miały poprawić bezpieczeństwo na drogach. Statystyki wypadków są jednak zaskakujące. Oto najnowszy raport drogowy na temat fotoradarów.

Fotoradary cały czas budzą wiele emocji. Z założenia mają zwiększać bezpieczeństwo na polskich drogach, choć wielu kojarzą się raczej z dbaniem o wpływy do budżetu. Pojawia się pytanie, czy faktycznie są one skutecznym sposobem na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, czy może powinno się pomyśleć nad innymi rozwiązaniami?         

REKLAMA

REKLAMA

Polska: ok. 1200 km autostrad i ponad 1500 fotoradarów

Większość kierowców zapytanych podczas Wielkiego Testu Drogowego o to, czy fotoradary zwiększają bezpieczeństwo odpowiedziało przecząco. Część z nich stwierdziła natomiast, że jest to uzależnione od  lokalizacji urządzeń, gdyż nie zawsze jest ona uzasadniona. Ile właściwie jest w Polsce masztów fotoradarowych? Jak podaje Yanosik.pl przy drogach znajduje się obecnie ponad 1500 takich masztów. Oczywiście nie wszystkie z nich zawierają urządzenia pomiarowe. Najwięcej znajduje się ich w województwie mazowieckim, wielkopolskim i lubuskim – w każdym z nich jest ich ponad 130. Po drugiej stronie zestawienia znajdują się województwa świętokrzyskie, opolskie i podlaskie (od 32 do 60 masztów). Mimo że województwo śląskie znajduje się w pierwszej trójce województw z największą liczbą fotoradarów, niezmiennie dochodzi w nim do największej liczby wypadków. W 2012 roku było ich 4 675. Kolejne dwa miejsca zajmują województwa małopolskie i lubuskie (prawie 4 tys. wypadków), w każdym z nich znajduje się ponad 100 masztów fotoradarowych.

Zobacz też: Liczba wypadków samochodowych według miesięcy

REKLAMA

Liczba fotoradarów a liczba wypadków samochodowych

W zeszłym roku najwięcej wypadków miało miejsce na krajowej siódemce – 531. Trochę mniej na drogach nr 8 i 1 – ponad 460 wypadków. Na tych dwóch drogach znajduje się też najwięcej fotoradarów – po 21 urządzeń. Porównując dane z roku 2011 można zauważyć, że w przypadku większości dróg z tego zestawienia (Najniebezpieczniejsze drogi wg Raportu o ruchu drogowym 2012) liczba wypadków spadła.
W niektórych jednak przypadkach mimo sporej liczby fotoradarów, liczba wypadków zwiększyła się. Przykładem są tutaj drogi nr 79 (19 masztów), 72 (14 masztów), 12 (13 masztów) i 5 (45 masztów), na których doszło do większej liczby wypadków niż w 2011. Co ciekawe, najwięcej fotoradarów (bo aż 71) znajduje się na drodze krajowej nr 92, w przypadku której liczba wypadków od 2011 r. się nie zmieniła
i nadal utrzymuje się na poziomie 134.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Koniec z bramkami na polskich autostradach?

Wady fotoradarów

Pojawia się więc pytanie o skuteczność fotoradarów i  o to, czy generalną tendencję do zmniejszania się liczby wypadków zawdzięczamy ich działalności, czy jest to uzależnione od innych czynników. Fotoradary budzą spore wątpliwości  kierowców, chociażby dlatego, że nie są w stanie złapać pirata drogowego na gorącym uczynku. Zarejestrują go i poniesie on konsekwencje, ale mandat wystawiony na podstawie zdjęcia trafi do niego z opóźnieniem. Kierowca może więc mimo przekroczenia prędkości jechać dalej i co gorsza spowodować wypadek. Ponadto, fotoradary spełniają swoją rolę tylko na niewielkim odcinku drogi około 200 – 300 metrów, na których kierowcy znacznie zwalniają. Paradoksalnie mogą przyczyniać się one do wypadków, ze względu na zjawisko nagłego hamowania przed fotoradarem, co może prowadzić do stłuczek.   

    

Zobacz też: Oto drogi w najlepszym stanie!

Fotoradary i niższe wpływy do budżetu

Popularne wśród kierowców jest też przekonanie, że fotoradary mają służyć raczej łataniu budżetu. Nasiliło się ono po przedstawieniu przez rząd prognozowanych wpływów z mandatów. Do budżetu państwa miało trafić w ciągu roku aż 1,5 mld złotych. Jednak w znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2013 wpływy z mandatów zaplanowano na 86 mln. Wygląda więc na to, że kierowcy zagrali fotoradarowym planom na nosie. W pewnym stopniu do takiego stanu rzeczy przyczyniły się z pewnością nawigacje posiadające bazę fotoradarów stacjonarnych. – W obliczu zwiększenia liczby fotoradarów kierowcy zaczęli szukać rozwiązań, które pomogłyby im w uniknięciu przykrych konsekwencji. Jednym z nich jest Yanosik, którego liczba użytkowników nieustannie rośnie, dlatego myślę, że można zaryzykować stwierdzenie, że takie rozwiązania jak nasz system w pewnym stopniu przyczyniły się do niższych wpływów z mandatów – mówi Dawid Fabiś, Dyrektor zarządzający Neptis S.A. – Co więcej, Yanosik wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo na drogach, gdyż informuje kierowcę nie tylko o odległości jaka dzieli go od fotoradaru, ale także o obowiązującym przy nim ograniczeniu prędkości. W końcu ważniejsze jest tu działanie prewencyjne, aby kierowca zdjął nogę z gazu, a nie otrzymał pocztą mandat do zapłacenia –  dodaje Fabiś.

Droga Liczba 
fotoradarów
Liczba 
wypadków
K1 45 464
K2 13 123
K3 37 144
K4 31 285
K5 45 386
K6 28 137
K7 48 531
K8 62 477
K9 28 176
K10 40 234
K11 27 238
K12 45 353
K14 7 194
K19 20 222
K25 13 143
K72 14 142
K73 6 140
K74 9 168
K78 12 148
K79 19 304
K91 41 202
K92 71 134
K94 40 295

Alternatywa dla fotoradarów

Ankietowani podczas wspomnianego wcześniej Wielkiego Testu Drogowego wśród innych metod dbania o bezpieczeństwo na drogach wymieniali najczęściej polepszenie stanu dróg, budowanie obwodnic
i autostrad. Często proponowano też rzetelniejsze szkolenie kierowców i szerzenie wśród nich świadomości poprzez różne kampanie społeczne. Padały także pomysły tworzenia kładek dla pieszych oraz zweryfikowania zasadności ustawienia znaków z ograniczeniami prędkości.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

fotoradar./ Fot. Fotolia
znak fotoradar Fot. Mototarget
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA