REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autostrada A1 dłuższa o 62 km

Autostrada A1 połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Ślą­skiem i z południem Europy. Fot. Fotolia
Autostrada A1 połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Ślą­skiem i z południem Europy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Autostrada A1 na odcinku Grudziądz – Toruń (62 km) została oddana do ruchu w piątek 14 października 2011 roku. Budowę tego etapu rozpoczęto w sierpniu 2008 roku, teraz po 27 miesiącach prac. Obecnie kierowcy będą mieli do dyspozycji 152 km autostrady i będą mogli pokonać trasę z Torunia do Gdańska w zaledwie 70 minut.

Autostrada A1 połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Ślą­skiem i z południem Europy. Odcinek pomiędzy Nowymi Marzami a Czerniewicami stanie się alternatywą dla zatłoczonej i przebiegającej przez liczne miejscowości drogi krajowej nr 1. Będzie miała strategiczny wpływ na ekonomiczny rozwój regionu, tworząc ko­rzystne warunki dla nowych inwestycji. Wpłynie również na spadek liczby wypadków drogowych w regionie. Z danych policji w województwie po­morskim wynika, że dzięki otwarciu pierwszego, północnego odcinka autostrady liczba wypad­ków na krajowej „jedynce", równoległej do A1, spadła o ponad 20%.

REKLAMA

REKLAMA

W ramach realizacji wykonano 10 mln m3 robót ziemnych, zużyto 300 tys. m3 betonu oraz położono 1,3 mln ton mieszanek bitumicznych. Przez trzy kolejne sezony budowlane, w szczytowych momentach prac, na palcu budowy przebywało 4,5 tys. osób, w tym ponad tysiąc zatrudnionych przez generalnego wykonawcę, firmę Skanska-NDI. Przy budowie pracowało 500 maszyn oraz 500 samochodów transportowych. Roboty budowlane obejmowały wybudowanie nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) oraz przeprawy przez Wisłę w okolicach Grudziądza.

Zobacz też: Viatoll: pasmo problemów i udręki dla kierowców

W ramach II etapu budowy autostrady A1, wybudowano most na Wiśle pod Grudziądzem, mierzący 1 954 metry, który jest najdłuższym mostem w kraju. Ponadto, w ramach prac zmodernizowano częściowo zrealizowany odcinek od węzła Lubicz do Czerniewic (10,7 km) włącznie z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia.

REKLAMA

Zgodnie z projektem wybudowano 5 nowych węzłów autostradowych, w tym powstały na trasie I etapu inwestycji (oddany w lutym 2011 roku) węzeł Warlubie. Na nowo otwartym odcinku pomiędzy Nowymi Marzami, a Czerniewicami czynne będą dwa węzły - w Lisewie i Lubiczu. Pozostałe dwa (węzeł Grudziądz i węzeł Turzno), zostaną oddane do użytku w 2012 roku, po wybudowaniu lokalnych połączeń do zjazdów autostradowych. W ramach przedsięwzięcia zostały wybudowane 4 pary miejsc obsługi podróżnych (MOP) - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Poprawki do ustawy o autostradach płatnych zostały przyjęte

Koncesję na budowę autostrady A1 i jej eksplo­atację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają od­powiednio: Skanska Infrastructure Development - 30%, John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69%, NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31% oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15%.

Zakres prac:

  • mosty przez Wisłę - 2
  • obiekty mostowe - 49
  • obiekty mostowe do re­montu - 14
  • obiekty do rozbiórki - 1
  • miejsca obsługi podróż­nych (MOP) - 4 pary
  • węzły drogowe – 5 (w tym węzeł Warlubie w fazie 1)
  • obwody utrzymania au­tostrady (OUA) - 1
  • place poboru opłat (PPO) - 1
  • stacje poboru opłat (SPO) - 4
  • roboty ziemne - 10 000 000 m3
  • ilość betonu - 225000 m3
  • ilość mieszkanek bitu­micznych - 1 300 000 ton

Dane techniczne

  • liczba pasów: 4, po 2 w każdą stronę
  • szerokość pasa - 3,75 m
  • nawierzchnia - bitumicz­na

Źródło: GDDKiA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA