Autostrada A1 dłuższa o 62 km
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Autostrada A1 połączy porty morskie Trójmiasta z Górnym Śląskiem i z południem Europy. Odcinek pomiędzy Nowymi Marzami a Czerniewicami stanie się alternatywą dla zatłoczonej i przebiegającej przez liczne miejscowości drogi krajowej nr 1. Będzie miała strategiczny wpływ na ekonomiczny rozwój regionu, tworząc korzystne warunki dla nowych inwestycji. Wpłynie również na spadek liczby wypadków drogowych w regionie. Z danych policji w województwie pomorskim wynika, że dzięki otwarciu pierwszego, północnego odcinka autostrady liczba wypadków na krajowej „jedynce", równoległej do A1, spadła o ponad 20%.
REKLAMA
W ramach realizacji wykonano 10 mln m3 robót ziemnych, zużyto 300 tys. m3 betonu oraz położono 1,3 mln ton mieszanek bitumicznych. Przez trzy kolejne sezony budowlane, w szczytowych momentach prac, na palcu budowy przebywało 4,5 tys. osób, w tym ponad tysiąc zatrudnionych przez generalnego wykonawcę, firmę Skanska-NDI. Przy budowie pracowało 500 maszyn oraz 500 samochodów transportowych. Roboty budowlane obejmowały wybudowanie nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) oraz przeprawy przez Wisłę w okolicach Grudziądza.
Zobacz też: Viatoll: pasmo problemów i udręki dla kierowców
W ramach II etapu budowy autostrady A1, wybudowano most na Wiśle pod Grudziądzem, mierzący 1 954 metry, który jest najdłuższym mostem w kraju. Ponadto, w ramach prac zmodernizowano częściowo zrealizowany odcinek od węzła Lubicz do Czerniewic (10,7 km) włącznie z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia.
Zgodnie z projektem wybudowano 5 nowych węzłów autostradowych, w tym powstały na trasie I etapu inwestycji (oddany w lutym 2011 roku) węzeł Warlubie. Na nowo otwartym odcinku pomiędzy Nowymi Marzami, a Czerniewicami czynne będą dwa węzły - w Lisewie i Lubiczu. Pozostałe dwa (węzeł Grudziądz i węzeł Turzno), zostaną oddane do użytku w 2012 roku, po wybudowaniu lokalnych połączeń do zjazdów autostradowych. W ramach przedsięwzięcia zostały wybudowane 4 pary miejsc obsługi podróżnych (MOP) - Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś.
Zobacz też: Poprawki do ustawy o autostradach płatnych zostały przyjęte
Koncesję na budowę autostrady A1 i jej eksploatację posiada od 1997 r. konsorcjum Gdańsk Transport Company, w którym udziały mają odpowiednio: Skanska Infrastructure Development - 30%, John Laing Infrastructure Ltd. - 29,69%, NDI Autostrada Sp. z o.o. - 25,31% oraz Intertoll Infrastructure Developments BV - 15%.
Zakres prac:
- mosty przez Wisłę - 2
- obiekty mostowe - 49
- obiekty mostowe do remontu - 14
- obiekty do rozbiórki - 1
- miejsca obsługi podróżnych (MOP) - 4 pary
- węzły drogowe – 5 (w tym węzeł Warlubie w fazie 1)
- obwody utrzymania autostrady (OUA) - 1
- place poboru opłat (PPO) - 1
- stacje poboru opłat (SPO) - 4
- roboty ziemne - 10 000 000 m3
- ilość betonu - 225000 m3
- ilość mieszkanek bitumicznych - 1 300 000 ton
Dane techniczne
- liczba pasów: 4, po 2 w każdą stronę
- szerokość pasa - 3,75 m
- nawierzchnia - bitumiczna
Źródło: GDDKiA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.