REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?
Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

Co decyduje o wyborze środa transportu

REKLAMA

Rynek motoryzacyjny zmienia się, oferując coraz więcej opcji dostosowanych do różnych stylów życia i sposobów poruszania się. Co zatem jest decydującym kryterium wyboru nowego pojazdu? Według raportu „Polak w drodze po auto”[1], aż 60% Polaków wskazuje wysokie ceny jako największe wyzwanie przy zakupie samochodu. Dla większości konsumentów budżet jest kluczowym czynnikiem, a wybór pojazdu często stanowi kompromis między oczekiwaniami a możliwościami finansowymi. Ponad połowa badanych planuje zakup auta za kwotę do 50 tys. zł, a 25% poszukuje pojazdów w przedziale do 30 tys. zł. Rosnące koszty paliwa oraz eksploatacji dodatkowo skłaniają kierowców do poszukiwania ekonomicznych rozwiązań.

REKLAMA

Wnioski te potwierdza raport Strategy& „Optymizm tylko tam, gdzie niska cena. Postawy i zachowania zakupowe Polaków”[2], wskazując, że konsumenci często rezygnują z dodatkowych funkcji, jeśli pozwala to obniżyć cenę zakupu.

Poza kosztami eksploatacyjnymi, Polacy zwracają uwagę na bezpieczeństwo. Jak wskazuje raport, 48% badanych uznaje nowoczesne systemy poprawiające bezpieczeństwo za kluczowe kryterium wyboru pojazdu[3]. Wśród funkcji, które mają największe znaczenie, wymieniają m.in.:

  • systemy wspomagające jazdę (asystent pasa ruchu, automatyczne hamowanie awaryjne),
  • systemy monitorowania martwego pola,
  • rozbudowane czujniki parkowania.

Nowoczesne technologie są szczególnie istotne dla młodych kierowców, którzy poszukują pojazdów wyposażonych w inteligentne systemy wspomagania. Rośnie także zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. W ciągu ostatnich czterech lat liczba Polaków rozważających zakup samochodu elektrycznego wzrosła ponad trzykrotnie – z 7% w 2020 roku do 24% w 2024 roku. Mimo tego, głównymi barierami pozostają wysoka cena oraz ograniczona infrastruktura ładowania[4].

Polecamy: Samochód w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zamiast samochodu

REKLAMA

Tradycyjne samochody wciąż dominują na rynku, ale coraz więcej osób rozważa alternatywne środki transportu. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności 2025, 63% badanych byłoby skłonnych zrezygnować z korzystania z prywatnego samochodu, gdyby inne niż samochód i komunikacja publiczna rodzaje transportu zapewniały sprawne i tanie poruszanie się po mieście[5]. Jeszcze kilka lat temu carsharing postrzegano jako przyszłość miejskiej mobilności. W teorii model ten miał ograniczyć korki i liczbę prywatnych samochodów w miastach. Jednak rzeczywistość zweryfikowała entuzjazm właścicieli. Spośród kilkunastu firm, które od 2016 r. prowadziły tego rodzaju działalność obecnie zostało tylko dwie, z czego największa z nich – Panek, właśnie ogłosiła zawieszenie świadczenia usługi samochodów na minuty. Kluczowym problemem okazała się dewastacja pojazdów przez użytkowników, w wyniku której formy były narażone na wysokie koszty napraw i ubezpieczenia. Okazało się też, że nie jest to rozwiązanie rentowne, liczba użytkowników była znacznie mniejsza niż zakładano. Wpłynęły na to także problemy z parkowaniem oraz niechęć Polaków do współdzielenia pojazdów.

Wobec wyzwań, jakie napotykają carsharing i tradycyjne samochody, coraz większą popularnością cieszą się lekkie pojazdy elektryczne. Stanowią one kompromis między wygodą użytkowania własnego auta a ekonomicznymi rozwiązaniami miejskimi. Ich kluczowymi zaletami są:

  • niskie koszty zakupu i eksploatacji – lekkie pojazdy elektryczne są tańsze niż samochody spalinowe i zasilanie jest mniej kosztowne,
  • łatwość parkowania – kompaktowe wymiary ułatwiają znalezienie miejsca, pojazdy elektryczne są także zwolnione z opłat za parkowanie w centrach miast,
  • mniejszy wpływ na środowisko naturalne – brak emisji spalin i cicha praca silnika,
  • dostępność dla młodych kierowców – lekkie pojazdy elektryczne można prowadzić już od 14. roku życia na podstawie prawa jazdy kat. AM.

– Nowoczesna mobilność to przede wszystkim elastyczność. Lekkie pojazdy elektryczne doskonale wpisują się w potrzeby dzisiejszych użytkowników – zarówno tych, którzy szukają oszczędności, jak i tych, dla których ważna jest troska o środowisko naturalne. Ich łatwość prowadzenia i kompaktowe rozmiary sprawiają, że są świetnym wyborem dla mieszkańców miast, studentów czy osób starszych, którzy potrzebują wygodnego środka transportu na krótkie dystanse – mówi Maciej Płatek, prezes zarządu marki Electroride.

Jakie pojazdy kupują kobiety, a jakie mężczyźni

Kobiety i mężczyźni podejmują decyzje o zakupie pojazdu w nieco odmienny sposób. Według raportu „Za kółkiem chińskiego auta”[6], najważniejszym czynnikiem dla obu płci jest cena pojazdu. Jednakże, kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na bezpieczeństwo pojazdu. W badaniu 40% kobiet wskazało bezpieczeństwo jako kluczowy aspekt przy wyborze samochodu, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 31%. ​

Dodatkowo, mężczyźni częściej niż kobiety przywiązują wagę do marki pojazdu. W raporcie 35% mężczyzn uznało markę za istotny czynnik przy wyborze samochodu, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten był nieco niższy. Można zatem wywnioskować, że kobiety częściej kierują się pragmatyzmem, zaś męskie podejście do zakupu jest bardziej skoncentrowane na emocjach i doświadczeniach związanych z użytkowaniem pojazdu.

Jak dobrze wybrać środek transportu?

Zakup środka transportu to poważna decyzja, dlatego warto przed nią zastanowić się nad swoimi rzeczywistymi potrzebami. Kluczowe pytania, które warto sobie zadać to:

  • Czy potrzebuję samochodu codziennie, czy tylko okazjonalnie?
  • Jakie są koszty eksploatacji wybranego pojazdu?
  • Czy istnieją alternatywy, które lepiej wpisują się w moje potrzeby?
  • Czy planuję użytkowanie pojazdu głównie w mieście, czy na dłuższych trasach?

Podjęcie decyzji o zakupie pojazdu powinno być wynikiem zarówno chłodnej kalkulacji, jak i indywidualnych preferencji. Czy kluczowym czynnikiem będzie ekonomia użytkowania, ekologia czy prestiż – każdy konsument musi to ocenić na własną rękę. Jedno jest pewne: rynek transportowy w Polsce wciąż ewoluuje, a tradycyjne modele użytkowania samochodów powoli ustępują miejsca nowym formom mobilności.

1: Raport „Polak w drodze po auto”. Santander Consumer Multirent. Grudzień 2024 r.

2: https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2024/postawy-i-zachowania-zakupowe-polskich-konsumentow.html

3: Raport „Polak w drodze po auto”. Santander Consumer Multirent. Grudzień 2024 r.

4: Barometr Nowej Mobilności 2025 powered by ORLEN. Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności ​

5: tamże

6: Raport „Za kółkiem chińskiego auta”. Santander Consumer Multirent. Lipiec 2024 r

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA